Mikroekonómia - Praktikum (2024)

Kolektív autorov z Oddelenia mikroekonómie pripravil publikáciu pod názvom Mikroekonómia - Praktikum. Predkladaná kniha je určená pre študentov Ekonomickej univerzity v Bratislave, ktorým poskytuje možnosť precvičiť si znalosti základov z mikroekonómie. Publikácia sa venuje 13 základným témam, ktoré sa vyučujú v základných kurzoch mikroekonómie na ekonomických fakultách, zameraná je predovšetkým na využitie grafov a príkladov v ekonómii.

praktikum mie 1b

Makroekonómia (2024)

Učebnica poskytuje ucelený pohľad na makroekonómiu, ktorá skúma javy ako udržateľný ekonomický rast, zotrvačnosť inflácie, verejný dlh, reálna úroková miera, konvergencia alebo sekulárna stagnácia. V publikácii sú zrozumiteľne vysvetlené všetky hlavné makroekonomické kategórie, koncepty, modely a makroekonomické politiky. Čitateľ sa dozvie viac aj o problematike makroekonomickej rovnováhy, inflačných očakávaniach, štandardnej a nekonvenčnej monetárnej politike, trileme makroekonomických politík, ako aj o behaviorálnej makroekonómii ako novom prístupe k makroekonomickej analýze. Autori učebnice podnecujú čitateľa smerom k utváraniu názorov a schopnosti aplikovať získané poznatky. Učebnica je určená predovšetkým študentom kurzu makroekonómiana vysokých školách, ale tiež širokej verejnosti.

 mae obálka

Ekonómia (2022)

Publikácia poskytuje pohľad na fungovanie trhového mechanizmu, ako aj prehľad kľúčových mikroekonomických a makroekonomických prístupov, ktoré čitateľovi pomôžu pochopiť fungovanie trhových ekonomík na úrovni firiem a domácností, ako aj na úrovni ekonomiky ako celku. Súčasťou publikácie je aj vysvetlenie základných kategórií a poznatkov z makroekonómie otvorenej ekonomiky a integračných procesov z teoretického hľadiska a v Európe. Text vychádza zo súčasného stavu poznania a reflektuje aktuálne trendy vo vývoji ekonomickej vedy a v hospodárskej praxi.

Publikácia je určená v prvom rade ako učebnica základných kurzov ekonómie na vysokých školách, poslúži však všetkým, ktorí chcú získať systematické poznatky z tejto vednej disciplíny.

 učebnica et

Ekonómia - Praktikum (2022)

Cieľom autorov publikácie je podnietiť študentov kurzov ekonómie k systematickej príprave na semináre, samostatne vypracúvať ekonomické úlohy a uvažovať nad rôznymi možnosťami riešenia ekonomických problémov. Na dosiahnutie týchto cieľov obsahuje praktikum numerické a grafické úlohy, no najmä úlohy zamerané na tvorivý prístup, teda logické úlohy a úlohy na uvažovanie o ekonomických javoch s nutnou argumentáciou a zdôvodňovaním vyslovených názorov. Veríme, že takto koncipovaný prístup zvyšuje záujem o ekonomickú vedu, a tým prispieva k rozvoju ekonomického uvažovania.

 praktikum et

Pollution and environmental quality violations: Finding the right emission permit prices for NO2 EDPs (2022)

Prof. Ing. Anetta Čaplánová, PhD. publikovala v spoluautorstve článok s názvom "Pollution and environmental quality violations: Finding the right emission permit prices for NO2 EDPs".

Článok teoreticky aj empiricky rieši dizajn efektívneho obchodovania s povoleniami na znečisťovanie NO2. Je publikovaný v časopise Socio-Economic Planning Sciences, ktorý je v Q1 podľa Scimago a má H-index 52.

Článok je dostupný tu: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0038012122000507?dgcid=coauthor

 

Hospodársky cyklus: ekonomické, sociologické a behaviorálne aspekty (2021)

Koncom roka 2021 vyšla kolektívu autorov katedry monografia vydaná v zahraničnom vydavateľstve venovaná otázkam hospodárskeho cyklu. Na jej spracovaní sa podieľali autori: Anetta Čaplánová, Eleonóra Matoušková, Zsolt Horbulák a Eva Sirakovová. Výskum problematiky hospodárskeho cyklu v tejto publikácii nezostáva len v čisto ekonomickej rovine. Autori rozširujú pohľad na cyklické výkyvy ekonomickej aktivity o sociologické, historické a psychologické aspekty. Osobitná pozornosť je venovaná východiskám behaviorálnej ekonómie pre skúmanie cyklického vývoja ekonomík. Špeciálnym predmetom záujmu autorov sú tiež mimoekonomické príčiny vzniku hospodárskych kríz, konkrétne pandémie a vojny. Monografia je výstupom riešenia projektu VEGA 1/0239/19 „Implikácie behaviorálnej ekonómie pre zefektívnenie fungovania súčasných ekonomík“.

271829179 288986143210228 2606193098713108529 n

 

Publikácia projektu Collaboration for Effective Digital Education (D-COLLAB) (2021)

V rámci implementácie projektu D-COLLAB riešeného na Katedre ekonómie bola vydaná prvá publikácia s názvom „Digital Education in the Era of Covid-19: Findings on the needs of university instructors and students“.

Publikácia je zameraná na metodologické a technologické aspekty digitálneho vzdelávania v období pandémie COVID-19 a vychádza z analýzy výsledkov prieskumu medzi študentmi a akademickými pracovníkmi Ekonomickej univerzity v Bratislave týkajúceho sa online výučby. Osobitná pozornosť je  venovaná študentom so špeciálnymi potrebami a výzvam, ktorým čelia počas online štúdia. Publikácia je vydaná v anglickom jazyku a je voľne dostupná na nasledujúcom odkaze:

http://d-collab.cs.ucy.ac.cy/wp-content/uploads/2021/11/D-CollabIO1final.pdf

Viac o projekte D-COLLAB sa môžete dozvedieť na stránke projektu http://www.dcollab.eu/

obrázok121
 

Makroekonómia - praktikum (2021)

Predstavujeme Vám efektívnu pomôcku na precvičenie a porozumenie predmetu makroekonómia od autorov:  Peter Leško, Marta Martincová, Eva Muchová a Karol Trnovský. Učebná pomôcka, ktorá sa skladá z 19 kapitol, z ktorých každá obsahuje teoretické východiská k téme, základné pojmy, príklady a grafické analýzy, úlohy na uvažovanie,  posudzovanie pravdivosti výrokov, testovacie otázky a doplňovanie textu. Študenti si môžu porovnať svoje riešenia úloh so správnymi riešeniami a postupmi, ktoré sú uvedené na záver každej kapitoly. Po obsahovej stránke je učebný text kompatibilný s hlavným prúdom makroekonómie, ktorý reprezentujú relevantné učebnice makroekonómie, napríklad od N. G. Mankiwa, O. Blancharda, P. Krugmana alebo R. Holmana. Učebný text je praktickou pomôckou pre študentov pri domácej príprave na semináre a na skúšku, ale aj pre vyučujúcich pri práci na seminároch.

cae9711 00510076 23

 

An analysis of impact of personality traits and mindfulness on risk aversion of individual investors (2021)

Ak ste žena, mali by ste byť viac averzná voči riziku a ak pravidelne meditujete tiež

Vedeli ste, že emcionálne stabilní ľudia sú výrazne menej averzní voči riziku a otvorení ľudia majú naopak väčšiu averziu voči riziku? Že starší ľudia a ženy sú viac averzní voči riziku? Tieto a iné zistenia prináša nový článok, ktorého autorkou je členka KET prof. Ing. Anetta Čaplánová, PhD., ktorá spolu s kolegyňou Vesarach Aumeboonsuke z partnerskej univerzity NIDA Bangkok, Thajsko, uskutočnila originálny výskum zameraný na analýzu postojov jednotlivcov k riziku a finančné rozhodnutia. Osobine si zaslúži pozornosť ich originálna analýza vplyvu "mindfulness" na postoj jednotlivcov k riziku. Takto získané dáta autorkám umožnili dospieť k vyššie uvedeným záverom.
 
Viac sa dočítate TU: https://link.springer.com/article/10.1007%2Fs12144-021-02015-9?fbclid=IwAR0Gb465h9SqpmHKTJhJI0XOOpwwyJ8wbA1PWCgLBNyp7kUNPCgv72sAWEA
 
Časopis Current Psychology, v ktorom článok vyšiel, má H-index 41, je v Q2 podľa Scimago a má Impact factor okolo 2,00. Blahoželáme!

clanok cap2

Dynamický model spoločného trhu s emisnými povoleniami ako spôsob riešenia problému znečisťovania perzistentými látkami (2021)

Dávame do pozornosti nový článok, ktorý publikovala v spoluautorstve naša kolegyňa - prof. Ing. Anetta Čaplánová, PhD. V článku pod názvom „Dynamický model spoločného trhu s emisnými povoleniami ako spôsob riešenia problému znečisťovania perzistentými látkami“ autori rozpracovávajú dynamický model spoločného trhu na obchodovanie s emisnými povoleniami na znečisťovanie, ktorý navrhujú ako alternatívne riešenie problému perzistentných látok znečisťujúcich ovzdušie. V článku autori odvodili pravidlá pre určovanie cien založených na hraničných nákladoch a skúmajú cenotvorbu v podmienkach rôzne formulovaných obmedzení. Fungovanie navrhovaného dizajnu trhu skúmajú aj na základe uskutočnených simulácií. Tento príspevok môže pomôcť najmä pri riešení potenciálnych problémov pri obchodovaní s emisnými povoleniami, napr. pri porušení regionálnych environmentálnych noriem v rôznych lokalitách. Navrhovaný prístup má tiež predpoklady výrazne znížiť transakčné náklady, ku ktorým bežne dochádza pri obchodovaní s emisnými povoleniami.

Institutional Trust and Compliance with Measures to Fight COVID-19 (2021)

Dávame do pozornosti novú publikáciu v spoluatorstve našej kolegyne prof. Čaplánovej skúmajúcu vplyv inštitucionálnych faktorov na dodržiavanie protiepidemiologických opatrení v súvislosti s pandémiou COVID-19 vychádzajúcu z analýzy dát zozbieraných na Slovensku. Výsledky potvrdzujú význam dôvery v kľúčové inštitúcie pre dodržiavanie protipandemických opatrení.

Publikácia je dostupná na tomto odkaze: http://link.springer.com/article/10.1007/s11294-021-09818-3

1 caplanova

 

Základy ekonómie (2021)

Dávame do pozornosti novú publikáciu s názvom Základy ekonómie, ktorá vyšla v spoluautorstve našich kolegov prof. Ing. Evy Muchovej, PhD, Ing. Ľubomíra Darma, PhD. a Ing. Petra Leška, PhD.

