Pollution and environmental quality violations: Finding the right emission permit prices for NO2 EDPs
Prof. Ing. Anetta Čaplánová, PhD. publikovala v spoluautorstve článok s názvom "Pollution and environmental quality violations: Finding the right emission permit prices for NO2 EDPs".
Článok teoreticky aj empiricky rieši dizajn efektívneho obchodovania s povoleniami na znečisťovanie NO2. Je publikovaný v časopise Socio-Economic Planning Sciences, ktorý je v Q1 podľa Scimago a má H-index 52.
Článok je dostupný tu: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0038012122000507?dgcid=coauthor
Hospodársky cyklus: ekonomické, sociologické a behaviorálne aspekty
Koncom roka 2021 vyšla kolektívu autorov katedry monografia vydaná v zahraničnom vydavateľstve venovaná otázkam hospodárskeho cyklu. Na jej spracovaní sa podieľali autori: Anetta Čaplánová, Eleonóra Matoušková, Zsolt Horbulák a Eva Sirakovová. Výskum problematiky hospodárskeho cyklu v tejto publikácii nezostáva len v čisto ekonomickej rovine. Autori rozširujú pohľad na cyklické výkyvy ekonomickej aktivity o sociologické, historické a psychologické aspekty. Osobitná pozornosť je venovaná východiskám behaviorálnej ekonómie pre skúmanie cyklického vývoja ekonomík. Špeciálnym predmetom záujmu autorov sú tiež mimoekonomické príčiny vzniku hospodárskych kríz, konkrétne pandémie a vojny. Monografia je výstupom riešenia projektu VEGA 1/0239/19 „Implikácie behaviorálnej ekonómie pre zefektívnenie fungovania súčasných ekonomík“.
Praktikum z Mikroekonómie
Kolektív autorov z Oddelenia mikroekonómie pripravil publikáciu pod názvom Praktikum z Mikroekonómie. Predkladaná kniha je určená pre študentov Ekonomickej univerzity v Bratislave, ktorým poskytuje možnosť precvičiť si znalosti základov z mikroekonómie. Publikácia sa venuje 14 základným témam, ktoré sa vyučujú v základných kurzoch mikroekonómie na ekonomických fakultách, zameraná je predovšetkým na využitie grafov a príkladov v ekonómii.
Publikácia projektu Collaboration for Effective Digital Education (D-COLLAB)
V rámci implementácie projektu D-COLLAB riešeného na Katedre ekonómie bola vydaná prvá publikácia s názvom „Digital Education in the Era of Covid-19: Findings on the needs of university instructors and students“.
Publikácia je zameraná na metodologické a technologické aspekty digitálneho vzdelávania v období pandémie COVID-19 a vychádza z analýzy výsledkov prieskumu medzi študentmi a akademickými pracovníkmi Ekonomickej univerzity v Bratislave týkajúceho sa online výučby. Osobitná pozornosť je venovaná študentom so špeciálnymi potrebami a výzvam, ktorým čelia počas online štúdia. Publikácia je vydaná v anglickom jazyku a je voľne dostupná na nasledujúcom odkaze:
http://d-collab.cs.ucy.ac.cy/wp-content/uploads/2021/11/D-CollabIO1final.pdf
Viac o projekte D-COLLAB sa môžete dozvedieť na stránke projektu http://www.dcollab.eu/
Makroekonómia - praktikum
Predstavujeme Vám efektívnu pomôcku na precvičenie a porozumenie predmetu makroekonómia od autorov: Peter Leško, Marta Martincová, Eva Muchová a Karol Trnovský. Učebná pomôcka, ktorá sa skladá z 19 kapitol, z ktorých každá obsahuje teoretické východiská k téme, základné pojmy, príklady a grafické analýzy, úlohy na uvažovanie, posudzovanie pravdivosti výrokov, testovacie otázky a doplňovanie textu. Študenti si môžu porovnať svoje riešenia úloh so správnymi riešeniami a postupmi, ktoré sú uvedené na záver každej kapitoly. Po obsahovej stránke je učebný text kompatibilný s hlavným prúdom makroekonómie, ktorý reprezentujú relevantné učebnice makroekonómie, napríklad od N. G. Mankiwa, O. Blancharda, P. Krugmana alebo R. Holmana. Učebný text je praktickou pomôckou pre študentov pri domácej príprave na semináre a na skúšku, ale aj pre vyučujúcich pri práci na seminároch.
Dávame do pozornosti nový článok, ktorý publikovala v spoluautorstve naša kolegyňa - prof. Ing. Anetta Čaplánová, PhD. V článku pod názvom „Dynamický model spoločného trhu s emisnými povoleniami ako spôsob riešenia problému znečisťovania perzistentými látkami“ autori rozpracovávajú dynamický model spoločného trhu na obchodovanie s emisnými povoleniami na znečisťovanie, ktorý navrhujú ako alternatívne riešenie problému perzistentných látok znečisťujúcich ovzdušie. V článku autori odvodili pravidlá pre určovanie cien založených na hraničných nákladoch a skúmajú cenotvorbu v podmienkach rôzne formulovaných obmedzení. Fungovanie navrhovaného dizajnu trhu skúmajú aj na základe uskutočnených simulácií. Tento príspevok môže pomôcť najmä pri riešení potenciálnych problémov pri obchodovaní s emisnými povoleniami, napr. pri porušení regionálnych environmentálnych noriem v rôznych lokalitách. Navrhovaný prístup má tiež predpoklady výrazne znížiť transakčné náklady, ku ktorým bežne dochádza pri obchodovaní s emisnými povoleniami.
Dávame do pozornosti novú publikáciu v spoluatorstve našej kolegyne prof. Čaplánovej skúmajúcu vplyv inštitucionálnych faktorov na dodržiavanie protiepidemiologických opatrení v súvislosti s pandémiou COVID-19 vychádzajúcu z analýzy dát zozbieraných na Slovensku. Výsledky potvrdzujú význam dôvery v kľúčové inštitúcie pre dodržiavanie protipandemických opatrení.
Publikácia je dostupná na tomto odkaze: http://link.springer.com/article/10.1007/s11294-021-09818-3
Dávame do pozornosti nový vedecký článok vedecko-výskumnej pracovníčky katedry RNDr. Jaroslavy Hlouškovej, PhD. Článok prezentuje komplexný systém modelov zameraných na kvantifikáciu reakcie cien poľnohospodárskych komodít (konkrétne pšenice, sóje a kukurice) na zmeny ich potenciálnych determinantov. Do úvahy sa berú aj možné nelinearity v dynamike cien komodít v priebehu hospodárskeho cyklu. Výsledky naznačujú, že premenné, ktoré reprezentujú fundamenty trhu a makroekonomický vývoj obsahujú systematické prediktívne informácie pre prognózy cien komodít a že ceny poľnohospodárskych komodít robustne reagujú na otrasy v medzinárodnej konkurencieschopnosti.
