Zimný semester 2015/2016
1. TÝŽDEŇ
Žurnalistika – jav novodobej kultúry
Stručný úvod do raných dôb vzniku novinárstva. Rozvoj obchodu a remesiel v mestách a potreba byť informovaný o udalostiach doma a vo svete – príčina zrodu prvých predchodcov novín. Prvá spojnica európskych miest – dostavníková pošta – ako fenomén komunikovania medzi vyspelými strediskami remesiel a obchodu. Vynájdenie kníhtlače, rýchlolisu, strojovej sadzby, telegrafu a ich využitie mimo žurnalistiky. Rozhlas, televízia a internet – multiplikačné prostriedky novinárskej informácie v súčasnom svete.
2. TÝŽDEŇ
Hospodárske faktory rozvoja modernej žurnalistiky
Potreba byť informovaný vyplýva zo spoločenského charakteru práce. Informácia sociálna a informácia novinárska. Masovokomunikačný proces – od zdroja informácií cez komunikátora, komunikát, médium a recipienta až po spätnú väzbu – a jeho špecifiká v tlači, rozhlase a televízii. Vydavatelia ako limitujúci činiteľ v práci novinárov? (Polygrafický priemysel, papier, náklady novín a inzercia...).
3. TÝŽDEŇ
Žurnalistické prejavy a žurnalistické celky
Prejav – písaný, hovorený a ilustrovaný výstup autora. Celok – komplexné novinárske dielo – noviny, časopisy, rozhlasové a televízne relácie.) Novinár v procese ich tvorby – aktívny element odrážania aktuálnej sociálnej reality. Determinanty kvalifikovanosti novinára a kvality jeho diela. (Vzdelanie, vek, sociálny pôvod, odborná kvalifikácia, pohlavie a zaradenie v redakčnej hierarchii.)
4. TÝŽDEŇ
Tvorba žurnalistických prejavov
Zdroje informácií – ekonomické rubriky a ich novinári preferujú viacero prameňov. Odborné semináre, literatúra, tlačové besedy, analýzy finančných inštitúcií, štatistické údaje odborné noviny a časopisy, dokumentačné oddelenia a archívy, sieť expertov, riadiaci pracovníci rezortov, ekonómovia – vedeckí pracovníci.
5. TÝŽDEŇ
Metódy práce s faktami
Tímový charakter novinárskej práce a individuálny podiel na kvalite žurnalistického prejavu a celku. Proces redigovania ako proces organizovania kvality novín, rozhlasovej tvorby a televíznej produkcie. Päť fáz redigovania : Vymedzenie činnosti, jej sledovanie a zhromažďovanie podkladov, selekcia získaných informácií, tvorba prejavu, apretácia a výroba.
6. TÝŽDEŇ
Autorský vklad v procese redigovania
Poznanie zákonitostí tvorby (od faktov a javov v aktuálnej sociálnej realite k jej odrazu v tlači, rozhlase a televízii) a pochopenie významu operatívneho, ale dôkladného analyzovania situácie. Stabilná účasť na riadení redakcie, využívajúca odbornú špecializáciu redaktora. Organizačná práca a jej konkrétne úlohy. (Iniciačná, organizačná, autorská.)
7. TÝŽDEŇ
Žánrové špecifiká tvorby
Žáner ako osobitná forma odrazu skutočnosti je vyabstrahovaným rámcom predpokladov, do ktorého sú uzavreté reálne fakty a udalosti). Žurnalistické žánre sa vyvíjali v pribehu storočí spolu s vývojom novín a novinárstva. Prameňom sa pre ne stali v raných začiatkoch literárne prejavy a ich druhy.
8. TÝŽDEŇ
Spravodajské žánre
Sú výsledkom činnosti, ktorou je spravodajstvo ako tvorivý proces získavania sociálnych informácií, ich pretvárania na novinárske správy a podávanie (transport) masám recipientov. (Angl. – newsreport, nem. - Nachrichtensendung, maď. – híradás.) Jeho úlohou je informovať recipienta o aktuálnych udalostiach, ktoré prinášajú zmenu k „plusu“, alebo k „mínusu“ v živote spoločnosti.
9. TÝŽDEŇ
Žánrové druhy spravodajstva
Agentúrna správa flešová, krátka správa, rozšírená práva, rámcová správa, komuniké.) Postupy výstavby správ – chronologický, logický, akcentujúci a emfatický. Výber postupu závisí často od plochy v novinách, časového priestoru v rozhlasovej, alebo TV relácii. Niekedy naň vplýva aj tradícia periodika.