Učebnica je prioritne určená záujemcom o štúdium ekonómie na vysokých školách, ale môže byť užitočná  aj ako repetitórium pre študentov ekonómie na ekonomických fakultách. Učebnica je súčasne zacielená na širokú verejnosť, ktorá chce získať poznatky o základných pojmoch, vzťahoch a súvislostiach v ekonómii. V učebnici sa čitateľ dozvie odpovede na viaceré otázky, napr. ako porozumieť rôznym turbulenciám v ekonomickom živote; ako sa spotrebiteľ rozhoduje o tom, koľko zo svojho príjmu spotrebuje a koľko usporí; ako firma stanovuje ceny a množstvo svojich produktov; ako vláda ovplyvňuje ekonomický vývoj krajiny; prečo dochádza v ekonomike k cyklickému vývoju; ako môže centrálna banka ovplyvniť mieru infláciu.

Publikácia je dostupná na tomto odkaze:  https://obchod.wolterskluwer.sk/sk/zaklady-ekonomie.p4955.html

ze obrázok1

 

Financial Literacy Survey in the Slovak Republic (2021)

Autorský kolektív Katedry ekonómie v zložení Ing. Marcel Novák,PhD., Ing. Karol Trnovský, PhD. a Ing. Ľubomír Darmo, PhD. publikovali nový článok, ktorý skúma úroveň finančnej gramotnosti v Slovenskej republike. Hlavným cieľom tohto článku je zhodnotiť a porovnať dosiahnutú úroveň finančnej gramotnosti na vzorke slovenskej populácie (študenti Slovenskej technickej univerzity v Bratislave). Chí-kvadrát test bol použitý na stanovenie vzťahu medzi rôznymi premennými (pohlavie, úroveň vzdelania a porovnanie výsledkov s tými z predchádzajúcich prieskumov), správnosť odpovedí respondentov na dotazník a na identifikáciu úrovne finančnej gramotnosti vysokoškolských študentov bez špecifického ekonomického zázemia. Výsledky výskumu naznačujú, že pohlavie a vzdelanostná úroveň (bakalársky alebo magisterský stupeň) nemajú žiadny vplyv na úroveň finančnej gramotnosti študentov. Naopak respondenti v našom prieskume dosiahli lepšiu finančnú gramotnosť ako respondenti v prieskume Slovenskej bankovej asociácie.

Článok je dostupný na: https://cgscholar.com/bookstore/works/financial-literacy-survey-in-the-slovak-republic

obrázok3

 

Agricultural commodity price dynamics and theirdeterminants: A comprehensive econometric approach (2020)

Dávame do pozornosti nový vedecký článok vedecko-výskumnej pracovníčky katedry RNDr. Jaroslavy Hlouškovej, PhD. Článok prezentuje komplexný systém modelov zameraných na kvantifikáciu reakcie cien poľnohospodárskych komodít (konkrétne pšenice, sóje a kukurice) na zmeny ich potenciálnych determinantov. Do úvahy sa berú aj možné nelinearity v dynamike cien komodít v priebehu hospodárskeho cyklu. Výsledky naznačujú, že premenné, ktoré reprezentujú fundamenty trhu a makroekonomický vývoj obsahujú systematické prediktívne informácie pre prognózy cien komodít a že ceny poľnohospodárskych komodít robustne reagujú na otrasy v medzinárodnej konkurencieschopnosti.

Plný text článku je celý dostupný na: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/epdf/10.1002/for.2768

2 hlouskova

 

Vzťah medzi prílevom priamych zahraničných investícií a nezamestnanosťou v Slovenskej republike (2020)

Kolektív autorov Katedry ekonómie – Ing. Ľubomír Darmo, PhD., Ing. Marcel Novák, PhD. a prof. Ing. Ján Lisý, PhD. publikovali článok s názvom „Vzťah medzi prílevom priamych zahraničných investícií a nezamestnanosťou v Slovenskej republike“, v ktorom hľadajú odpoveď na otázku, či nezamestnanosť v hostiteľskej krajine ovplyvňuje prílev priamych zahraničných investícií, alebo naopak, prílev priamych zahraničných investícií má vplyv na nezamestnanosť. Výsledky naznačujú, že impulz vychádza z miery nezamestnanosti, ktorá následne ovplyvňuje prílev investícií do Slovenskej republiky, avšak dĺžka tohto efektu je veľmi krátka.

Plný text článku je dostupný na: https://polek.vse.cz/pdfs/pol/2020/04/04.pdf

obrázok1

 

Determinants of the FDI Inflow into the Visegrad Countries (2020)

Dávame do pozornosti článok, ktorý vyšiel v spoluautorstve našich kolegov Ing. Ľubomíra Darma, PhD. a Ing. Marcela Nováka, PhD. skúmajúci determinanty prílevu PZI do krajín Vyšehradskej skupiny. Prílev PZI je determinovaný mnohými faktormi, ktoré sú dostatočne preskúmané v publikáciách a článkoch. Avšak, determinanty prílevu PZI do krajín Vyšehradskej skupiny (V4) majú niekoľko špecifík pochádzajúcich z ich transformačného procesu. Článok identifikuje špecifické determinanty prílevu priamych zahraničných investícií do krajín V4. Autori zistili, že veľkosť ekonomiky alebo jej potenciál, produktivita práce, daň z príjmu právnických osôb, mzdy, jednotkové náklady práce, inflácia, vzdelanosť pracovnej sily, otvorenosť ekonomiky, kvalita a vývoj infraštruktúry (reprezentovaná hustotou siete ciest a železníc), úroveň korupcie a členstvo v Hospodárskej a menovej únii predstavujú faktory, ktoré ovplyvňujú úroveň prílevu priamych zahraničných investícií do krajín V4.

Celý článok je dostupný na:

https://www.sav.sk/journals/uploads/1215135110%2020%20Darmo%20a%20kol%20-%20aut+SR.pdf

obrázok2

 

Trade Elasticities in the Slovak Republic (2020)

Článok autorov Ing. Zuzany Brinčíkovej, PhD. a Ľubomíra Darma, PhD.  skúma efekty dôchodku a relatívnych cien na medzinárodný obchod. Základom výskumu je odhad cenových a dôchodkových elasticít medzinárodného obchodu na prípade Slovenskej republiky za obdobie rokov 1995 – 2018. Slovensko ako malá a veľmi otvorená ekonomika s relatívne limitovaným rozsahom domáceho trhu, nedostatočnými surovinami a nízkym poľnohospodárskym potenciálom je predurčená na ďalší rozvoj medzinárodného obchodu a medzinárodných vzťahov. Autori v článku využívajú panelovú dátovú regresiu s cieľom odhadnúť dovozné a vývozné dopytové funkcie, ktorých elasticity následne skúmajú v rámci rôznych časových období s cieľom identifikovať, či sú v čase stabilné, alebo sa menia vzhľadom na typ mechanizmu výmenného kurzu.

Článok je dostupný na: 

https://journaltransformation.org/docs/EJTS_2020_8_2/13/EJTS_2020_vol_8_no_2_Trade_Elasticities_in_the_Slovak_Republic.pdf

obrázok4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Katedra ekonómie už od svojho vzniku kládla dôraz nielen na pedagogickú činnosť, ale aj na rozvoj vedecko-výskumnej činnosti. Základom pre dynamický rozvoj vedy a výskumu bolo presvedčenie členov katedry, že nedeliteľnou súčasťou pôsobenia špičkovej vysokej školy v Európskom vzdelávacom a vedecko-výskumnom priestore je kvalitné vzdelávanie a medzinárodne uznávaná vedecko-výskumná činnosť. Projekty vedecko-výskumnej činnosti KE sú prioritne orientované na základný a aplikovaný výskum a ich prepojenie s vysokoškolským vzdelávaním, spoluprácou so spoločenskou a hospodárskou praxou doma a v zahraničí.

V súčasnosti katedra orientuje svoje vedecko-výskumné aktivity na nasledovné oblasti výskumu.

 

Zahraničné projekty:

Enhancing Digital and Soft Skills for Ageing Workforce (EDSAW) Projekt č. 2023-1-SK01-KA220-ADU-000159273

Doba riešenia projektu: 1.4.2024 – 30.9.2026

Koordinátor projektu: prof. Ing. Anetta Čaplánová, PhD.

Členovia projektu za KE: prof. Ing. Anetta Čaplánová, PhD., Ing. Eva Sirakovová, PhD. 

Hlavný cieľ projektu: Projekt je špecificky zameraný na prekonávanie digitálnej priepasti v strednej Európe so zameraním na rozvoj digitálnych zručností medzi skúsenou pracovnou silou (pracovníci 50+). Vytvorená e-learningová platforma poskytne špičkové kurzy, ktoré prispejú k budovaniu ich digitálnych a mäkkých zručností a tým aj ich osobný a profesionálny rast. Konzorcium projektu je zložené z univerzitných a neuniverzitných partnerských inštitúcií v SR, Českej republike, Španielsku a Turecku.

 

Education Digital Gateway in the Danube Region - EDIGI-Bridge – Interreg Danube SMF (projekt č. DRP0401226)

Doba riešenia projektu: 1.9.2024 – 31.8.2025

Koordinátor projektu: prof. Ing. Anetta Čaplánová, PhD.

Členovia projektu za KE: prof. Ing. Anetta Čaplánová, PhD., Ing. Eva Sirakovová, PhD.

Hlavný cieľ projektu: Projekt EDIGI-Bridge je inovatívna iniciatíva, ktorá smeruje k príprave projektu podporujúceho rozvoj start-upov so zameraním na digitalizáciu v partnerských krajinách Dunajského regiónu. Cieľom projektu je pripraviť návrh projektu, ktorý sa bude zameriavať na vytvorenie komplexného súboru vzdelávacích programov a poradenských služieb, špecificky prispôsobených na podporu digitálne orientovaných start-upov. Pripravený projekt bude poskytovať cielenú podporu na rozvoj vedomostí a zručností, ktoré sú potrebné pre ich úspech v digitálnej ekonomike. Pripravený projekt bude založený na dôkladnej analýze potrieb, ktorá bude zahŕňať analýzu sekundárnych ako aj zber primárnych údajov, ako aj analýzu relevantných politík a strategických dokumentov. Tiež sa spracuje komplexná štúdia potenciálnych zdrojov financovania a grantových schém, ktorá prispeje k efektívnej voľbe grantovej schémy, v ktorej bude projekt podaný. Na projekte participujú inštitúcie zo SR a Čiernej hory.

 

Overcoming Digital Divide in Europe and Southeast Asia ODDEA, Project 101086381, Call: HORIZON-MSCA-2021-SE-01-1

Doba riešenia projektu: 2022 - 2026

Koordinátor projektu: Ekonomická univerzita v Bratislave

Členovia projektu za KE: prof. Ing. Anetta Čaplánová, PhD., Ing. Ľubomír Darmo, PhD., Ing. Eva Sirakovová, PhD.

Hlavný cieľ projektu: Hlavným cieľom projektu je prispieť v regióne juhovýchodnej Ázie k formovaniu skupiny výskumníkov, ktorí sa dôsledným, interdisciplinárnym a systematickým spôsobom zamerajú na procesy digitalizácie a identifikovať podobnosti a rozdiely v procese digitalizácie medzi oboma regiónmi (Európa vs. Ázia).