Plný text článku je celý dostupný na: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/epdf/10.1002/for.2768
Kolektív autorov Katedry ekonómie – Ing. Ľubomír Darmo, PhD., Ing. Marcel Novák, PhD. a prof. Ing. Ján Lisý, PhD. publikovali článok s názvom „Vzťah medzi prílevom priamych zahraničných investícií a nezamestnanosťou v Slovenskej republike“, v ktorom hľadajú odpoveď na otázku, či nezamestnanosť v hostiteľskej krajine ovplyvňuje prílev priamych zahraničných investícií, alebo naopak, prílev priamych zahraničných investícií má vplyv na nezamestnanosť. Výsledky naznačujú, že impulz vychádza z miery nezamestnanosti, ktorá následne ovplyvňuje prílev investícií do Slovenskej republiky, avšak dĺžka tohto efektu je veľmi krátka.
Plný text článku je dostupný na: https://polek.vse.cz/pdfs/pol/2020/04/04.pdf
Dávame do pozornosti článok, ktorý vyšiel v spoluautorstve našich kolegov Ing. Ľubomíra Darma, PhD. a Ing. Marcela Nováka, PhD. skúmajúci determinanty prílevu PZI do krajín Vyšehradskej skupiny. Prílev PZI je determinovaný mnohými faktormi, ktoré sú dostatočne preskúmané v publikáciách a článkoch. Avšak, determinanty prílevu PZI do krajín Vyšehradskej skupiny (V4) majú niekoľko špecifík pochádzajúcich z ich transformačného procesu. Článok identifikuje špecifické determinanty prílevu priamych zahraničných investícií do krajín V4. Autori zistili, že veľkosť ekonomiky alebo jej potenciál, produktivita práce, daň z príjmu právnických osôb, mzdy, jednotkové náklady práce, inflácia, vzdelanosť pracovnej sily, otvorenosť ekonomiky, kvalita a vývoj infraštruktúry (reprezentovaná hustotou siete ciest a železníc), úroveň korupcie a členstvo v Hospodárskej a menovej únii predstavujú faktory, ktoré ovplyvňujú úroveň prílevu priamych zahraničných investícií do krajín V4.
Celý článok je dostupný na: https://www.sav.sk/journals/uploads/1215135110%2020%20Darmo%20a%20kol%20-%20aut+SR.pdf
Autorský kolektív Katedry ekonómie v zložení Ing. Marcel Novák,PhD., Ing. Karol Trnovský, PhD. a Ing. Ľubomír Darmo, PhD. publikovali nový článok, ktorý skúma úroveň finančnej gramotnosti v Slovenskej republike. Hlavným cieľom tohto článku je zhodnotiť a porovnať dosiahnutú úroveň finančnej gramotnosti na vzorke slovenskej populácie (študenti Slovenskej technickej univerzity v Bratislave). Chí-kvadrát test bol použitý na stanovenie vzťahu medzi rôznymi premennými (pohlavie, úroveň vzdelania a porovnanie výsledkov s tými z predchádzajúcich prieskumov), správnosť odpovedí respondentov na dotazník a na identifikáciu úrovne finančnej gramotnosti vysokoškolských študentov bez špecifického ekonomického zázemia. Výsledky výskumu naznačujú, že pohlavie a vzdelanostná úroveň (bakalársky alebo magisterský stupeň) nemajú žiadny vplyv na úroveň finančnej gramotnosti študentov. Naopak respondenti v našom prieskume dosiahli lepšiu finančnú gramotnosť ako respondenti v prieskume Slovenskej bankovej asociácie.
Článok je dostupný na: https://cgscholar.com/bookstore/works/financial-literacy-survey-in-the-slovak-republic
Článok autorov Ing. Zuzany Brinčíkovej, PhD. a Ľubomíra Darma, PhD. skúma efekty dôchodku a relatívnych cien na medzinárodný obchod. Základom výskumu je odhad cenových a dôchodkových elasticít medzinárodného obchodu na prípade Slovenskej republiky za obdobie rokov 1995 – 2018. Slovensko ako malá a veľmi otvorená ekonomika s relatívne limitovaným rozsahom domáceho trhu, nedostatočnými surovinami a nízkym poľnohospodárskym potenciálom je predurčená na ďalší rozvoj medzinárodného obchodu a medzinárodných vzťahov. Autori v článku využívajú panelovú dátovú regresiu s cieľom odhadnúť dovozné a vývozné dopytové funkcie, ktorých elasticity následne skúmajú v rámci rôznych časových období s cieľom identifikovať, či sú v čase stabilné, alebo sa menia vzhľadom na typ mechanizmu výmenného kurzu.
Článok je dostupný na: https://journaltransformation.org/docs/EJTS_2020_8_2/13/EJTS_2020_vol_8_no_2_Trade_Elasticities_in_the_Slovak_Republic.pdf
Dávame do pozornosti novú publikáciu s názvom Základy ekonómie, ktorá vyšla v spoluautorstve našich kolegov prof. Ing. Evy Muchovej, PhD, Ing. Ľubomíra Darma, PhD. a Ing. Petra Leška, PhD.
Učebnica je prioritne určená záujemcom o štúdium ekonómie na vysokých školách, ale môže byť užitočná aj ako repetitórium pre študentov ekonómie na ekonomických fakultách. Učebnica je súčasne zacielená na širokú verejnosť, ktorá chce získať poznatky o základných pojmoch, vzťahoch a súvislostiach v ekonómii. V učebnici sa čitateľ dozvie odpovede na viaceré otázky, napr. ako porozumieť rôznym turbulenciám v ekonomickom živote; ako sa spotrebiteľ rozhoduje o tom, koľko zo svojho príjmu spotrebuje a koľko usporí; ako firma stanovuje ceny a množstvo svojich produktov; ako vláda ovplyvňuje ekonomický vývoj krajiny; prečo dochádza v ekonomike k cyklickému vývoju; ako môže centrálna banka ovplyvniť mieru infláciu.
Publikácia je dostupná na tomto odkaze: https://obchod.wolterskluwer.sk/sk/zaklady-ekonomie.p4955.html
- Návštevy: 4723
Katedra ekonómie už od svojho vzniku kládla dôraz nielen na pedagogickú činnosť, ale aj na rozvoj vedecko-výskumnej činnosti. Základom pre dynamický rozvoj vedy a výskumu bolo presvedčenie členov katedry, že nedeliteľnou súčasťou pôsobenia špičkovej vysokej školy v Európskom vzdelávacom a vedecko-výskumnom priestore je kvalitné vzdelávanie a medzinárodne uznávaná vedecko-výskumná činnosť. Projekty vedecko-výskumnej činnosti KE sú prioritne orientované na základný a aplikovaný výskum a ich prepojenie s vysokoškolským vzdelávaním, spoluprácou so spoločenskou a hospodárskou praxou doma a v zahraničí.