10. TÝŽDEŇ
Publicistika
Publicistika buduje na udalostiach a javoch, ktoré významne vplývajú na vývoj spoločnosti a je potrebné ich hodnotiť. Zistiť príčiny a poukázať na dôsledky. Dostať sa k podstate javov v hospodárskom a politickom živote spoločnosti.
11. TÝŽDEŇ
Metódy skúmania
Najčastejšie používame dve metódy skúmania : deduktívnu a induktívnu. Deduktívna odvodzuje konkrétne stanovisko od všeobecných východísk.Induktívna formuje všeobecnú tézu na základe zovšeobecnenia jednotlivých – už preskúmaných – javov. ublicistika sa najviac podieľa na spoluvytváraní verejnej mienky. Odráža totiž udalosti objektívne presne na základe znalosti vecí.
12. - 13. TÝŽDEŇ
Žánre publicistiky
Úvodník – editorial – je určitým programovým vyznaním vydavateľa. Vyjadruje názory a postoje k hlavným problémom spoločnosti. Porovnáva , klasifikuje kvalitu udalostí pútavo a so znalosťou vecí. Je príťažlivý v argumentácii a myšlienkovej hĺbke. Komentár – klasický predstaviteľ analytického žánru. Z lat. commentarius – vysvetľovanie, výklad, záznam. Autor v ňom zaujme stanovisko k situácii na základe poznania príčiny udalostí a ich dosahu na spoločnosť. Poznámka, glosa a recenzia – reprezentanti racionálneho typu stručných postrehov. Fejtón, besednica a Živé slová – žánrové druhy s epištolárnym nábojom (najčastejší reprezentanti ekonomicky zameraných novinárskych prejavov).
- Návštevy: 62333
Zimný semester 2015/2016
1. TÝŽDEŇ
Hospodárska tematika v tlači, rozhlase a televízii
Úvodom – ekonomická žurnalistika
2. - 3. TÝŽDEŇ
Základné informácie a informačné zdroje I.
- Podnikanie
- Finančné dokumenty;
- Podnik – výročná správa;
- Podnikové stratégie;
- Marketingové stratégie;
- Výkaz ziskov a strát;
- Súvaha;
- Súkromné a verejné spoločnosti;
- Regulácia a orgány dozoru.
4. - 5. TÝŽDEŇ
Základné informácie a informačné zdroje II.
- Financie
- Chýry, klebety, dohady;
- Škandály;
- Obchody a obchodníci;
- Podnikové financie;
- Rizikový kapitál;
- Verejné spoločnosti a ich financovanie;
- Burzy;
- Ako sa hýbu finančné trhy;
- Obchodovanie s derivátmi;
- Trh dlhopisov.
6. - 7. TÝŽDEŇ
Základné informácie a informačné zdroje III.
- Ekonomika
- Ekonómovia a ekonomika;
- Ekonóm;
- Centrálna banka a hospodárska politika;
- Ekonomické indikátory;
- Medzinárodné súvislosti.
8. TÝŽDEŇ
Redigovanie v ekonomickej žurnalistike
- Základy
- Úvod do typov správ a analýz
9. - 10. TÝŽDEŇ
Písanie správ a analýz I.
- Základy
- Informačné zdroje;
- Centrálne a lokálne informačné zdroje;
- Zákon o tlači – verejný záujem a právo na súkromie;
- Medzinárodné podnikanie;
- Podnikanie;
- Podnikanie a médiá;
- Code of Conduct – pravidlá jednotlivých médií a redakcií.
11. - 13. TÝŽDEŇ
Písanie správ a analýz II.
- Typy správ a analýz
- Firma s problémami;
- Úspešná firma;
- Základná správa;
- Analýza fúzie;
- Valné zhromaždenie;
- Správanie sa spotrebiteľov;
- Možnosti investovania;
- Finančné plánovanie;
- Príbeh o daniach;
- Domácnosti;
- Poistenie.
- Návštevy: 61596
Zimný semester 2015/2016
1. TÝŽDEŇ
Dejiny rétoriky
Predmet a význam rétoriky; dejiny svetovej rétoriky (niektorí známi rečníci svojej doby od antiky až po súčasnosť, významné postavy slovenskej rétoriky - praktici i teoretici); rečníctvo a rétorika ako umenie a ako jeden zo spôsobov verejnej komunikácie, moderná rétorika v dobe rozvoja masovokomunikačných prostriedkov.
2. TÝŽDEŇ
Základné pojmy
Komunikácia, štylistika, rétorika a vzťahy medzi nimi.