Doplňujúce informácie o projekte: Pandémia COVID-19 zvýraznila potrebu digitalizácie, pretože jednotlivci aj vlády využili digitálne technológie a zručnosti na riešenie vedeckých a sociálno-ekonomických výziev, ktoré pandémia predstavovala. Digitalizácia pomohla udržať ekonomiky a spoločnosť tým, že umožnila prácu na diaľku, sledovanie šírenia vírusu a urýchlenie výskumu potenciálnej liečby a vakcín. Tým sa zdôraznila potreba odolnej digitálnej transformácie a posilnenia digitálnej ekonomiky a spoločnosti. V skutočnosti Európska komisia urobila z digitalizácie Európy jednu zo svojich kľúčových priorít s cieľom vytvorenia „digitálnej dekády“. Dôležitosť digitalizácie však presahuje Európu, keďže z digitálnej transformácie môžu ťažiť aj krajiny pridružené k EÚ, ako je Čierna Hora, a rozvojové krajiny juhovýchodnej Ázie ako Indonézia, Malajzia a Thajsko. Môže pomôcť týmto krajinám urýchliť ich hospodársky rast, dosiahnuť trvalo udržateľný rozvoj a zlepšiť kvalitu života ich občanov.

 

Master Studies in Sustainable Development and Management, MASUDEM, ERASMUS-EDU-2022-CBHE-STRAND-2, Projekt č. 101082797

Doba riešenia projektu: 2022 - 2025

Koordinátor projektu: Ekonomická univerzita v Bratislave

Členovia projektu za KE: prof. Ing. Anetta Čaplánová, PhD., Ing. Ľubomír Darmo, PhD., Ing. Eva Sirakovová, PhD.

Hlavný cieľ projektu: Cieľom projektu MASUDEM je podporiť trvalo udržateľný rozvoj a vytváranie pracovných miest v Indonézii a Thajsku (Región 5) prostredníctvom rozvoja a skvalitňovania učebných osnov a kapacít akademických a administratívnych pracovníkov na partnerských univerzitách v týchto krajinách.

Doplňujúce informácie o projekte: Projekt je zameraný na riešenie kritickej potreby podporovať udržateľný rast a zelenú dohodu a bude nápomocný pri dosahovaní týchto cieľov v partnerských krajinách. V priebehu riešenia projektu sa na univerzitách partnerských krajín uskutoční vývoj a akreditácia nového magisterského programu/Sústredenie v oblasti trvalo udržateľného rozvoja a manažmentu. Tento nový program bude podporený vývojom relevantných modulov študijného programu, dokumentáciou kurzu a študijných textov, ako aj rekvalifikáciou akademických pracovníkov partnerských krajín vyučujúcich v programe. Okrem toho budú služby pre študentov magisterského programu v súlade s osvedčenými postupmi a vyškolení administratívni pracovníci budú zodpovední za ich poskytovanie.

 

Domáce projekty:

APVV - Kvantifikácia socio-ekonomických ukazovateľov a efektov v riadení zdravotnej a sociálne politiky marginalizovaných komunít (Projekt č. APVV-23-0319)

Doba riešenia projektu: 2024 – 2027

Vedúca projektu: prof. Ing. Anetta Čaplánová, PhD.

Členovia projektu za KE: prof. Ing. Anetta Čaplánová, PhD., Ing. Ľubomír Darmo, PhD., Ing. Andrej Přívara, PhD., Ing. Eva Sirakovová, PhD.

Hlavný cieľ projektu: Slovensko je jednou z krajín výrazne zaťažených problémom nerovnosti v oblasti zdravia, tykajúceho sa predovšetkým minoritných skupín obyvateľov žijúcich v oblastiach s koncentrovanou chudobou. Aj napriek snahám inštitúcií riešiť tento problém doposiaľ neexistuje na Slovensku komplexná analýza, ktorá by explicitne kvantifikovala zdravie a jeho signifikantné determinanty obyvateľov v segregovaných a marginalizovaných komunitách s dopadmi na tvorbu politík. Hlavným cieľom projektu je na základe výsledkov zrealizovaného primárneho výskumu navrhnúť komplexný́ viacdimenzionálny systém umožňujúci kvantifikáciu vývoja metrík natality, morbidity a mortality v segregovaných a marginalizovaných komunitách a definovať ich význam v stabilizačných a regulačných mechanizmoch zdravotnej a sociálnej politiky Slovenska. Návrh koncepcií a politík v oblasti zdravotno-sociálnej bude vychádzať z komplexnosti a vzájomnej prepojenosti príčin súčasného stavu a systematického riešenia viacerých vzájomne prepojených problémov a kvantifikácie viacdimenzionálnych kauzálnych súvislostí determinantov zdravia.

 

VEGA - Socioekonomické výzvy migračnej politiky SR v kontexte vývoja situácie na trhu práce

Doba riešenia projektu: 2024 – 2025

Vedúci projektu: Ing. Andrej Přívara, PhD.

Členovia projektu za KE: Ing. Andrej Přívara, PhD., prof. Tyran Jean-Robert, PhD., Ing. Mészáros Róbert, Ing., Ing. Mgr. Mkiyes Hussein, PhD., Ing. Rahmat, Najib Rahman, MA

Hlavný cieľ projektu: Hlavným cieľom projektu je identifikovať socio-ekonomické výzvy migračnej politiky Slovenskej republiky (SR) spojené so získavaním pracovných migrantov z tretích krajín pre slovenský trh práce. Cieľom je zároveň navrhnúť systémové opatrenia pre riešenie nedostatkových pozícií na trhu práce prostredníctvom optimalizácie migračnej politiky a jej efektívneho riadenia tokov pracovných migrantov.

Doplňujúce informácie o projekte: Projekt bude riešiť hlavné demografické a ekonomické trendy, ktoré ovplyvňujú slovenský trh práce, so zameraním na potrebu pracovných síl. Skúma príklady dobrej praxe v riadení migračných tokov v iných krajinách EÚ, pričom sa bude aktívne participovať na odborných diskusiách a publikovať vedecké články. Projekt zahŕňa kvantifikáciu potenciálu pracovných migrantov na riešenie nedostatku kvalifikovanej pracovnej sily a organizovanie odborných workshopov a konferencií na prezentovanie výstupov. Zozbierané údaje budú využité na formuláciu odporúčaní pre decíznu sféru, ktoré pomôžu zlepšiť migračnú politiku SR.

 

VEGA - Cirkulujúca migrácia vysokokvalifikovaných pracovných síl v krajinách EÚ: výzva pre migračné politiky

Doba riešenia projektu: 2024 – 2026

Vedúca projektu: prof. Ing. Magdaléna Přívarová, CSc.

Členovia projektu za KE:  prof. Ing. Magdaléna Přívarová, CSc., prof. Ing. Čaplánová Anetta, PhD., Ing. Róbert Mészáros, MBA, Ing. Rahmat Najib Rahman, MA, Ing. Trnovský Karol, PhD.

Hlavný cieľ projektu: Riešiteľský tím má ambíciu prehodnotiť súčasné migračné politiky v krajinách EÚ a načrtnúť hlavné smery, ktorými by sa tieto politiky mali uberať, v kontexte cirkulácie mozgov.

Doplňujúce informácie o projekte: Výskumný tím sa zameria na analýzu problémov, ktoré už v praxi reálne existujú, ale v ekonomickej teórii nie sú ešte dostatočne rozpracované: determinanty medzinárodnej migrácie študentov, predpoklady plného využitia vysokokvalifikovaných migrantov, úrovňový posun v migračnej politike štátu. Na základe preskúmania uvedených problémových okruhov budú sformulované hypotézy, ktoré budú testované na báze empirických údajov krajín EÚ.

 

VEGA - Zadlžovanie sa ekonomických subjektov a krajín v Európskej únii

Doba riešenia projektu: 2023 - 2026

Vedúci projektu: Ing. Marcel Novák, PhD.

Členovia projektu za KE: Ing. Ľubomír Darmo, PhD. - zástupca vedúceho projektu, Ing. Ivana Lennerová, PhD., prof. Ing. Ján Lisý, PhD., prof. Ing. Eva Muchová, PhD., Ing. Peter Leško, PhD., Ing. Karol Trnovský, PhD., Ing. Zuzana Brinčíková, PhD., doc. Ing. Marta Martincová, PhD. 

Hlavný cieľ projektu: Na základe zhodnotenia vplyvu udržateľnosti verejného dlhu a konvergencie daňových príjmov na makroekonomickú stabilitu krajín a ekonomických subjektov pripravíme návrh systémových riešení v oblasti zadlžovania krajín, domácností a firiem.

Doplňujúce informácie o projekte: Výsledkom zadlžovania sa krajín v súčasnom období je narastajúci dlh a rastúce zadlžovanie sa ekonomických subjektov, najmä ako dôsledok pandémie a rastu cien. Dochádza k problémom spojeným so splácaním dlhu a k zvýšenému riziku nesplácania záväzkov - nárast rizikovej prirážky, Na makroúrovni vláda stráca manévrovací priestor na fiškálnu stimuláciu ekonomiky - osobitne v situácii nízkych úrokových sadzieb a vysokej inflácie. Zadlženosť slovenských domácností rastie najvyšším tempom z krajín EÚ a vyžaduje si ďalšie opatrenia v oblasti makroprudenciálnej politiky. Projekt sa zameria na analýzu udržateľnosti verejného dlhu, hľadanie riešení pre elimináciu rastu zadlženosti domácností a opatrení pre stabilitu rozpočtových príjmov s ohľadom na pripravované reformy vychádzajúce zo schváleného Plánu obnovy a odolnosti v SR a krajinách EÚ. Navrhne systémové riešenia v oblasti zadlžovania sa krajín, domácnosti a firiem. Predstaví nové schémy v oblasti správy a výberu daní s ohľadom na ricardiánsku ekvivalenciu.

 

VEGA - Zlepšovanie fungovania ekonomických procesov využitím poznatkov behaviorálnej ekonómie (Teoretický a empirický prístup)

Doba riešenia projektu2023 - 2026

Vedúca projektu: prof. Ing. Anetta Čaplánová, PhD.

Členovia projektu za KE: Ing. Eva Sirakovová, PhD., Ing. Ľubomír Darmo, PhD., Ing. Eleonóra Matoušková,PhD., Ing. Mgr. Zsolt Horbulák, PhD. Ing. Andrej Přívara, PhD., Ing. Mgr. Hussein Mkiyes

Hlavný cieľ projektu: Hlavným cieľom projektu je prispieť k rozvoju behaviorálnej ekonómie a posunu poznania prostredníctvom realizácie teoretického a empirického behaviorálneho výskumu a na základe jeho záverov vyvodiť odporučenia o lepšom nastavení implementácie opatrení a verejných politík.