V súčasnosti katedra orientuje svoje vedecko-výskumné aktivity na nasledovné oblasti výskumu:
Overcoming Digital Divide in Europe and Southeast Asia ODDEA, Project 101086381, Call: HORIZON-MSCA-2021-SE-01-1
Doba riešenia projektu: 2022 - 2026
Koordinátor projektu: Ekonomická univerzita v Bratislave
Členovia projektu za KE: prof. Ing. Anetta Čaplánová, PhD., Ing. Ľubomír Darmo, PhD., Ing. Eva Sirakovová, PhD.
Hlavný cieľ projektu: Hlavným cieľom projektu je prispieť v regióne juhovýchodnej Ázie k formovaniu skupiny výskumníkov, ktorí sa dôsledným, interdisciplinárnym a systematickým spôsobom zamerajú na procesy digitalizácie a identifikovať podobnosti a rozdiely v procese digitalizácie medzi oboma regiónmi (Európa vs. Ázia).
Doplňujúce informácie o projekte: Pandémia COVID-19 zvýraznila potrebu digitalizácie, pretože jednotlivci aj vlády využili digitálne technológie a zručnosti na riešenie vedeckých a sociálno-ekonomických výziev, ktoré pandémia predstavovala. Digitalizácia pomohla udržať ekonomiky a spoločnosť tým, že umožnila prácu na diaľku, sledovanie šírenia vírusu a urýchlenie výskumu potenciálnej liečby a vakcín. Tým sa zdôraznila potreba odolnej digitálnej transformácie a posilnenia digitálnej ekonomiky a spoločnosti. V skutočnosti Európska komisia urobila z digitalizácie Európy jednu zo svojich kľúčových priorít s cieľom vytvorenia „digitálnej dekády“. Dôležitosť digitalizácie však presahuje Európu, keďže z digitálnej transformácie môžu ťažiť aj krajiny pridružené k EÚ, ako je Čierna Hora, a rozvojové krajiny juhovýchodnej Ázie ako Indonézia, Malajzia a Thajsko. Môže pomôcť týmto krajinám urýchliť ich hospodársky rast, dosiahnuť trvalo udržateľný rozvoj a zlepšiť kvalitu života ich občanov.
Master Studies in Sustainable Development and Management, MASUDEM, ERASMUS-EDU-2022-CBHE-STRAND-2, Projekt č. 101082797
Doba riešenia projektu: 2022 - 2025
Koordinátor projektu: Ekonomická univerzita v Bratislave
Členovia projektu za KE: prof. Ing. Anetta Čaplánová, PhD., Ing. Ľubomír Darmo, PhD., Ing. Eva Sirakovová, PhD.
Hlavný cieľ projektu: Cieľom projektu MASUDEM je podporiť trvalo udržateľný rozvoj a vytváranie pracovných miest v Indonézii a Thajsku (Región 5) prostredníctvom rozvoja a skvalitňovania učebných osnov a kapacít akademických a administratívnych pracovníkov na partnerských univerzitách v týchto krajinách.
Doplňujúce informácie o projekte: Projekt je zameraný na riešenie kritickej potreby podporovať udržateľný rast a zelenú dohodu a bude nápomocný pri dosahovaní týchto cieľov v partnerských krajinách. V priebehu riešenia projektu sa na univerzitách partnerských krajín uskutoční vývoj a akreditácia nového magisterského programu/Sústredenie v oblasti trvalo udržateľného rozvoja a manažmentu. Tento nový program bude podporený vývojom relevantných modulov študijného programu, dokumentáciou kurzu a študijných textov, ako aj rekvalifikáciou akademických pracovníkov partnerských krajín vyučujúcich v programe. Okrem toho budú služby pre študentov magisterského programu v súlade s osvedčenými postupmi a vyškolení administratívni pracovníci budú zodpovední za ich poskytovanie.
Zadlžovanie sa ekonomických subjektov a krajín v Európskej únii
Zlepšovanie fungovania ekonomických procesov využitím poznatkov behaviorálnej ekonómie (Teoretický a empirický prístup)
Projekty riešené v minulom období:
Collaboration for Effective Digital Education (D-COLLAB) - program Erasmus+
Konkurencieschopnosť SR v podmienkach Európskej únie
Implikácie behaviorálnej ekonómie pre zefektívnenie fungovania súčasných ekonomík
Makroekonomické a mikroekonomické aspekty zadlžovania sa krajín a ekonomických subjektov v Európskej únii
Integrácia migrantov v krajinách Európskej únie z pohľadu migračných politík
Doba riešenia projektu: 2019 - 2021
Hlavný cieľ projektu: Riešiteľský kolektív bude svoj výskum orientovať na prehodnotenie integračných politík v krajinách EÚ a na náčrt hlavných smerov, ktorými by sa tieto politiky mali uberať, s osobitným dôrazom na problematiku integrácie migrantov na trhu práce, integráciu v oblasti vzdelávania a na kultúrnu integráciu.
Learn Economics: aplikácia e-vzdelávania ako novej formy výučby ekonómie
Doba riešenia projektu: 2020 - 2022
Behaviorálne intervencie v miestnej samospráve: zvyšovanie účinnosti miestnych verejných politík
Výsledky výskumu prezentujú členovia KE na mnohých medzinárodných a domácich vedeckých konferenciách. Publikujú ich vo vedeckých časopisoch a zborníkoch z konferencií, pričom mnohé výsledky premietajú aj do pedagogického procesu.
- Návštevy: 4994
Dnešná Katedra ekonómie sa formovala postupne a vo svojom vývoji prešla mnohými kvalitatívnymi a kvantitatívnymi premenami, ktoré sa týkali názvu, zamerania, obsahu štúdia, ako aj organizačnej štruktúry. Prvopočiatkom bola výučba predmetu "Národné hospodárstvo" na bývalej Vysokej škole obchodnej, ktorý prednášal do akademického roku 1948/49 prof. JUDr. Rudolf Briška. Od tohto akademického roku sa začalo s prednáškami z predmetu Politická ekonómia, ktoré pedagogicky zabezpečoval JUDr. Július Bránik a neskôr Ing. Ján Zervan a Ing. Vladimír Mikuláš. Súbežne prednášal JUDr. Štefan Heretik predmet Dejiny ekonomických učení, ktorý bol súčasne autorom prvého učebného textu z tejto problematiky.