3. TÝŽDEŇ
Základné jazykové výrazové prostriedky a špecifické rečnícke prostriedky
Základné jazykové dorozumievacie prostriedky, ich možnosti a miera používania v jednotlivých rečníckych žánroch; špecifické jazykové rečnícke prostriedky - rečnícke figúry.
4. TÝŽDEŇ
Zvuková stránka rečníckych prejavov
Technika reči - otázky dýchania a tvorenia hlasu artikuláciou; správna výslovnosť v slovenčine - chyby vo výslovnosti; intonačné prvky - lingvistické a paralingvistické prvky.
5. TÝŽDEŇ
Kinetická zložka rečníckych prejavov
Sprievodné pohybové prostriedky komunikácie a reči; gestikulácia, klasifikácia gest, interpretácia gest, mimika, pohľad - dôležitosť očného kontaktu počas rečníckeho prejavu, rôzne typy pohľadov v komunikácii; proxemika - vo vzťahu k rečníckym žánrom, zónové vzdialenosti a ich využitie v praxi.
6. TÝŽDEŇ
Rečnícke žánre
Písomný a ústny prejav – charakteristika; prejav čítaný, prejav spamäti, foneticko-akustická rétorika; politický prejav a politický referát; diskusia, debata a polemika, interview, tlačová konferencia, rétorika a reklama; diplomatická rétorika, ceremoniálne a slávnostné prejavy.
7. TÝŽDEŇ
Rečník a poslucháč - ich vzájomný vzťah
Príprava rečníka na vystúpenie, každý poslucháč je iný, tajomstvá udržania pozornosti a záujmu poslucháčov; dialóg versus monológ - zaujať, presvedčiť, nie manipulovať, umenie počúvať a technika kladenia otázok; argumentácia - základné zásady umenia presviedčať, druhy argumentov, chyby v argumentácii.
8. TÝŽDEŇ
Tréma - čo s ňou
Tréma nie je len negatívna, ale aj pozitívna; analýza a bilancia prejavu po vystúpení - vlastné hodnotenie alebo hodnotenie pomocou druhej osoby.
9. TÝŽDEŇ
Zásady hovoreného prejavu
Vlastný pohľad na problém, inšpirácia, pracovná osnova, precvičenie reči.
10. TÝŽDEŇ
Prípadové štúdie
Analýza najčastejších chýb neskúsených rečníkov, bezduché reakcie - identifikácia nechcených reakcií a slov, ktorých by sa mal každý rečník vyvarovať, príklady niektorých nevhodných formulácií.
11. TÝŽDEŇ
Praktické precvičenie prejavu na vybranú tému s audionahrávkou
Prezentácia, rozbor a hodnotenie ústnych rečníckych prejavov.
12. TÝŽDEŇ
Praktické precvičenie prejavu na vybranú tému s audionahrávkou
Prezentácia, rozbor a hodnotenie ústnych rečníckych prejavov.
13. TÝŽDEŇ
Praktické precvičenie prejavu na vybranú tému s audionahrávkou
Prezentácia, rozbor a hodnotenie ústnych rečníckych prejavov.
- Návštevy: 65461
Zimný semester 2015/2016
1. TÝŽDEŇ
Typológia masmédií
Rozlíšenie masmédií podľa nosiča a obsahu- tlačené, elektronické, pasívne, on-line interaktívne masmédiá.
2. TÝŽDEŇ
Žurnalistika a spoločnosť
Médiá, novinári, publikum, verejná mienka, spoločnosť. Vplyv informácií na dianie v spoločnosti – koncepcia „media-driven society“ – ako médiá hýbu spoločnosťou.
3. TÝŽDEŇ
Žurnalistika a rozhodovanie
Profesionálne princípy a postupy novinárov – zber informácií a ich spracovanie – vyváženosť, rovnaké zaobchádzanie s údajmi.
4. TÝŽDEŇ
Vyhľadávanie správ
Základné techniky zberu informácií – dokumenty, ústny prejav respondentov, pozorovanie.
5. TÝŽDEŇ
Výber správ
Spravodajské hodnoty v správach – blízkosť, zaujímavosť, aktuálnosť.
6. TÝŽDEŇ
Zhromažďovanie správ
Rozhovor ako primárny zdroj informácie – druhy otázok, kladenie otázok – neutralita voči respondentom.
7. TÝŽDEŇ
Hodnotenie informácií
Ako pristupovať k zdrojom informácií – základné postupy pri vyhľadávaní, etiketa.
8. TÝŽDEŇ
Zostavovanie správ
Princípy obrátenej pyramídy – od najdôležitejších informácií po informácie okrajovo súvisiace s ťažiskom. Odpovede na otázky – kto, kedy, ako, s kým a prečo.