Doplňujúce informácie o projekte: Projekt bude rozvíja vedecké poznanie v oblasti behaviorálnej ekonómie. Behaviorálna ekonómia je interdisciplinárna vedecká disciplína skúmajúca správanie jednotlivcov a faktory, ktoré ho vzďaľujú od racionality. Behaviorálny prístup nachádza čoraz väčšie uplatnenie, keď ekonomický vývoj dokázal obmedzenia paradigmy racionality. Projekt bude vychádza zo systemizácie vedeckej literatúry a jeho ťažiskom je pôvodný výskum zameraný na teoretické a empirické otestovanie vybraných koncepcií. Riešiteľský kolektív skúma rozhodovacie procesy jednotlivcov a ich implikácie pre mikro a makro sféru. V teoretickom výskume riešitelia modelujú správanie ekonomických subjektov po zohľadnení prospektovej teórie, v empirickej časti s využitím riadených kontrolovaných experimentov verifikujú vybrané teoretické závery behaviorálneho výskumu a formulujú praktické odporúčania. Projekt prispieva k posunu poznania v oblasti behaviorálnej ekonómie a k lepšiemu pochopeniu rozhodovania subjektov v skúmaných  oblastiach.

 

KEGA - Vzdelávacia online platforma pre výučbu ekonómie a finančnej gramotnosti

Doba riešenia projektu: 2024 – 2026

Vedúca projektu: prof. Ing. Eva Muchová, PhD. 

Členovia projektu za KE: prof. Ing. Eva Muchová, PhD., Ing. Leško Peter,PhD., doc. Ing. Martincová Marta, PhD., Ing. Novák Marcel, PhD., Ing. Darmo Ľubomír, PhD., Ing. Lennerová Ivana, PhD., Ing. Brinčíková Zuzana, PhD.  

Hlavný cieľ projektu: Zámerom projektu je vytvorenie komplexnej vzdelávacej online platformu pre výučbu ekonómie s prepojením na problematiku finančnej gramotnosti. 

Doplňujúce informácie o projekte: Projekt kladie dôraz na dlhodobé rozvíjanie vedomostí študentov v ekonomickej a finančnej oblasti tak, aby mali možnosť samovzdelávania a prehlbovania svojich znalostí. Vzdelávacia platforma je určená všetkým, ktorí si chcú osvojiť problematiku modernej trhovej ekonomiky. Pozornosť sa sústreďuje najmä na študentov (verzia platformy pre študentov) a uchádzačov o štúdium na Ekonomickej univerzite, ale aj študentov ostatných ekonomických fakúlt na Slovensku. Výstupy projektu v elektronickej podobe budú k dispozícii takisto učiteľom vysokých a stredných škôl (verzia platformy pre učiteľov) a širokej verejnosti. Súčasťou projektu je aj propagácia platformy, resp. popularizácia ekonómie cez organizáciu prednášok a diskusií s odborníkmi z hospodárskej praxe.

 

KEGA - Ekonomické vzdelávanie prostredníctvom integrácie inovatívnych digitálne zdokonalených stratégií výučby

Doba riešenia projektu: 2024 – 2026

Vedúci projektu: Ing. Andrej Přívara, PhD.

Členovia projektu za KE: Ing. Andrej Přívara, PhD., prof. Ing. Čaplánová Anetta, PhD., Ing. Lennerová Ivana, PhD., Ing. Brinčíková Zuzana, PhD., Ing. Sirakovová Eva, PhD., Ing. Trnovský Karol, PhD., prof. Ing. Přívarová Magdaléna, CSc. Ing. Mészáros Róbert, MBA, Ing. Mgr. Mkiyes Hussein, BSc., PhD., Ing. Rahmat Rahman Najib, MA 

Hlavný cieľ projektu: Hlavným cieľom projektu je podporiť modernizáciu magisterského študijného programu Aplikovaná ekonómia na Ekonomickej univerzite v Bratislave prostredníctvom integrácie inovatívnych, digitálne zdokonalených stratégií výučby. Projekt sa zameriava na zlepšenie vzdelávacích výsledkov študentov, zvýšenie ich angažovanosti a kritického myslenia a na prispôsobenie výučby moderným digitálnym nástrojom, aby sa študenti a pedagógovia dokázali lepšie orientovať v digitálnom prostredí.

Doplňujúce informácie o projekte: Projekt bude vyvíjať nový inovatívny rámec, ktorý bude implementovaný v magisterskom študijnom programe Aplikovaná ekonómia. Výsledky výskumu budú použité na vytvorenie učebných materiálov a nástrojov pre konkrétne predmety, ako sú pokročilá mikroekonómia a behaviorálna ekonómia. Projekt bude zahŕňať pilotnú fázu, počas ktorej sa bude nová metodológia testovať a následne vyhodnocovať. Po vyhodnotení pilotnej fázy budú výstupy použité na zlepšenie výučby a prípravu študentov na moderné trhy práce a výzvy 21. storočia. Výstupy projektu budú prezentované vo forme vedeckých publikácií a učebných textov, a očakáva sa tiež aktívna spolupráca s medzinárodnými partnermi.

 

Projekt mladých vedeckých pracovníkov - Navigácia v nových horizontoch: Hodnotenie sociálno-ekonomických dopadov digitalizácie na súčasné migračné vzorce

Doba riešenia projektu: 2024 - 2025

Koordinátor projektu: Ekonomická univerzita v Bratislave

Členovia projektu za KE: Ing. Róbert Mészáros, MBA, Ing. Rahmat Rahman Najib, MA  

Hlavný cieľ projektu: Hlavným zámerom riešenia projektu je sledovanie vplyvu digitalizácie na migračné procesy vo všeobecnosti ako aj s osobitným dôrazom na sociálno-ekonomické dopady a trhy práce. Účelom projektu je snaha o analýzu vzťahu akým tieto digitálne platformy, komunikačné technológie a online zdroje vytvárajú rámec pre rozhodovanie migrantov pri pretváraní migračných trendov v rýchlo meniacom sa prostredí.

Doplňujúce informácie o projekte: Digitalizácia a migrácia sú v tomto smere prepojené komplexným spôsobom vyžadujúcim ďalšie skúmanie z interdisciplinárneho uhla pohľadu. Na tento účel bude použitá kombinácia kvalitatívnych a kvantitatívnych metód. Údaje budú získané z dotazníkov, prieskumov, rozhovorov a ekonometrického modelovania na zistenie ekonomických dopadov digitalizácie na trhy práce rôznych ekonomík, ktoré sú ovplyvnené migráciou. Do metodológie výskumu zahrnieme aj analýzu sociálnych sietí s cieľom preskúmať úlohu digitálnych platforiem pri migrácii a ďalej navrhnúť politické usmernenia na základe zistení výskumu. Očakávané výstupy zabezpečia lepšie pochopenie dynamiky migrácie, sociálno-ekonomických rizík, príležitostí a stratégií, ktoré môžu viesť budúce politiky v digitálnej ére.

 

Projekty riešené v minulom období:

Collaboration for Effective Digital Education (D-COLLAB) - program Erasmus+     

Doba riešenia projektu: 03/2021 - 02/2023
Koordinátor projektu: Ekonomická univerzita v Bratislave        
Členovia projektu za KE: prof. Ing. Anetta Čaplánová, PhD., Ing. Ľubomír Darmo, PhD. 
Hlavný cieľ projektu: Projekt D-COLLAB sa zameriava na oblasť digitalizácie na všetkých stupňoch vysokoškolského vzdelávania so špeciálnym zameraním na Slovensko. 
Doplňujúce informácie o projekte: Pandémia COVID-19 preukázala, že v mnohých krajinách sú vzdelávacie systémy nepripravené na potrebu prechodu na digitálne vyučovanie a štúdium. Aj keď boli vysoké školy pravdepodobne lepšie pripravené na náhly prechod k online výučbe ako stredné alebo základné školy, k zložitosti tejto úlohy prispieva aj stupeň komplexnosti výučby na terciárnom stupni vzdelávania. Uprostred druhej vlny pandémie COVID-19 sa projekt D-COLLAB zameriava na hľadanie a zavádzanie efektívnych spôsobov výučby a štúdia na terciárnej úrovni pomocou digitálnych platforiem.
 

Konkurencieschopnosť SR v podmienkach Európskej únie        

Názov projektu v AJ: The competitiveness of the Slovak Republic in the European Union      
Doba riešenia projektu: 2020 - 2022
Vedúci projektu: Brinčíková Zuzana, Ing., PhD.         
Členovia projektu za KEIng. Ľubomír Darmo, PhD., Ing. Ivana Lennerová, PhD., Ing. Alexandra Veselková, PhD., doc. Ing. Vieroslava Holková, CSc.  
Hlavný cieľ projektuPosúdenie konkurencieschopnosti a komparatívnych výhod SR ako zdroja ekonomického rastu a analýza hlavných faktorov, ktoré umožňujú ich vznik, rast a využitie pri rozvoji hospodárstva.
Doplňujúce informácie o projekte: Čiastkovými úlohami projektu je: posúdenie úlohy konkurencieschopnosti ako faktora stimulujúceho ekonomický rast, analyzovať komparatívne výhody SR a ich vplyv na konkurencieschopnosť SR prostredníctvom rôznych ukazovateľov, analyzovať vývoj komparatívnych výhod SR pred a po vstupe do EÚ a eurozóny, posúdiť riziká vyplývajúce z aktuálnej štruktúry hospodárstva SR, definovať determinanty konkurencieschopnosti a analyzovať mieru ich vplyvu, analyzovať možnosti zvýšenia konkurencieschopnosti SR v súčasných podmienkach.
 

Implikácie behaviorálnej ekonómie pre zefektívnenie fungovania súčasných ekonomík       

Názov projektu v AJ: Implications of Behavioral Economics for Streamlining the Functioning of Current Economies     
Doba riešenia projektu: 2019 - 2022
Vedúci projektu: Čaplánová Anetta, prof. Ing., PhD.       
Členovia projektu za KE: Ing. Eleonóra Matoušková, PhD., Ing. Eva Sirakovová 
Hlavný cieľ projektu: Hlavným cieľom projektu je s využitím poznatkov behaviorálnej ekonómie prehĺbiť chápanie rozhodovacích procesov jednotlivcov v mikro a v makro sfére, identifikovať odchýlky od racionality, ku ktorým v týchto procesoch dochádza, definovať a testovať vhodné mechanizmy postrčení a posilnení, ktoré prispejú k tomu, aby jednotlivci robili lepšie rozhodnutia. Ak dosiahneme, aby sa znížili odchýlky konania jednotlivcov od racionality, povedie to k rastu individuálneho blahobytu, čo vytvorí predpoklady aj pre rast blahobytu spoločnosti ako celku. 
Doplňujúce informácie o projekte: Projekt sa zameriava na rozvoj behaviorálneho výskumu na riešiteľskom pracovisku a v SR. Na základe systemizácie literatúry a originálneho výskumu riešiteľov sa zameriava na identifikáciu odchýlok od racionality jednotlivcov, ktoré nastávajú v rozhodovacích procesoch uskutočňovaných v mikro a makro sfére. Na základe využitia metódy randomizovaných kontrolovaných experimentov riešitelia identifikujú príčiny odchýlok od racionality pri rozhodovaní jednotlivcov na súkromnom trhu i vo verejnom sektore najmä v prostredí SR. S využitím existujúceho stavu poznania zadefinujú a otestujú dopady intervencie založenej na mechanizmoch postrčenia a posilnenia. Výsledky svojho výskumu budú komparovať s porovnateľnými štúdiami v tejto výskumnej oblasti, publikovať vo vedeckých časopisoch doma i v zahraničí a sprístupnia ich tvorcom relevantných verejných politík, subjektom súkromného sektora a širšej verejnosti.