Významným historickým medzníkom bol vznik samostatnej Katedry politickej ekonómie vo februári 1950. Do zakladateľskej generácie učiteľov katedry patrili: Ing. Pavel Rapoš, Julo Horváth, Ing. Felix Hutník, Ing. Vladimír Witt, Ing. Ľudovít Korček, Ing. Vladislav Zbruž a Ing. Ján Přívara.
V roku 1964 sa Katedra politickej ekonómie organizačne rozčlenila na dve samostatné katedry politickej ekonómie (I. a II.), keď už predtým z jej učiteľov vznikla samostatná Katedra dejín ekonomických učení a národného hospodárstva, ktorej vedúcim bol JUDr. Štefan Heretik. V 60-tych rokoch rástol postupne počet učiteľov katedry vo veľkej miere z absolventov študijného odboru Politická ekonómia.
V roku 1970 sa uvedené katedry zlúčili do jednej Katedry politickej ekonómie. V 70-tych rokoch sa katedra z hľadiska počtu učiteľov stala najväčšou v rámci Fakulty národohospodárskej. V tzv. konsolidačnom procese, keď boli katedry politickej ekonómie začleňované do ústavov marxizmu-leninizmu, táto katedra ako jediná na Slovensku obhájila svoje odborné ekonomické zameranie a zachovala si samostatnú existenciu v štruktúre Fakulty národohospodárskej VŠE, vďaka takým významným učiteľom ako boli prof. Ing. Pavol Rapoš, DrSc., prof. Ing. Jozef Košnár, DrSc. doc. Ing. Ján Přívara, CSc. a ďalší. Súčasťou katedry bol aj Kabinet politickej ekonómie, ktorý zabezpečoval pre učiteľov katedry a študentov špecializácie knižničné a metodicko-pedagogické služby.
V osemdesiatych rokoch sa zvyšoval počet učiteľov katedry a menila sa aj ich kvalifikačná štruktúra. Viacerí interní učitelia získali vedecké hodnosti CSc. resp. stali sa docentami a profesormi|. Učitelia katedry zabezpečovali výučbu celoškolského predmetu Politická ekonómia a katedra gestorovala v rámci fakulty študijný program Politická ekonómia.
V decembri 1989 Katedra politickej ekonómie zanikla a vznikla Katedra národohospodárskych teórií. So vznikom tejto katedry sa uskutočnili viaceré personálne zmeny a začal sa hĺbkový proces obsahových zmien v predmetoch. Učitelia katedry pod vedením doc. Ing. Stanislava Grohmanna, CSc. vybudovali a zabezpečovali výučbu celouniverzitného predmetu Všeobecná ekonomická teória, fakultných predmetov Kvantitatívna analýza vo VET, Makroekonómia, Medzinárodné ekonomické vzťahy, na doktorandskom štúdiu Didaktika národného hospodárstva, Makroekonomické teórie, Metodika a metodológia vedeckej práce, Teórie peňazí, ako aj ďalších predmetov v rámci študijného odboru Ekonomická teória a ekonomická žurnalistika na II. stupni štúdia.
V súvislosti s organizačnými zmenami na fakulte sa k 1. 9. 1991 upravil aj názov tejto katedry, a to na Katedru všeobecnej ekonomickej teórie a hospodárskych dejín. Následne v nadväznosti na prebiehajúce zmeny na Národohospodárskej fakulte sa k 1. 9. 2000 zmenil názov katedry na Katedru ekonomickej teórie.
Ťažiskovou oblasťou pôsobenia katedry bola od jej vzniku až po súčasnosť nielen pedagogická, ale aj vedecko-výskumná činnosť. V minulosti katedra participovala na riešení teoretického výskumu ako aj na aplikačných projektoch hospodárskej praxe. Po roku 1990 bola riešiteľom hlavne projektov VEGA, KEGA, rozvojových a vzdelávacích projektov, ako aj projektu ESF. Jej členovia boli zapojení do skúmania viacerých zahraničných projektov (TEMPUS, ERASMUS). Katedra ekonómie pravidelne organizuje medzinárodné vedecké konferencie, na ktorých sú výsledky výskumnej práce prezentované a konfrontované s domácimi a zahraničnými účastníkmi. V pedagogickom procese i vo výskume tu v minulosti na katedre pôsobil a stále pôsobí široký okruh externých spolupracovníkov. Pritom je treba pripomenúť dlhoročnú spoluprácu zosnulého doc. Ing. Jana Išu, DrSc. pri rozvoji celej katedry.
Katedra ekonómie rozvíja dlhodobo úspešné kontakty so zahraničnými univerzitami: Universiteit Antwerpen (Belgicko), VŠE v Praze (Česká republika), Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné Slezské univerzity v Opavě (Česká republika), Université de Marné-la Vallée (Francúzsko), Budapesti Corvinus Egyetem (Maďarsko), Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie (Poľsko), Uniwersytet Łódzki (Poľsko), Universidade Técnica de Lisboa (Portugalsko), Universidad de Granada (Španielsko), Facultad de Ciencias Económicas y Empresariales de la Universidad Complutense de Madrid (Španielsko), Università degli Studi Magna Graecia di Catanzaro (Taliansko), Kyjevský inštitút národného hospodárstva (Ukrajina), ICO NIDA Bangkok (Thajsko) a ďalšie.
Vedúci katedry od jej vzniku po súčasnosť:
1950 - 1953 | Julo Horváth |
1953 - 1956 | doc. Ing. Pavel Rapoš, CSc. |
1956 - 1958 | doc. Ing. Viktor Pavlenda, CSc. |
1958 - 1961 | prof. Ing. Pavel Rapoš, CSc. |
1964 - 1970 | prof. Ing. Pavel Rapoš, CSc. |
1964 - 1968 | prof. Ing. Viktor Pavlenda, CSc. |
1968 - 1970 | doc. Ing. Jan Přívara, CSc. |
1970 - 1974 | prof. Ing. Pavel Rapoš, DrSc. |
1974 - 1979 | doc. Ing. Jan Přívara, CSc. |
1979 - 1985 | prof. Ing. Pavel Rapoš, DrSc. |
1985 - 1986 | prof. Ing. Jozef Košnár, DrSc. |
1986 - 1990 | doc. Ing. Stanislav Grohmann, CSc. |
1990 - 1991 | prof. Ing. Jozef Faltus, CSc. |
1991 - 1994 | doc. Ing. Ivan Jakúbek, CSc. |
1994 - 2000 | doc. Ing. Ján Lisý, CSc. |
2000 - 2007 | prof. Ing. Ján Lisý, PhD. |
2007 - 2011 | doc. Ing. Veronika Piovarčiová, CSc. |
2011 - 2015 | doc. Ing. Veronika Piovarčiová, CSc. |
2015 - 2020 | prof. Ing. Eva Muchová, PhD. |
od 2020 | prof. Ing. Anetta Čaplánová, PhD. |
- Návštevy: 48817
- Návštevy: 50729
Katedra ekonómie je gestorom medziodborových študijných programov Ekonómia a právo (Bc.) na I. stupni štúdia a Právo a ekonómia (Mgr.) na II. stupni štúdia zabezpečované Národohospodárskou fakultou Ekonomickej univerzity v Bratislave a Právnickou fakultou Univerzity Komenského v Bratislave. Katedra je súčasne gestorom študijného programu Aplikovaná ekonómia na I. a II. stupni štúdia, Manažment verejných politík na I. a II. stupni štúdia.