9. TÝŽDEŇ
Redigovanie správ
Princípy úpravy textov, skrátenie dĺžky textu, preklad z hovorovej reči do písomného prejavu.
10. TÝŽDEŇ
Práca so slovami
Ako vytvárať titulky článkov, popisy pod fotografie, ako citovať hovorené slovo, parafrázovanie výrokov respondentov.
11. TÝŽDEŇ
Práca s číslami
Koľko čísiel použiť v článku, ako ich zaokrúhľovať, ako vytvárať tabuľky, jednotlivé typy grafov, organizačné schémy, schéma majetkových prepojení firiem, mapy.
12. TÝŽDEŇ
Práca s obrazom
Práca s fotografiou v jednotlivých médiách – spôsob rozmiestnenia obrazu v tlačenej podobe.
13. TÝŽDEŇ
Noviny ako celok
Zásady grafickej úpravy tlačených médií – princíp vyváženosti slova a obrazu.
- Návštevy: 56999
Zimný semester 2015/2016
1. TÝŽDEŇ
Úvod do komunikácie
Komunikácia ako prenos informácie a ako vytváranie spoločenstva ľudí súčasne sa zaoberajúcimi spotrebou informácií. Komunikačný proces, význam, formy a bariéry komunikácie.
2. TÝŽDEŇ
Nástroje komunikácie – signály, jazyk a reč
História komunikácie. Vývojové etapy nástrojov komunikácie. Prvé média, symboly, znamenia, signály, jazyk a reč.
3. TÝŽDEŇ
Základné pojmy masovej komunikácie
Definícia, funkcie, štruktúra a prostriedky masovej komunikácie. Základná schéma procesu masovej komunikácie.
4. TÝŽDEŇ
Informačná revolúcia – printové a obrazové masmédia
Informačná spoločnosť. Medzníky informačnej revolúcie. Printové a obrazové masmédia. Písmo, tlač, noviny, časopisy a fotografia.
5. TÝŽDEŇ
Elektronické masmédia
Špecifiká elektronických masmédií. Telegraf, telefón, rozhlas, film, televízia a internet.
6. TÝŽDEŇ
Modely masovej komunikácie
Vybrané modely masovej komunikácie.
7. TÝŽDEŇ
Teórie masovej komunikácie
Vývoj teórií masovej komunikácie.
8. TÝŽDEŇ
Teoretický pohľad na média a spoločnosť
Médiá ako sprostredkovanie reality, moc, integrácia – symbolický charakter komunikácie.
9. TÝŽDEŇ
Masová komunikácia a kultúra
Teoretické aspekty kultúry, spoločnosti a komunikácie. Mediálna kultúra. Médiá a úroveň kultúry.
10. TÝŽDEŇ
Normatívne teórie správania sa médií
Princípy teórií: sloboda, rozmanitosť, objektivita, solidarita.
11. TÝŽDEŇ
Mediálna výchova
Mediálna gramotnosť. Stupne mediálnej výchovy. Mediálna výchova v SR a vo svete.
12. TÝŽDEŇ
Pôsobenie a účinky médií
Typológia sociálno-psychologických účinkov masmédií – zmeny postojov, noriem.
13. TÝŽDEŇ
Negatíva masovej produkcie
Média a etika. Násilie, manipulácia, stereotypizácia v médiách.