 

Makroekonomické a mikroekonomické aspekty zadlžovania sa krajín a ekonomických subjektov v Európskej únii 

Názov projektu v AJ: Macroeconomic and microeconomic aspects of indebtedness of countries and economic subjects in the European Union

Doba riešenia projektu: 2019 - 2022
Vedúci projektu: Novak Marcel, Ing., PhD.        
Členovia projektu za KE: Ing. Ľubomír Darmo, PhD., prof. Ing. Ján Lisý, PhD., Ing. Karol Trnovský, PhD., doc. Ing. Vieroslava Holková, CSc., Ing. Alexandra Veselková, PhD.,  prof. Ing. Eva Muchová, PhD., Ing. Katarína Detersová, Ing. Agáta Šuláková, Ing. Peter Leško, PhD., doc. Ing. Marta Martincová, PhD.  
Hlavný cieľ projektu: Cieľom projektu je zhodnotiť vplyv verejného dlhu na makroekonomickú stabilitu krajín ako aj posúdenie zadlženosti domácností.
Doplňujúce informácie o projekte: Výsledkom zadlžovania sa krajín v súčasnom období je narastajúci dlh a rastúce zadlžovanie sa domácností. Takto dochádza k problémom spojených so splácaním dlhu a k zvýšenému riziku nesplácania svojich záväzkov, čo sa prejaví v náraste rizikovej prirážky. Na makroúrovni vláda stráca manévrovací priestor na fiškálnu stimuláciu ekonomiky, osobitne v situácii nízkych úrokových sadzieb. Zadlženosť slovenských domácností rastie najvyšším tempom spomedzi krajín EÚ, čo si vyžaduje prijímanie opatrení v oblasti makroprudenciálnej politiky. Z daného dôvodu je nutné riešiť aj otázku ochrany finančného spotrebiteľa, resp. otázku finančnej gramotnosti obyvateľstva. Vedecký projekt sa zameriava na analýzu udržateľnosti verejného dlhu a zadlženosti domácností. Hlavnou oblasťou záujmu projektu je teoretický pohľad na verejný dlh a možnosti jeho financovania, analýza zadlženosti domácností, pohľad na súčasný stav ochrany finančného spotrebiteľa a možnosti predchádzaniu neschopnosti splácania záväzkov domácností.
 

Integrácia migrantov v krajinách Európskej únie z pohľadu migračných politík      

Názov projektu v AJ: Integration of immigrants in EU countries from the point of view of migration policies
Doba riešenia projektu: 2019 - 2021   
Vedúci projektu: Přívarová Magdaléna, prof. Ing., CSc.         
Členovia projektu za KE: Ing. Ivana Lennerová , PhD., Ing. Eleonóra Matoušková, PhD., Mgr. Ing. Veronika Véghová
Hlavný cieľ projektu: Riešiteľský kolektív bude svoj výskum orientovať na prehodnotenie integračných politík v krajinách EÚ a na náčrt hlavných smerov, ktorými by sa tieto politiky mali uberať, s osobitným dôrazom na problematiku integrácie migrantov na trhu práce, integráciu v oblasti vzdelávania a na kultúrnu integráciu.
 

Learn Economics: aplikácia e-vzdelávania ako novej formy výučby ekonómie       

Názov projektu v AJ: Learn Economics: application of e-learning as a new form of economics education
Doba riešenia projektu: 2020 - 2022
Vedúci projektu: Muchová Eva, prof. Ing., PhD.      
Členovia projektu za KEIng. Peter Leško, PhD., Ing. Ľubomír Darmo, PhD., Ing. Karol Trnovský, PhD., Ing. Katarína Detersová
Hlavný cieľ projektuProjekt je zameraný na vytvorenie multimediálneho a interaktívneho obsahu pre predmety Ekonomická teória 1 (základy mikroekonómie) a Ekonomická teória 2 (základy makroekonómie). Obsahové zameranie projektu bude založené na najnovších poznatkoch vo výučbe týchto predmetov vrátane využitia moderných výučbových techník a technológii.
Doplňujúce informácie o projekte: Súčasťou projektu je tiež popularizácia ekonómie ako zaujímavej a predovšetkým zrozumiteľnej vednej disciplíny. Výsledkom projektu bude interaktívna multimediálna platforma vytvárajúca online podporu pri výučbe ekonómie. Projekt má aj medzinárodnú dimenziu - ako expert je do projektu zapojený prof. Gerald Groshek z USA.
 

Behaviorálne intervencie v miestnej samospráve: zvyšovanie účinnosti miestnych verejných politík       

Názov projektu v AJ: Behavioral Interventions in Local Government: Increasing the Efficiency of Local Public Policies     
Doba riešenia projektu: 2019 - 2022
Vedúci projektu: Čaplánová Anetta, prof. Ing., PhD.       
Členovia projektu za KEIng. Eva Sirakovova      
Hlavný cieľ projektu: Globálnym cieľom projektu je vytvorenie súborného katalógu systematických, finančne nenákladných, behaviorálnych intervencií (nudgov/postrčení a iných) a vylepšení súčasného nastavenia procesov a nástrojov verejnej správy na miestnej úrovni.
Doplňujúce informácie o projekte: Sekundárnym cieľom projektu je vytvorenie manuálu pre všeobecnú aplikáciu behaviorálnych poznatkov do praxe verejnej správy, zahŕňajúc manuál na systematickú a odbornú aplikáciu behaviorálnych intervencií za účelom zvyšovania účinnosti miestnych, verejných politík. Tretím cieľom projektu je za pomoci behaviorálnych poznatkov zvýšiť účinnosť vytipovaných miestnych, verejných politík priamo v partnerských mestách. Aplikačnou úrovňou predkladaného projektu je miestna verejná správa. Projekt sa rieši v spolupráci so 4 miestnymi samosprávami. Výsledky predkladaného projektu okamžite pocítia práve tieto 4 partnerské mestá, po ich publikácií však budú okamžite využiteľné akoukoľvek miestnou samosprávou na Slovensku. Realizácia tohto aplikovaného výskumu na pilotných testoch behaviorálnych intervencií v praktickej rovine poukáže na hodnotu za peniaze, ktorú aplikácia behaviorálnych intervencií môže priniesť verejnej správe. Projekt rovnako rozvinie kapacity slovenskej verejnej správy tvoriť politiku založenú na behaviorálnom prístupe.
 

Výsledky výskumu prezentujú členovia KE na mnohých medzinárodných a domácich vedeckých konferenciách. Publikujú ich vo vedeckých časopisoch a zborníkoch z konferencií, pričom mnohé výsledky premietajú aj do pedagogického procesu.

 

Dnešná Katedra ekonómie sa formovala postupne a vo svojom vývoji prešla mnohými kvalitatívnymi a kvantitatívnymi premenami, ktoré sa týkali názvu, zamerania, obsahu štúdia, ako aj organizačnej štruktúry. Prvopočiatkom bola výučba predmetu "Národné hospodárstvo" na bývalej Vysokej škole obchodnej, ktorý prednášal do akademického roku 1948/49 prof. JUDr. Rudolf Briška. Od tohto akademického roku sa začalo s prednáškami z predmetu Politická ekonómia, ktoré pedagogicky zabezpečoval JUDr. Július Bránik a neskôr Ing. Ján Zervan a Ing. Vladimír Mikuláš. Súbežne prednášal JUDr. Štefan Heretik predmet Dejiny ekonomických učení, ktorý bol súčasne autorom prvého učebného textu z tejto problematiky.

Významným historickým medzníkom bol vznik samostatnej Katedry politickej ekonómie vo februári 1950. Do zakladateľskej generácie učiteľov katedry patrili: Ing. Pavel Rapoš, Julo Horváth, Ing. Felix Hutník, Ing. Vladimír Witt, Ing. Ľudovít Korček, Ing. Vladislav Zbruž a Ing. Ján Přívara.

V roku 1964 sa Katedra politickej ekonómie organizačne rozčlenila na dve samostatné katedry politickej ekonómie (I. a II.), keď už predtým z jej učiteľov vznikla samostatná Katedra dejín ekonomických učení a národného hospodárstva, ktorej vedúcim bol JUDr. Štefan Heretik. V 60-tych rokoch rástol postupne počet učiteľov katedry vo veľkej miere z absolventov študijného odboru Politická ekonómia.

V roku 1970 sa uvedené katedry zlúčili do jednej Katedry politickej ekonómie. V 70-tych rokoch sa katedra z hľadiska počtu učiteľov stala najväčšou v rámci Fakulty národohospodárskej. V tzv. konsolidačnom procese, keď boli katedry politickej ekonómie začleňované do ústavov marxizmu-leninizmu, táto katedra ako jediná na Slovensku obhájila svoje odborné ekonomické zameranie a zachovala si samostatnú existenciu v štruktúre Fakulty národohospodárskej VŠE, vďaka takým významným učiteľom ako boli prof. Ing. Pavol Rapoš, DrSc., prof. Ing. Jozef Košnár, DrSc. doc. Ing. Ján Přívara, CSc. a ďalší. Súčasťou katedry bol aj Kabinet politickej ekonómie, ktorý zabezpečoval pre učiteľov katedry a študentov špecializácie knižničné a metodicko-pedagogické služby.

V osemdesiatych rokoch sa zvyšoval počet učiteľov katedry a menila sa aj ich kvalifikačná štruktúra. Viacerí interní učitelia získali vedecké hodnosti CSc. resp. stali sa docentami a profesormi|. Učitelia katedry zabezpečovali výučbu celoškolského predmetu Politická ekonómia a katedra gestorovala v rámci fakulty študijný program Politická ekonómia.

V decembri 1989 Katedra politickej ekonómie zanikla a vznikla Katedra národohospodárskych teórií. So vznikom tejto katedry sa uskutočnili viaceré personálne zmeny a začal sa hĺbkový proces obsahových zmien v predmetoch. Učitelia katedry pod vedením doc. Ing. Stanislava Grohmanna, CSc. vybudovali a zabezpečovali výučbu celouniverzitného predmetu Všeobecná ekonomická teória, fakultných predmetov Kvantitatívna analýza vo VET, Makroekonómia, Medzinárodné ekonomické vzťahy, na doktorandskom štúdiu Didaktika národného hospodárstva, Makroekonomické teórie, Metodika a metodológia vedeckej práce, Teórie peňazí, ako aj ďalších predmetov v rámci študijného odboru Ekonomická teória a ekonomická žurnalistika na II. stupni štúdia.

V súvislosti s organizačnými zmenami na fakulte sa k 1. 9. 1991 upravil aj názov tejto katedry, a to na Katedru všeobecnej ekonomickej teórie a hospodárskych dejín. Následne v nadväznosti na prebiehajúce zmeny na Národohospodárskej fakulte sa k 1. 9. 2000 zmenil názov katedry na Katedru ekonomickej teórie.