Katedra ekonómie sa v rámci pedagogickej činnosti na I. a II. stupni štúdia zameriava na výučbu základných predmetov na Ekonomickej univerzite v Bratislave – Základy ekonómie 1 a Základy ekonómie 2, Základy ekonómie, Mikroekonómia, Makroekonómia, Pokročilá mikroekonómia, Pokročilá makroekonómia, Medzinárodná ekonómia a právo, Vývoj ekonomickej vedy, Teória verejnej voľby, Behaviorálna ekonómia a Metodológia ekonómie. Na III. stupni štúdia zabezpečujeme vzdelávanie v študijnom odbore Economics, kde úspešná obhajoba dizertačnej práce končí udelením titulu PhD.
Ekonómia a právo
Na I. stupni štúdia gestorujeme študijný program Ekonómia a právo, ktorý ponúka kombinované vzdelanie prvého stupňa (Bc.) v odboroch Národné hospodárstvo a Právo zabezpečované Národohospodárskou fakultou Ekonomickjej univerzity v Bratislave a Právnickou fakultou Univerzity Komenského v Bratislave. Študenti nášho študijného programu získavajú zručnosti pri interpretácii práva a v používaní právnej argumentácie, čo im umožňuje správnu orientáciu v častých zmenách právnych predpisov a v širokej škále právnych názorov. Študenti si zároveň osvojujú schopnosť analyzovať a správne pochopiť procesy prebiehajúce v reálnom ekonomickom a právnom prostredí na rôznych úrovniach národného hospodárstva. Od roku 2017 spolugarantujeme aj študijný program Právo a ekonómia na II. stupni štúdia.
Vedenie katedry
Kontakt
Katedra ekonómie
Národohospodárska fakulta
Ekonomická univerzita v Bratislave
Dolnozemská cesta 1/a
852 35 Bratislava
Tel.: +421 2 6729 1195, +421 2 6729 1521
E-mail:
Nájdete nás na Národohospodárskej fakulte v budove Výučba 1 na 5. poschodí (blok B).
- Návštevy: 71727
Zimný semester 2015/2016
1. TÝŽDEŇ
Informačná spoločnosť
- Teórie informačnej spločnosti Bella, Reicha, Castllsa, Shillera, Habermasa, Giddensa
- SWOT analýza, určenie pozície mediálneho podniku, projektu
2. TÝŽDEŇ
Masové média a súčasná ekonomika
- Postindustriálna spoločnosť a médiá
- Definovanie trhovej pozície mediálneho podniku
3. TÝŽDEŇ
Koncepcia mediaeconomics
- Konkurencia obsahu, voľného času, reklamy, mediaplánovanie
- Založenie a rozvoj podniku
4. TÝŽDEŇ
Mediálny trh a vydavateľská politika
- Vývoj priemyslu tlačených médií, typy trhu, konkurencia, trendy
- Audiovizuálny sektor v mediálnom priemysle, konkurencia, trendy
- Evolúcia stratégie rozhlasu, komerčný, verejný rozhlas – financovanie
- Konvergencia trhov masmédií
- Aký mediálny tovar budeme vyrábať
5. TÝŽDEŇ
Konkurencia na trhu médií
- Princípy riadenia
6. TÝŽDEŇ
Štruktúra masmédií v Slovenskej republike
- Aktuálna štruktúra masmédií v Slovenskej republike a jej komparácia s vybranými krajinami
7. TÝŽDEŇ
Ekonomika
- Fixné a variabilné náklady, výnosy
- Prevádzkový rozpočet
8. TÝŽDEŇ
Ekonomika televízie
- Plánovanie hotovostných tokov v mediálnom podniku
9. TÝŽDEŇ
Ekonomika rozhlasu
- Definovanie jednotlivých pozícií v mediálnom podniku
10. TÝŽDEŇ
Kapitola z hospodárenia online médií
- Modely odmeňovania v médiách – prínosy a riziká
11. TÝŽDEŇ
Najväčšie slovenské podniky v oblasti masmédií
- Spoločnosť 7 Plus, Ringier, Petit Press a iné
12. TÝŽDEŇ
Svetové korporácie – spolupráca či konkurencia
- Bertelsmann, News Co., Viacom, Vivendi Universal, Walt Disney
- CNN, BBC, MTV, FG, WSJ, NYT, El País, Die Zeit, The Economist atď.