Ťažiskovou oblasťou pôsobenia katedry bola od jej vzniku až po súčasnosť nielen pedagogická, ale aj vedecko-výskumná činnosť. V minulosti katedra participovala na riešení teoretického výskumu ako aj na aplikačných projektoch hospodárskej praxe. Po roku 1990 bola riešiteľom hlavne projektov VEGA, KEGA, rozvojových a vzdelávacích projektov, ako aj projektu ESF. Jej členovia boli zapojení do skúmania viacerých zahraničných projektov (TEMPUS, ERASMUS). Katedra ekonómie pravidelne organizuje medzinárodné vedecké konferencie, na ktorých sú výsledky výskumnej práce prezentované a konfrontované s domácimi a zahraničnými účastníkmi. V pedagogickom procese i vo výskume tu v minulosti na katedre pôsobil a stále pôsobí široký okruh externých spolupracovníkov. Pritom je treba pripomenúť dlhoročnú spoluprácu zosnulého doc. Ing. Jana Išu, DrSc. pri rozvoji celej katedry.

Katedra ekonómie rozvíja dlhodobo úspešné kontakty so zahraničnými univerzitami: Universiteit Antwerpen (Belgicko), VŠE v Praze (Česká republika), Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné Slezské univerzity v Opavě (Česká republika), Université de Marné-la Vallée (Francúzsko), Budapesti Corvinus Egyetem (Maďarsko), Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie (Poľsko), Uniwersytet Łódzki (Poľsko), Universidade Técnica de Lisboa (Portugalsko), Universidad de Granada (Španielsko), Facultad de Ciencias Económicas y Empresariales de la Universidad Complutense de Madrid (Španielsko), Università degli Studi Magna Graecia di Catanzaro (Taliansko), Kyjevský inštitút národného hospodárstva (Ukrajina), ICO NIDA Bangkok (Thajsko) a ďalšie.

 

Vedúci katedry od jej vzniku po súčasnosť:

1950 - 1953 Julo Horváth
1953 - 1956 doc. Ing. Pavel Rapoš, CSc.
1956 - 1958 doc. Ing. Viktor Pavlenda, CSc.
1958 - 1961 prof. Ing. Pavel Rapoš, CSc.
1964 - 1970 prof. Ing. Pavel Rapoš, CSc.
1964 - 1968 prof. Ing. Viktor Pavlenda, CSc.
1968 - 1970 doc. Ing. Jan Přívara, CSc.
1970 - 1974 prof. Ing. Pavel Rapoš, DrSc.
1974 - 1979 doc. Ing. Jan Přívara, CSc.
1979 - 1985 prof. Ing. Pavel Rapoš, DrSc.
1985 - 1986 prof. Ing. Jozef Košnár, DrSc.
1986 - 1990 doc. Ing. Stanislav Grohmann, CSc.
1990 - 1991 prof. Ing. Jozef Faltus, CSc.
1991 - 1994 doc. Ing. Ivan Jakúbek, CSc.
1994 - 2000 doc. Ing. Ján Lisý, CSc.
2000 - 2007 prof. Ing. Ján Lisý, PhD.
2007 - 2011 doc. Ing. Veronika Piovarčiová, CSc.
2011 - 2015 doc. Ing. Veronika Piovarčiová, CSc.
2015 - 2020 prof. Ing. Eva Muchová, PhD.
od 2020 prof. Ing. Anetta Čaplánová, PhD.

 

VYUČUJÚCI V AR 2024/2025

   
Meno a priezvisko Pozícia Kontakt / Konzultačné hodiny
Ing. Alexandra Veselková, PhD.

Externá

spolupracovníčka

KH: štvrtok 9:20 - 10:50, 5B07

Ing. Gabriel Procházka  Interný doktorand KHP

KH: piatok 9:00 - 10:30, 4B10

Mgr. Lucia Kováčová, M.A. Doktorandka SAV

KH: utorok 13:30 - 15:00, 4B10

Mgr. Tomáš Šarközi Interný doktorand KHP

 KH: utorok 11:00 - 12:30, 4B06

Ing. Paulína Borovská Interná doktorandka KHP

 

ĎALŠÍ EXTERNÍ SPOLUPRACOVNÍCI

   
Meno / Inštitúcia Pozícia Kontakt
Mgr. Peter Bielik 
TA3, Bratislava
Externý spolupracovník
RNDr. Jaroslava Hloušková, PhD.
Institute for Advanced Studies (IHS)
Externý spolupracovník
prof. PhDr. Kamil Fuchs, CSc. 
Mendelova univerzita v Brně, Česká republika
Externý spolupracovník
prof. Gerald Groshek 
University of Redlands, Spojené štáty americké
Externý spolupracovník
Dr. Colin Lawson 
University of Bath, Veľká Británia
Externý spolupracovník
prof. dr hab. Stanisław Lis 
Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, Poľsko
Externý spolupracovník
doc. Ing. Rajmund Mirdala, PhD. 
Technická univerzita v Košiciach
Externý spolupracovník
prof. Ing. Tibor Paulík, CSc. 
Ostravská univerzita v Ostravě, Česká republika
Externý spolupracovník
prof. Wilfried Pauwels 
Universiteit Antwerpen, Belgicko
Externý spolupracovník
doc. Ing. Juraj Sipko, PhD., MBA. 
Ekonomický ústav SAV
Externý spolupracovník
Asst. Prof. Elias Soukiazis 
Universidade de Coimbra, Portugalsko
Externý spolupracovník
Ing. Martin Šustr, PhD. 
Transpetrol, Bratislava
Externý spolupracovník
doc. Ing. Pavel Tuleja, PhD. 
Slezská univerzita v Opavě, Česká republika
Externý spolupracovník

Ing. Pavel Gertler, PhD.  Externý spolupracovník

Katedra ekonómie je gestorom medziodborových študijných programov Ekonómia a právo (Bc.) na I. stupni štúdia a Právo a ekonómia (Mgr.) na II. stupni štúdia zabezpečované Národohospodárskou fakultou Ekonomickej univerzity v Bratislave a Právnickou fakultou Univerzity Komenského v Bratislave. Katedra je súčasne gestorom študijného programu Aplikovaná ekonómia na I. a II. stupni štúdia, Manažment verejných politík na I. a II. stupni štúdia. 

 

Katedra ekonómie sa v rámci pedagogickej činnosti na I. a II. stupni štúdia zameriava na výučbu základných predmetov na Ekonomickej univerzite v Bratislave – Základy ekonómie 1 a Základy ekonómie 2, Základy ekonómie, Základy makroekonómie, Mikroekonómia, Makroekonómia, Pokročilá mikroekonómia, Pokročilá makroekonómia, Medzinárodná ekonómia a právo, Vývoj ekonomickej vedy, Teória verejnej voľby, Behaviorálna ekonómia a Metodológia ekonómie. Na III. stupni štúdia zabezpečujeme vzdelávanie v študijnom odbore Economics, kde úspešná obhajoba dizertačnej práce končí udelením titulu PhD.

 

Ekonómia a právo

Na I. stupni štúdia gestorujeme študijný program Ekonómia a právo, ktorý ponúka kombinované vzdelanie prvého stupňa (Bc.) v odboroch Národné hospodárstvo a Právo zabezpečované Národohospodárskou fakultou Ekonomickjej univerzity v Bratislave a Právnickou fakultou Univerzity Komenského v Bratislave. Študenti nášho študijného programu získavajú zručnosti pri interpretácii práva a v používaní právnej argumentácie, čo im umožňuje správnu orientáciu v častých zmenách právnych predpisov a v širokej škále právnych názorov. Študenti si zároveň osvojujú schopnosť analyzovať a správne pochopiť procesy prebiehajúce v reálnom ekonomickom a právnom prostredí na rôznych úrovniach národného hospodárstva. Od roku 2017 spolugarantujeme aj študijný program Právo a ekonómia na II. stupni štúdia.

  

Vedenie katedry

ČAPLÁNOVÁ, Anetta, prof. Ing., PhD.

ČAPLÁNOVÁ, Anetta, prof. Ing., PhD.

vedúca katedry

profesorka

5B.31 +421 2 6729 1531
 
DARMO, Ľubomír, Ing., PhD.

DARMO, Ľubomír, Ing., PhD.

zástupca vedúcej katedry

docent

5B.36 +421 2 6729 1546
 
LENNEROVÁ, Ivana, Ing., PhD.

LENNEROVÁ, Ivana, Ing., PhD.

tajomníčka katedry

odborná asistentka

5B.38 +421 2 6729 1528
 
BAČOVÁ, Marianna

BAČOVÁ, Marianna

sekretárka

5B.23 +421 2 6729 1521

 

Kontakt

Katedra ekonómie

Národohospodárska fakulta

Ekonomická univerzita v Bratislave

Dolnozemská cesta 1/a

852 35 Bratislava

Tel.: +421 2 6729 1195, +421 2 6729 1521

E-mail: 

 

Nájdete nás na Národohospodárskej fakulte v budove Výučba 1 na 5. poschodí (blok B).

Zimný semester 2015/2016

1. TÝŽDEŇ

Informačná spoločnosť

  • Teórie informačnej spločnosti Bella, Reicha, Castllsa, Shillera, Habermasa, Giddensa
  • SWOT analýza, určenie pozície mediálneho podniku, projektu

 

2. TÝŽDEŇ

Masové média a súčasná ekonomika

  • Postindustriálna spoločnosť a médiá
  • Definovanie trhovej pozície mediálneho podniku

 

3. TÝŽDEŇ

Koncepcia mediaeconomics 

  • Konkurencia obsahu, voľného času, reklamy, mediaplánovanie
  • Založenie a rozvoj podniku

 

4. TÝŽDEŇ

Mediálny trh a vydavateľská politika 

  • Vývoj priemyslu tlačených médií, typy trhu, konkurencia, trendy
  • Audiovizuálny sektor v mediálnom priemysle, konkurencia, trendy
  • Evolúcia stratégie rozhlasu, komerčný, verejný rozhlas – financovanie
  • Konvergencia trhov masmédií
  • Aký mediálny tovar budeme vyrábať

 

5. TÝŽDEŇ

Konkurencia na trhu médií

  • Princípy riadenia

 

6. TÝŽDEŇ

Štruktúra masmédií v Slovenskej republike

  • Aktuálna štruktúra masmédií v Slovenskej republike a jej komparácia s vybranými krajinami

 

7. TÝŽDEŇ

Ekonomika

  • Fixné a variabilné náklady, výnosy
  • Prevádzkový rozpočet

 

8. TÝŽDEŇ

Ekonomika televízie

  • Plánovanie hotovostných tokov v mediálnom podniku

 

9. TÝŽDEŇ

Ekonomika rozhlasu 

  • Definovanie jednotlivých pozícií v mediálnom podniku

 

10. TÝŽDEŇ

Kapitola z hospodárenia online médií

  • Modely odmeňovania v médiách – prínosy a riziká

 

11. TÝŽDEŇ

Najväčšie slovenské podniky v oblasti masmédií

  • Spoločnosť 7 Plus, Ringier, Petit Press a iné

 

12. TÝŽDEŇ

Svetové korporácie – spolupráca či konkurencia

  • Bertelsmann, News Co., Viacom, Vivendi Universal, Walt Disney
  • CNN, BBC, MTV, FG, WSJ, NYT, El País, Die Zeit, The Economist atď.