13. TÝŽDEŇ
Najväčšie masové médiá a trendy ich vývoja
- Modely a akciové trhy, novinár – reklama a public relations
- Ako udržať autorov v médiu
- Návštevy: 46481
Zimný semester 2015/2016
1. TÝŽDEŇ
Úvodný seminár. Historický vývoj liberalizmu
- Historické korene liberalizmu
- Hlavné myšlienky liberalizmu v prácach Fréderica Bastiata
- Ich ekonomická interpretácia
2. TÝŽDEŇ
Hlavné myšlienky liberalizmu v prácach vybraných autorov
- Hlavné črty liberalizmu v prácach Doeringa, Friedmana, Hazzlita, Misesa, Rothbarda a iných autorov
- Konfrontácia ich názorov
3. TÝŽDEŇ
Adam Smith ako zakladateľ ekonómie a obhajca slobodného trhu
- Význam Adama Smitha pre formovanie klasického liberalizmu
- Ekonomické názory Adama Smitha
- Neviditeľná ruka trhu a úloha štátu podľa Adama Smitha
- Názory ekonómov dvadsiateho storočia na odkaz Adama Smitha
4. TÝŽDEŇ
Spontánny poriadok F. A. von Hayeka
- Korene myšlienky spontánneho poriadku (škótske osvietenectvo)
- Organizácia a spontánny poriadok
- Jazyk, trh, právo a morálka ako príklady spontánneho poriadku
- Hayekova teória evolúcie spoločnosti
5. TÝŽDEŇ
Spontánny poriadok vs. ekonomická kalkulácia v podmienkach socializmu
- Nemožnosť ekonomickej kalkulácie v podmienkach socializmu podľa Misesa
- Názory Schumpetera a Langeho na možnosti kalkulácie v podmienkach socializmu
- Rozptýlene informácie ako príčina nemožnosti kalkulácie v podmienkach socializmu podľa F. A. von Hayeka
- Schopnosť organizácie a spontánneho poriadku spracovávať informácie
6. TÝŽDEŇ
Spoločenské dopady centrálneho plánovania
- Názory F. A. von Hayeka na centrálne plánovanie
- Právny štát podľa F. A. von Hayeka
- Cesta do nevoľníctva a hlavné odkazy tohto diela pre súčasnosť
7. TÝŽDEŇ
Milton Friedman a konzervativizmus
- Rozdiely medzi liberalizmom a konzervativizmom
- Ukotvenie protrhových názorov Miltona Friedmana v ekonomickej teórii monetarizmu
- Súčasné podoby monetearizmu (nový monetarizmus, trhový monetarizmus). Sloboda voľby
8. TÝŽDEŇ
Podnikateľ, trhový proces a konkurencia
- Úloha podnikateľa v prácach J. A. Schumpetera
- Kreatívna deštrukcia
- Názory Schumpetera na budúcnosť trhovej ekonomiky
- Úloha podnikateľa v prácach F. A. von Hayeka a I. Kirznera
- Konkurencia ako proces objavovania. Komparácia prístupov Schumpetera, Hayeka, Kirznera a neoklasickej ekonómie
9. TÝŽDEŇ
Monopol a protimonopolné zákonodarstvo z pohľadu liberalizmu
- Názory Schumpetera na nedokonalú konkurenciu a monopol
- Nedokonalá konkurencia ako zdroj ekonomického rastu
- Názory M. N. Rothbarda na monopol
- Kritika neoklasického prístupu
- Liberálne názory na protimonopolnú politiku
10. TÝŽDEŇ
Úloha štátu a verejného sektora pri poskytovaní verejných statkov
- Verejné statky ako zlyhanie trhu podľa neoklasickej ekonómie
- Liberálna kritika neoklasického prístupu
- Poskytovanie verejných statkov súkromným sektorom
- Možnosti poskytovania bezpečnosti a spravodlivosti trhom
11. TÝŽDEŇ
Rakúska teória ekonomického cyklu
- Charakteristika monetárnych teórii ekonomického cyklu
- Rakúska teória ako jedna z monetárnych teórii
- Hayekov trojuholník
- Príčina cyklického vývoja podľa rakúskej školy a riešenie kríz
- Komparácia rakúskej teórie ekonomického cyklu s keynesovskou teóriou, monetaristickou teóriou a teóriou reálneho ekonomického cyklu
12. TÝŽDEŇ
Názory rakúskej ekonomickej školy na monetárny systém
- Frakčné bankovníctvo vs. 100% krytie
- Kritika frakčného bankovníctva zo strany M. N. Rothbarda
- Slobodné bankovníctvo F. A. von Hayeka
13. TÝŽDEŇ
Debata o úlohe štátu a trhu na Slovensku
- Hlavní proponenti trhovej ekonomiky na Slovensku
- Diskusia o úlohe monetárnej politiky v slovenskej "blogosfére"
- Návštevy: 52237
Zimný semester 2015/2016
1. TÝŽDEŇ
Úvod do novej klasickej ekonómie. Lucasova kritika. Nedostatky keynesovských modelov zo 60. a 70. rokov. Základná charakteristika modelov reálneho ekonomického cyklu. Základná nových keynesovských modelov.
2. TÝŽDEŇ
Mikroekonomické základy. Optimalizácia pod obmedzením.
3. TÝŽDEŇ
Charakteristika ekonomického cyklu. Vizualizácia údajov. Hodrick-Prescottov filter. Štylizované údaje o ekonomickom cykle.
4. TÝŽDEŇ
Základný model reálneho ekonomického cyklu bez trhu práce, bez technologického pokroku a populačného rastu.
5. TÝŽDEŇ
Dynamická analýza základného modelu. Reakčné funkcie.
6. TÝŽDEŇ
Linearizácia a log-linearizácia modelu.
7. TÝŽDEŇ
Úvod do programu MATLAB.
8. TÝŽDEŇ
Programovanie základného modelu reálneho ekonomického cyklu v programe MATLAB. Komparácia výsledkov modelu so štylizovanými údajmi. Moment matching.
9. TÝŽDEŇ
Doplnenie technologického pokroku a populačného rastu do modelu. Komparácia výsledkov rozšíreného modelu zo základným modelom.
10. TÝŽDEŇ
Doplnenie trhu práce do modelu. Komparácia výsledkov rozšíreného modelu zo základným modelom.
11. TÝŽDEŇ
Nové keynesovské modely ako rozšírenie modelu reálneho ekonomického cyklu. Základný nový keynesovksý model.
12. TÝŽDEŇ
Programovanie základného nového keynesovského modelu v programe MATLAB. Komparácia výsledkov modelu so štylizovanými údajmi. Moment matching.
13. TÝŽDEŇ
Záverečná práca.
- Návštevy: 56709
Zimný semester 2015/2016
1. TÝŽDEŇ
Žurnalistika – jav novodobej kultúry
Stručný úvod do raných dôb vzniku novinárstva. Rozvoj obchodu a remesiel v mestách a potreba byť informovaný o udalostiach doma a vo svete – príčina zrodu prvých predchodcov novín. Prvá spojnica európskych miest – dostavníková pošta – ako fenomén komunikovania medzi vyspelými strediskami remesiel a obchodu. Vynájdenie kníhtlače, rýchlolisu, strojovej sadzby, telegrafu a ich využitie mimo žurnalistiky. Rozhlas, televízia a internet – multiplikačné prostriedky novinárskej informácie v súčasnom svete.
2. TÝŽDEŇ
Hospodárske faktory rozvoja modernej žurnalistiky
Potreba byť informovaný vyplýva zo spoločenského charakteru práce. Informácia sociálna a informácia novinárska. Masovokomunikačný proces – od zdroja informácií cez komunikátora, komunikát, médium a recipienta až po spätnú väzbu – a jeho špecifiká v tlači, rozhlase a televízii. Vydavatelia ako limitujúci činiteľ v práci novinárov? (Polygrafický priemysel, papier, náklady novín a inzercia...).