 

13. TÝŽDEŇ

Najväčšie masové médiá a trendy ich vývoja

  • Modely a akciové trhy, novinár – reklama a public relations
  • Ako udržať autorov v médiu

Zimný semester 2015/2016

1. TÝŽDEŇ

Úvodný seminár. Historický vývoj liberalizmu

  1. Historické korene liberalizmu
  2. Hlavné myšlienky liberalizmu v prácach Fréderica Bastiata
  3. Ich ekonomická interpretácia

 

2. TÝŽDEŇ

Hlavné myšlienky liberalizmu v prácach vybraných autorov

  1. Hlavné črty liberalizmu v prácach Doeringa, Friedmana, Hazzlita, Misesa, Rothbarda a iných autorov
  2. Konfrontácia ich názorov

 

3. TÝŽDEŇ

Adam Smith ako zakladateľ ekonómie a obhajca slobodného trhu

  1. Význam Adama Smitha pre formovanie klasického liberalizmu
  2. Ekonomické názory Adama Smitha
  3. Neviditeľná ruka trhu a úloha štátu podľa Adama Smitha
  4. Názory ekonómov dvadsiateho storočia na odkaz Adama Smitha

 

4. TÝŽDEŇ

Spontánny poriadok F. A. von Hayeka

  1. Korene myšlienky spontánneho poriadku (škótske osvietenectvo)
  2. Organizácia a spontánny poriadok
  3. Jazyk, trh, právo a morálka ako príklady spontánneho poriadku
  4. Hayekova teória evolúcie spoločnosti

 

5. TÝŽDEŇ

Spontánny poriadok vs. ekonomická kalkulácia v podmienkach socializmu

  1. Nemožnosť ekonomickej kalkulácie v podmienkach socializmu podľa Misesa
  2. Názory Schumpetera a Langeho na možnosti kalkulácie v podmienkach socializmu
  3. Rozptýlene informácie ako príčina nemožnosti kalkulácie v podmienkach socializmu podľa F. A. von Hayeka
  4. Schopnosť organizácie a spontánneho poriadku spracovávať informácie

 

6. TÝŽDEŇ

Spoločenské dopady centrálneho plánovania

  1. Názory F. A. von Hayeka na centrálne plánovanie
  2. Právny štát podľa F. A. von Hayeka
  3. Cesta do nevoľníctva a hlavné odkazy tohto diela pre súčasnosť

 

7. TÝŽDEŇ

Milton Friedman a konzervativizmus

  1. Rozdiely medzi liberalizmom a konzervativizmom
  2. Ukotvenie protrhových názorov Miltona Friedmana v ekonomickej teórii monetarizmu
  3. Súčasné podoby monetearizmu (nový monetarizmus, trhový monetarizmus). Sloboda voľby

 

8. TÝŽDEŇ

Podnikateľ, trhový proces a konkurencia

  1. Úloha podnikateľa v prácach J. A. Schumpetera
  2. Kreatívna deštrukcia
  3. Názory Schumpetera na budúcnosť trhovej ekonomiky
  4. Úloha podnikateľa v prácach F. A. von Hayeka a I. Kirznera
  5. Konkurencia ako proces objavovania. Komparácia prístupov Schumpetera, Hayeka, Kirznera a neoklasickej ekonómie

 

9. TÝŽDEŇ

Monopol a protimonopolné zákonodarstvo z pohľadu liberalizmu

  1. Názory Schumpetera na nedokonalú konkurenciu a monopol
  2. Nedokonalá konkurencia ako zdroj ekonomického rastu
  3. Názory M. N. Rothbarda na monopol
  4. Kritika neoklasického prístupu
  5. Liberálne názory na protimonopolnú politiku

 

10. TÝŽDEŇ

Úloha štátu a verejného sektora pri poskytovaní verejných statkov

  1. Verejné statky ako zlyhanie trhu podľa neoklasickej ekonómie
  2. Liberálna kritika neoklasického prístupu
  3. Poskytovanie verejných statkov súkromným sektorom
  4. Možnosti poskytovania bezpečnosti a spravodlivosti trhom

 

11. TÝŽDEŇ

Rakúska teória ekonomického cyklu

  1. Charakteristika monetárnych teórii ekonomického cyklu
  2. Rakúska teória ako jedna z monetárnych teórii
  3. Hayekov trojuholník
  4. Príčina cyklického vývoja podľa rakúskej školy a riešenie kríz
  5. Komparácia rakúskej teórie ekonomického cyklu s keynesovskou teóriou, monetaristickou teóriou a teóriou reálneho ekonomického cyklu

 

12. TÝŽDEŇ

Názory rakúskej ekonomickej školy na monetárny systém

  1. Frakčné bankovníctvo vs. 100% krytie
  2. Kritika frakčného bankovníctva zo strany M. N. Rothbarda
  3. Slobodné bankovníctvo F. A. von Hayeka

 

13. TÝŽDEŇ

Debata o úlohe štátu a trhu na Slovensku

  1. Hlavní proponenti trhovej ekonomiky na Slovensku
  2. Diskusia o úlohe monetárnej politiky v slovenskej "blogosfére"

Zimný semester 2015/2016

1. TÝŽDEŇ

Úvod do novej klasickej ekonómie. Lucasova kritika. Nedostatky keynesovských modelov zo 60. a 70. rokov. Základná charakteristika modelov reálneho ekonomického cyklu. Základná nových keynesovských modelov.

 

2. TÝŽDEŇ

Mikroekonomické základy. Optimalizácia pod obmedzením.

 

3. TÝŽDEŇ

Charakteristika ekonomického cyklu. Vizualizácia údajov. Hodrick-Prescottov filter. Štylizované údaje o ekonomickom cykle.

 

4. TÝŽDEŇ

Základný model reálneho ekonomického cyklu bez trhu práce, bez technologického pokroku a populačného rastu.

 

5. TÝŽDEŇ

Dynamická analýza základného modelu. Reakčné funkcie.

 

6. TÝŽDEŇ

Linearizácia a log-linearizácia modelu.

 

7. TÝŽDEŇ

Úvod do programu MATLAB.

 

8. TÝŽDEŇ

Programovanie základného modelu reálneho ekonomického cyklu v programe MATLAB. Komparácia výsledkov modelu so štylizovanými údajmi. Moment matching.

 

9. TÝŽDEŇ

Doplnenie technologického pokroku a populačného rastu do modelu. Komparácia výsledkov rozšíreného modelu zo základným modelom.

 

10. TÝŽDEŇ

Doplnenie trhu práce do modelu. Komparácia výsledkov rozšíreného modelu zo základným modelom.

 

11. TÝŽDEŇ

Nové keynesovské modely ako rozšírenie modelu reálneho ekonomického cyklu. Základný nový keynesovksý model.

 

12. TÝŽDEŇ

Programovanie základného nového keynesovského modelu v programe MATLAB. Komparácia výsledkov modelu so štylizovanými údajmi. Moment matching.

 

13. TÝŽDEŇ

Záverečná práca.

Zimný semester 2015/2016

1. TÝŽDEŇ

Žurnalistika – jav novodobej kultúry

Stručný úvod do raných dôb vzniku novinárstva. Rozvoj obchodu a remesiel v mestách a potreba byť informovaný o udalostiach doma a vo svete – príčina zrodu prvých predchodcov novín. Prvá spojnica európskych miest – dostavníková pošta – ako fenomén komunikovania medzi vyspelými strediskami remesiel a obchodu. Vynájdenie kníhtlače, rýchlolisu, strojovej sadzby, telegrafu a ich využitie mimo žurnalistiky. Rozhlas, televízia a internet – multiplikačné prostriedky novinárskej informácie v súčasnom svete. 

 

2. TÝŽDEŇ

Hospodárske faktory rozvoja modernej žurnalistiky

Potreba byť informovaný vyplýva zo spoločenského charakteru práce. Informácia sociálna a informácia novinárska. Masovokomunikačný proces – od zdroja informácií cez komunikátora, komunikát, médium a recipienta až po spätnú väzbu – a jeho špecifiká v tlači, rozhlase a televízii. Vydavatelia ako limitujúci činiteľ v práci novinárov? (Polygrafický priemysel, papier, náklady novín a inzercia...).

 

3. TÝŽDEŇ

Žurnalistické prejavy  a žurnalistické celky

Prejav – písaný, hovorený a ilustrovaný výstup autora. Celok – komplexné novinárske dielo – noviny, časopisy, rozhlasové a televízne relácie.) Novinár v procese ich tvorby – aktívny element odrážania aktuálnej sociálnej reality. Determinanty kvalifikovanosti novinára a kvality jeho diela. (Vzdelanie, vek, sociálny pôvod, odborná kvalifikácia, pohlavie a zaradenie v redakčnej hierarchii.) 

 

4. TÝŽDEŇ

Tvorba žurnalistických prejavov

Zdroje informácií – ekonomické rubriky a ich novinári preferujú viacero prameňov. Odborné semináre, literatúra, tlačové besedy, analýzy finančných inštitúcií, štatistické údaje odborné noviny a časopisy, dokumentačné oddelenia a archívy, sieť expertov, riadiaci pracovníci rezortov, ekonómovia – vedeckí pracovníci.

 

5. TÝŽDEŇ

Metódy práce s faktami

Tímový charakter novinárskej práce a individuálny podiel na kvalite žurnalistického prejavu a celku. Proces redigovania ako proces organizovania kvality novín, rozhlasovej tvorby a televíznej produkcie. Päť fáz redigovania : Vymedzenie činnosti, jej sledovanie a zhromažďovanie podkladov, selekcia získaných informácií, tvorba prejavu, apretácia  a výroba.

 

6. TÝŽDEŇ

Autorský vklad v procese redigovania

Poznanie zákonitostí tvorby (od faktov a javov v aktuálnej sociálnej realite k jej odrazu v tlači, rozhlase a televízii) a pochopenie významu operatívneho, ale dôkladného analyzovania situácie. Stabilná účasť na riadení redakcie, využívajúca odbornú špecializáciu redaktora. Organizačná práca  a jej konkrétne úlohy. (Iniciačná, organizačná, autorská.)

 

7. TÝŽDEŇ

Žánrové špecifiká tvorby

Žáner ako osobitná forma odrazu skutočnosti je vyabstrahovaným rámcom predpokladov, do ktorého sú uzavreté reálne fakty a udalosti). Žurnalistické žánre sa vyvíjali v pribehu storočí spolu s vývojom novín a novinárstva. Prameňom sa pre ne stali v raných začiatkoch literárne prejavy a ich druhy. 