3. TÝŽDEŇ
Žurnalistické prejavy a žurnalistické celky
Prejav – písaný, hovorený a ilustrovaný výstup autora. Celok – komplexné novinárske dielo – noviny, časopisy, rozhlasové a televízne relácie.) Novinár v procese ich tvorby – aktívny element odrážania aktuálnej sociálnej reality. Determinanty kvalifikovanosti novinára a kvality jeho diela. (Vzdelanie, vek, sociálny pôvod, odborná kvalifikácia, pohlavie a zaradenie v redakčnej hierarchii.)
4. TÝŽDEŇ
Tvorba žurnalistických prejavov
Zdroje informácií – ekonomické rubriky a ich novinári preferujú viacero prameňov. Odborné semináre, literatúra, tlačové besedy, analýzy finančných inštitúcií, štatistické údaje odborné noviny a časopisy, dokumentačné oddelenia a archívy, sieť expertov, riadiaci pracovníci rezortov, ekonómovia – vedeckí pracovníci.
5. TÝŽDEŇ
Metódy práce s faktami
Tímový charakter novinárskej práce a individuálny podiel na kvalite žurnalistického prejavu a celku. Proces redigovania ako proces organizovania kvality novín, rozhlasovej tvorby a televíznej produkcie. Päť fáz redigovania : Vymedzenie činnosti, jej sledovanie a zhromažďovanie podkladov, selekcia získaných informácií, tvorba prejavu, apretácia a výroba.
6. TÝŽDEŇ
Autorský vklad v procese redigovania
Poznanie zákonitostí tvorby (od faktov a javov v aktuálnej sociálnej realite k jej odrazu v tlači, rozhlase a televízii) a pochopenie významu operatívneho, ale dôkladného analyzovania situácie. Stabilná účasť na riadení redakcie, využívajúca odbornú špecializáciu redaktora. Organizačná práca a jej konkrétne úlohy. (Iniciačná, organizačná, autorská.)
7. TÝŽDEŇ
Žánrové špecifiká tvorby
Žáner ako osobitná forma odrazu skutočnosti je vyabstrahovaným rámcom predpokladov, do ktorého sú uzavreté reálne fakty a udalosti). Žurnalistické žánre sa vyvíjali v pribehu storočí spolu s vývojom novín a novinárstva. Prameňom sa pre ne stali v raných začiatkoch literárne prejavy a ich druhy.
8. TÝŽDEŇ
Spravodajské žánre
Sú výsledkom činnosti, ktorou je spravodajstvo ako tvorivý proces získavania sociálnych informácií, ich pretvárania na novinárske správy a podávanie (transport) masám recipientov. (Angl. – newsreport, nem. - Nachrichtensendung, maď. – híradás.) Jeho úlohou je informovať recipienta o aktuálnych udalostiach, ktoré prinášajú zmenu k „plusu“, alebo k „mínusu“ v živote spoločnosti.
9. TÝŽDEŇ
Žánrové druhy spravodajstva
Agentúrna správa flešová, krátka správa, rozšírená práva, rámcová správa, komuniké.) Postupy výstavby správ – chronologický, logický, akcentujúci a emfatický. Výber postupu závisí často od plochy v novinách, časového priestoru v rozhlasovej, alebo TV relácii. Niekedy naň vplýva aj tradícia periodika.
10. TÝŽDEŇ
Publicistika
Publicistika buduje na udalostiach a javoch, ktoré významne vplývajú na vývoj spoločnosti a je potrebné ich hodnotiť. Zistiť príčiny a poukázať na dôsledky. Dostať sa k podstate javov v hospodárskom a politickom živote spoločnosti.
11. TÝŽDEŇ
Metódy skúmania
Najčastejšie používame dve metódy skúmania : deduktívnu a induktívnu. Deduktívna odvodzuje konkrétne stanovisko od všeobecných východísk.Induktívna formuje všeobecnú tézu na základe zovšeobecnenia jednotlivých – už preskúmaných – javov. ublicistika sa najviac podieľa na spoluvytváraní verejnej mienky. Odráža totiž udalosti objektívne presne na základe znalosti vecí.
12. - 13. TÝŽDEŇ
Žánre publicistiky
Úvodník – editorial – je určitým programovým vyznaním vydavateľa. Vyjadruje názory a postoje k hlavným problémom spoločnosti. Porovnáva , klasifikuje kvalitu udalostí pútavo a so znalosťou vecí. Je príťažlivý v argumentácii a myšlienkovej hĺbke. Komentár – klasický predstaviteľ analytického žánru. Z lat. commentarius – vysvetľovanie, výklad, záznam. Autor v ňom zaujme stanovisko k situácii na základe poznania príčiny udalostí a ich dosahu na spoločnosť. Poznámka, glosa a recenzia – reprezentanti racionálneho typu stručných postrehov. Fejtón, besednica a Živé slová – žánrové druhy s epištolárnym nábojom (najčastejší reprezentanti ekonomicky zameraných novinárskych prejavov).
- Návštevy: 57260
Zimný semester 2015/2016
1. TÝŽDEŇ
Hospodárska tematika v tlači, rozhlase a televízii
Úvodom – ekonomická žurnalistika
2. - 3. TÝŽDEŇ
Základné informácie a informačné zdroje I.
- Podnikanie
- Finančné dokumenty;
- Podnik – výročná správa;
- Podnikové stratégie;
- Marketingové stratégie;
- Výkaz ziskov a strát;
- Súvaha;
- Súkromné a verejné spoločnosti;
- Regulácia a orgány dozoru.
4. - 5. TÝŽDEŇ
Základné informácie a informačné zdroje II.
- Financie
- Chýry, klebety, dohady;
- Škandály;
- Obchody a obchodníci;
- Podnikové financie;
- Rizikový kapitál;
- Verejné spoločnosti a ich financovanie;
- Burzy;
- Ako sa hýbu finančné trhy;
- Obchodovanie s derivátmi;
- Trh dlhopisov.
6. - 7. TÝŽDEŇ
Základné informácie a informačné zdroje III.
- Ekonomika
- Ekonómovia a ekonomika;
- Ekonóm;
- Centrálna banka a hospodárska politika;
- Ekonomické indikátory;
- Medzinárodné súvislosti.
8. TÝŽDEŇ
Redigovanie v ekonomickej žurnalistike
- Základy
- Úvod do typov správ a analýz
9. - 10. TÝŽDEŇ
Písanie správ a analýz I.
- Základy
- Informačné zdroje;
- Centrálne a lokálne informačné zdroje;
- Zákon o tlači – verejný záujem a právo na súkromie;
- Medzinárodné podnikanie;
- Podnikanie;
- Podnikanie a médiá;
- Code of Conduct – pravidlá jednotlivých médií a redakcií.
11. - 13. TÝŽDEŇ
Písanie správ a analýz II.