 

8. TÝŽDEŇ

Spravodajské žánre

Sú výsledkom činnosti, ktorou je spravodajstvo ako tvorivý proces získavania sociálnych informácií, ich pretvárania na novinárske správy a podávanie (transport) masám recipientov. (Angl. – newsreport, nem. - Nachrichtensendung, maď. – híradás.) Jeho úlohou je informovať recipienta o aktuálnych udalostiach, ktoré prinášajú zmenu k „plusu“, alebo k „mínusu“ v živote spoločnosti.

 

9. TÝŽDEŇ

Žánrové druhy spravodajstva

Agentúrna správa flešová, krátka správa, rozšírená práva, rámcová správa, komuniké.) Postupy výstavby správ – chronologický, logický, akcentujúci a emfatický. Výber postupu závisí často od plochy v novinách, časového priestoru v rozhlasovej, alebo TV relácii. Niekedy naň vplýva aj tradícia periodika.

 

10. TÝŽDEŇ

Publicistika

Publicistika buduje na udalostiach a javoch, ktoré významne vplývajú na vývoj spoločnosti a je potrebné ich hodnotiť. Zistiť príčiny a poukázať na dôsledky. Dostať sa k podstate javov v hospodárskom a politickom živote spoločnosti.

 

11. TÝŽDEŇ

Metódy skúmania

Najčastejšie používame dve metódy skúmania : deduktívnu a induktívnu. Deduktívna odvodzuje konkrétne stanovisko od všeobecných východísk.Induktívna  formuje všeobecnú tézu na základe zovšeobecnenia jednotlivých – už preskúmaných – javov. ublicistika sa najviac podieľa na spoluvytváraní verejnej mienky. Odráža totiž udalosti objektívne presne na základe znalosti vecí.

 

12. - 13. TÝŽDEŇ

Žánre publicistiky

Úvodník – editorial – je určitým programovým vyznaním vydavateľa. Vyjadruje názory a postoje k hlavným problémom spoločnosti. Porovnáva , klasifikuje kvalitu udalostí pútavo a so znalosťou vecí. Je príťažlivý v argumentácii a myšlienkovej hĺbke. Komentár – klasický predstaviteľ analytického žánru. Z lat. commentarius – vysvetľovanie, výklad, záznam. Autor v ňom zaujme stanovisko k situácii na základe poznania príčiny udalostí a ich dosahu na spoločnosť. Poznámka, glosa a recenzia – reprezentanti racionálneho typu stručných postrehov. Fejtón, besednica a Živé slová – žánrové druhy s epištolárnym nábojom (najčastejší reprezentanti ekonomicky zameraných novinárskych prejavov).

Zimný semester 2015/2016

1. TÝŽDEŇ

Hospodárska tematika v tlači, rozhlase a televízii

Úvodom – ekonomická žurnalistika

 

2. - 3. TÝŽDEŇ

Základné informácie a informačné zdroje I.

  • Podnikanie
    • Finančné dokumenty;
    • Podnik – výročná správa;
    • Podnikové stratégie;
    • Marketingové stratégie;
    • Výkaz ziskov a strát;
    • Súvaha;
    • Súkromné a verejné spoločnosti;
    • Regulácia a orgány dozoru.

 

4. - 5. TÝŽDEŇ

Základné informácie a informačné zdroje II.

  • Financie
    • Chýry, klebety, dohady;
    • Škandály;
    • Obchody a obchodníci;
    • Podnikové financie;
    • Rizikový kapitál;
    • Verejné spoločnosti a ich financovanie;
    • Burzy;
    • Ako sa hýbu finančné trhy;
    • Obchodovanie s derivátmi;
    • Trh dlhopisov.

 

6. - 7. TÝŽDEŇ

Základné informácie a informačné zdroje III.

  • Ekonomika
    • Ekonómovia a ekonomika;
    • Ekonóm;
    • Centrálna banka a hospodárska politika;
    • Ekonomické indikátory;
    • Medzinárodné súvislosti.

 

8. TÝŽDEŇ

Redigovanie v ekonomickej žurnalistike

  • Základy
  • Úvod do typov správ a analýz

 

9. - 10. TÝŽDEŇ

Písanie správ a analýz I.

  • Základy
    • Informačné zdroje;
    • Centrálne a lokálne informačné zdroje;
    • Zákon o tlači – verejný záujem a právo na súkromie;
    • Medzinárodné podnikanie;
    • Podnikanie;
    • Podnikanie a médiá;
    • Code of Conduct – pravidlá jednotlivých médií a redakcií.

 

11. - 13. TÝŽDEŇ

Písanie správ a analýz II.

  • Typy správ a analýz
    • Firma s problémami;
    • Úspešná firma;
    • Základná správa;
    • Analýza fúzie;
    • Valné zhromaždenie;
    • Správanie sa spotrebiteľov;
    • Možnosti investovania;
    • Finančné plánovanie;
    • Príbeh o daniach;
    • Domácnosti;
    • Poistenie.

Zimný semester 2015/2016

1. TÝŽDEŇ

Dejiny rétoriky

Predmet a význam rétoriky; dejiny svetovej rétoriky (niektorí známi rečníci svojej doby od antiky až po súčasnosť, významné postavy slovenskej rétoriky - praktici i teoretici); rečníctvo a rétorika ako umenie a ako jeden zo spôsobov verejnej komunikácie, moderná rétorika v dobe rozvoja masovokomunikačných prostriedkov.

 

2. TÝŽDEŇ

Základné pojmy

Komunikácia, štylistika, rétorika a vzťahy medzi nimi.

 

3. TÝŽDEŇ

Základné jazykové výrazové prostriedky a špecifické rečnícke prostriedky

Základné jazykové dorozumievacie prostriedky, ich možnosti a miera používania v jednotlivých rečníckych žánroch; špecifické jazykové rečnícke prostriedky - rečnícke figúry.

 

4. TÝŽDEŇ

Zvuková stránka rečníckych prejavov

Technika reči - otázky dýchania a tvorenia hlasu artikuláciou; správna výslovnosť v slovenčine - chyby vo výslovnosti; intonačné prvky - lingvistické a paralingvistické prvky.

 

5. TÝŽDEŇ

Kinetická zložka rečníckych prejavov

Sprievodné pohybové prostriedky komunikácie a reči; gestikulácia, klasifikácia gest, interpretácia gest, mimika, pohľad - dôležitosť očného kontaktu počas rečníckeho prejavu, rôzne typy pohľadov v komunikácii; proxemika - vo vzťahu k rečníckym žánrom, zónové vzdialenosti a ich využitie v praxi.

 

6. TÝŽDEŇ

Rečnícke žánre

Písomný a ústny prejav – charakteristika; prejav čítaný, prejav spamäti, foneticko-akustická rétorika; politický prejav a politický referát; diskusia, debata a polemika, interview, tlačová konferencia, rétorika a reklama; diplomatická rétorika, ceremoniálne a slávnostné prejavy.

 

7. TÝŽDEŇ

Rečník a poslucháč - ich vzájomný vzťah

Príprava rečníka na vystúpenie, každý poslucháč je iný, tajomstvá udržania pozornosti a záujmu poslucháčov; dialóg versus monológ - zaujať, presvedčiť, nie manipulovať, umenie počúvať a technika kladenia otázok; argumentácia - základné zásady umenia presviedčať, druhy argumentov, chyby v argumentácii.

 

8. TÝŽDEŇ

Tréma - čo s ňou

Tréma nie je len negatívna, ale aj pozitívna; analýza a bilancia prejavu po vystúpení - vlastné hodnotenie alebo hodnotenie pomocou druhej osoby.

 

9. TÝŽDEŇ

Zásady hovoreného prejavu

Vlastný pohľad na problém, inšpirácia, pracovná osnova, precvičenie reči.

 

10. TÝŽDEŇ

Prípadové štúdie

Analýza najčastejších chýb neskúsených rečníkov, bezduché reakcie - identifikácia nechcených reakcií a slov, ktorých by sa mal každý rečník vyvarovať, príklady niektorých nevhodných formulácií.

 

11. TÝŽDEŇ

Praktické precvičenie prejavu na vybranú tému s audionahrávkou

Prezentácia, rozbor a hodnotenie ústnych rečníckych prejavov.

 

12. TÝŽDEŇ

Praktické precvičenie prejavu na vybranú tému s audionahrávkou

Prezentácia, rozbor a hodnotenie ústnych rečníckych prejavov.

 

13. TÝŽDEŇ

Praktické precvičenie prejavu na vybranú tému s audionahrávkou

Prezentácia, rozbor a hodnotenie ústnych rečníckych prejavov.

Zimný semester 2015/2016

1. TÝŽDEŇ

Typológia masmédií

Rozlíšenie masmédií podľa nosiča a obsahu- tlačené, elektronické, pasívne, on-line interaktívne masmédiá.

 

2. TÝŽDEŇ

Žurnalistika a spoločnosť

Médiá, novinári, publikum, verejná mienka, spoločnosť. Vplyv informácií na dianie v spoločnosti – koncepcia „media-driven society“ – ako médiá hýbu spoločnosťou.

 

3. TÝŽDEŇ

Žurnalistika a rozhodovanie

Profesionálne princípy a postupy novinárov – zber informácií a ich spracovanie – vyváženosť, rovnaké zaobchádzanie s údajmi.

 

4. TÝŽDEŇ

Vyhľadávanie správ

Základné techniky zberu informácií – dokumenty, ústny prejav respondentov, pozorovanie. 

 

5. TÝŽDEŇ

Výber správ

Spravodajské hodnoty v správach – blízkosť, zaujímavosť, aktuálnosť.

 

6. TÝŽDEŇ

Zhromažďovanie správ

Rozhovor ako primárny zdroj informácie – druhy otázok, kladenie otázok – neutralita voči respondentom.

 

7. TÝŽDEŇ

Hodnotenie informácií

Ako pristupovať k zdrojom informácií – základné postupy pri vyhľadávaní, etiketa.

 

8. TÝŽDEŇ

Zostavovanie správ

Princípy obrátenej pyramídy – od najdôležitejších informácií po informácie okrajovo súvisiace s ťažiskom. Odpovede na otázky – kto, kedy, ako, s kým a prečo.

 

9. TÝŽDEŇ

Redigovanie správ

Princípy úpravy textov, skrátenie dĺžky textu, preklad z hovorovej reči do písomného prejavu. 

 

10. TÝŽDEŇ

Práca so slovami

Ako vytvárať titulky článkov, popisy pod fotografie, ako citovať hovorené slovo, parafrázovanie výrokov respondentov.

 

11. TÝŽDEŇ

Práca s číslami

Koľko čísiel použiť v článku, ako ich zaokrúhľovať, ako vytvárať tabuľky, jednotlivé typy grafov, organizačné schémy, schéma majetkových prepojení firiem, mapy.

 

12. TÝŽDEŇ

Práca s obrazom

Práca s fotografiou v jednotlivých médiách – spôsob rozmiestnenia obrazu v tlačenej podobe.

 

13. TÝŽDEŇ

Noviny ako celok

Zásady grafickej úpravy tlačených médií – princíp vyváženosti slova a obrazu.