- Typy správ a analýz
- Firma s problémami;
- Úspešná firma;
- Základná správa;
- Analýza fúzie;
- Valné zhromaždenie;
- Správanie sa spotrebiteľov;
- Možnosti investovania;
- Finančné plánovanie;
- Príbeh o daniach;
- Domácnosti;
- Poistenie.
- Návštevy: 57519
Zimný semester 2015/2016
1. TÝŽDEŇ
Dejiny rétoriky
Predmet a význam rétoriky; dejiny svetovej rétoriky (niektorí známi rečníci svojej doby od antiky až po súčasnosť, významné postavy slovenskej rétoriky - praktici i teoretici); rečníctvo a rétorika ako umenie a ako jeden zo spôsobov verejnej komunikácie, moderná rétorika v dobe rozvoja masovokomunikačných prostriedkov.
2. TÝŽDEŇ
Základné pojmy
Komunikácia, štylistika, rétorika a vzťahy medzi nimi.
3. TÝŽDEŇ
Základné jazykové výrazové prostriedky a špecifické rečnícke prostriedky
Základné jazykové dorozumievacie prostriedky, ich možnosti a miera používania v jednotlivých rečníckych žánroch; špecifické jazykové rečnícke prostriedky - rečnícke figúry.
4. TÝŽDEŇ
Zvuková stránka rečníckych prejavov
Technika reči - otázky dýchania a tvorenia hlasu artikuláciou; správna výslovnosť v slovenčine - chyby vo výslovnosti; intonačné prvky - lingvistické a paralingvistické prvky.
5. TÝŽDEŇ
Kinetická zložka rečníckych prejavov
Sprievodné pohybové prostriedky komunikácie a reči; gestikulácia, klasifikácia gest, interpretácia gest, mimika, pohľad - dôležitosť očného kontaktu počas rečníckeho prejavu, rôzne typy pohľadov v komunikácii; proxemika - vo vzťahu k rečníckym žánrom, zónové vzdialenosti a ich využitie v praxi.
6. TÝŽDEŇ
Rečnícke žánre
Písomný a ústny prejav – charakteristika; prejav čítaný, prejav spamäti, foneticko-akustická rétorika; politický prejav a politický referát; diskusia, debata a polemika, interview, tlačová konferencia, rétorika a reklama; diplomatická rétorika, ceremoniálne a slávnostné prejavy.
7. TÝŽDEŇ
Rečník a poslucháč - ich vzájomný vzťah
Príprava rečníka na vystúpenie, každý poslucháč je iný, tajomstvá udržania pozornosti a záujmu poslucháčov; dialóg versus monológ - zaujať, presvedčiť, nie manipulovať, umenie počúvať a technika kladenia otázok; argumentácia - základné zásady umenia presviedčať, druhy argumentov, chyby v argumentácii.
8. TÝŽDEŇ
Tréma - čo s ňou
Tréma nie je len negatívna, ale aj pozitívna; analýza a bilancia prejavu po vystúpení - vlastné hodnotenie alebo hodnotenie pomocou druhej osoby.
9. TÝŽDEŇ
Zásady hovoreného prejavu
Vlastný pohľad na problém, inšpirácia, pracovná osnova, precvičenie reči.
10. TÝŽDEŇ
Prípadové štúdie
Analýza najčastejších chýb neskúsených rečníkov, bezduché reakcie - identifikácia nechcených reakcií a slov, ktorých by sa mal každý rečník vyvarovať, príklady niektorých nevhodných formulácií.
11. TÝŽDEŇ
Praktické precvičenie prejavu na vybranú tému s audionahrávkou
Prezentácia, rozbor a hodnotenie ústnych rečníckych prejavov.
12. TÝŽDEŇ
Praktické precvičenie prejavu na vybranú tému s audionahrávkou
Prezentácia, rozbor a hodnotenie ústnych rečníckych prejavov.
13. TÝŽDEŇ
Praktické precvičenie prejavu na vybranú tému s audionahrávkou
Prezentácia, rozbor a hodnotenie ústnych rečníckych prejavov.
- Návštevy: 61890
Zimný semester 2015/2016
1. TÝŽDEŇ
Typológia masmédií
Rozlíšenie masmédií podľa nosiča a obsahu- tlačené, elektronické, pasívne, on-line interaktívne masmédiá.
2. TÝŽDEŇ
Žurnalistika a spoločnosť
Médiá, novinári, publikum, verejná mienka, spoločnosť. Vplyv informácií na dianie v spoločnosti – koncepcia „media-driven society“ – ako médiá hýbu spoločnosťou.
3. TÝŽDEŇ
Žurnalistika a rozhodovanie
Profesionálne princípy a postupy novinárov – zber informácií a ich spracovanie – vyváženosť, rovnaké zaobchádzanie s údajmi.
4. TÝŽDEŇ
Vyhľadávanie správ
Základné techniky zberu informácií – dokumenty, ústny prejav respondentov, pozorovanie.
5. TÝŽDEŇ
Výber správ
Spravodajské hodnoty v správach – blízkosť, zaujímavosť, aktuálnosť.
6. TÝŽDEŇ
Zhromažďovanie správ
Rozhovor ako primárny zdroj informácie – druhy otázok, kladenie otázok – neutralita voči respondentom.
7. TÝŽDEŇ
Hodnotenie informácií
Ako pristupovať k zdrojom informácií – základné postupy pri vyhľadávaní, etiketa.
8. TÝŽDEŇ
Zostavovanie správ
Princípy obrátenej pyramídy – od najdôležitejších informácií po informácie okrajovo súvisiace s ťažiskom. Odpovede na otázky – kto, kedy, ako, s kým a prečo.
9. TÝŽDEŇ
Redigovanie správ
Princípy úpravy textov, skrátenie dĺžky textu, preklad z hovorovej reči do písomného prejavu.
10. TÝŽDEŇ
Práca so slovami
Ako vytvárať titulky článkov, popisy pod fotografie, ako citovať hovorené slovo, parafrázovanie výrokov respondentov.
11. TÝŽDEŇ
Práca s číslami
Koľko čísiel použiť v článku, ako ich zaokrúhľovať, ako vytvárať tabuľky, jednotlivé typy grafov, organizačné schémy, schéma majetkových prepojení firiem, mapy.
12. TÝŽDEŇ
Práca s obrazom
Práca s fotografiou v jednotlivých médiách – spôsob rozmiestnenia obrazu v tlačenej podobe.
13. TÝŽDEŇ
Noviny ako celok
Zásady grafickej úpravy tlačených médií – princíp vyváženosti slova a obrazu.
- Návštevy: 53466
Strategický partner
Hlavní partneri
Partneri