- Návštevy: 54302
Zimný semester 2015/2016
1. TÝŽDEŇ
Predmet metodiky výučby ekonómie
- Vymedzenie metodiky výučby
- Závislosť metodiky výučby predmetu od jeho obsahu a zloženia študujúcich
- Dva atribúty a dve stránky prípravy vysokoškolských učiteľov
- Teoreticko-odborná príprava
- Metodická príprava
- Organizácia učebného procesu
2. TÝŽDEŇ
Úloha a miesto učiteľa na vysokej škole
- Osobnosť vyučujúceho ako subjektívny faktor metodiky
- Úloha učiteľa: a) teoreticky správne zvládnuť problematiku na báze najnovších neustále dopĺňaných poznatkov; b) schopnosť problematiku predniesť a viesť študenta k samostatnej práci
- Práca so začínajúcimi učiteľmi
3. TÝŽDEŇ
Vedecký a tvorivý prístup k výučbe ekonómie
- Vedecký prístup k výučbe ET. Proces vyučovania ako jednota objektívneho a subjektívneho
- Tvorivý prístup k výučbe ET. Ekonómia ako živá a neustále sa vyvíjajúc veda
- Prepojenosť teórie a praxe
- Vedecká organizácia pedagogickej práce
4. TÝŽDEŇ
Problémové vyučovanie
- Aktívne vyučovanie – teória a prax aplikovania v učebnom procese
- Podstata, ciele a význam problémového vyučovania
- Metodika prípravy a organizovania seminárov problémového charakteru
- Požiadavky na učiteľa z aspektu problémového vyučovania
5. TÝŽDEŇ
Názornosť vo výučbe a metodika používania technických prostriedkov
- Názornosť a jej miesto vo výučbe ET
- Druhy názorných pomôcok
- Prostriedky na vyjadrenie názornosti
- Niektoré metodické otázky prípravy a využívania názorných pomôcok a technických prostriedkov
6. TÝŽDEŇ
Aktivizujúce vyučovacie metódy
- Význam tvorivosti vo výchovno-vzdelávacom procese
- Rozvoj tvorivosti a intelektových schopností na vyučovacích hodinách
- Vyučovacie metódy, ich klasifikácia. Stručný opis vyučovacích metód
- Netradičné formy organizácie prednášky
- Aktivizujúce metódy na seminároch: skupinové vyučovanie, participačné metódy (situačné metódy, hranie rolí, brainstorming).
7. TÝŽDEŇ
Metodika prípravy prednášky
- Vzťah obsahovej a metodickej prípravy prednášky
- Východiskové faktory na prípravu prednášky
- Bezprostredná príprava prednášky
- Metodika písomnej prípravy prednášky a metodika prednášania
- Reč a jazyk prednášateľa
- Tvorivé pracovné prostredie v posluchárni
- Modernizácia výučby a názornosť prednášok
8. TÝŽDEŇ
Vzorová prednáška
- Vzorová prednáška
9. TÝŽDEŇ
Metodika prípravy a vedenia seminára
- Úloha seminára vo vyučovacom procese. Vzťah prednášky, seminára a individuálneho štúdia
- Druhy seminárov a ich charakteristika
- Obsahová a metodická príprava učiteľa na seminár. Štruktúra seminára
- Učebno-poznávacia funkcia seminárov. Kontrola plnenia úloh
- Konspektovanie. Príprava referátov na seminár
- Priebeh seminárov
- Učebno-pomocná a učebno-výchovná funkcia seminárov
10. TÝŽDEŇ
Vzorový seminár
- Vzorový seminár
11. TÝŽDEŇ
Metodika tvorby písomných prác pri štúdiu ekonómie
- Druhy písomných prác
- Seminárna práca a jej význam
- Postup spracovania písomnej práce
- Náležitosti a formálna úprava písomnej práce
- Práca s literatúrou
- Najčastejšie chyby pri písaní
- Prezentácia seminárnych prác
12. TÝŽDEŇ
Metodika skúšania
- Úloha skúšky
- Zostavovanie skúšobných otázok. Spôsob výberu otázok
- Priebeh ústnej skúšky
- Písomné skúšky
- Hodnotenie odpovedí študentov. Úsilie o objektivizáciu kritérií na skúškach
- Štátne skúšky
13. TÝŽDEŇ
Príprava učebných textov pre jednotlivé formy štúdia
- Úloha učebníc, skrípt, metodických pomôcok, iných písomných prác a digitálnych materiálov pedagogickom procese
- Učebnica, funkcie učebnice a požiadavky na učebnicu
- Využitie existujúcich domácich a zahraničných učebníc. Nevyhnutnosť tvorby vlastných učebných textov
- Návštevy: 63485
Zimný semester 2015/2016
1. TÝŽDEŇ
Liberalizmus
Počiatky liberalizmu - základ filozofie liberalizmu (Lock, Hume, Popper), koncepcia prirodzeného poriadku u fyziokratov. F. Quesnay: Ekonomická tabuľka.
2. TÝŽDEŇ
Rozvinutie myšlienky liberalizmu v klasickej ekonómii
Smithova koncepcia neviditeľnej ruky, ďalší osud liberalizmu v poklasickej ekonómii, Sayov zákon trhu. A. Smith: Pojednání o podstatě a původu bohatství národů. D. Ricardo: Zásady politickej ekonómie a zdaňovania.
3. TÝŽDEŇ
Marginálny prístup v ekonomickej teórii
Rakúska škola (Menger, Böhm-Bawerk, Wieser. Kardinalistická a ordinalistická verzia hraničnej užitočnosti. Stupnica preferencie a krivky indiferencie. Paretovo optimum a jeho interpretácie. Walrasova teória všeobecnej ekonomickej rovnováhy. E. von Böhm-Bawerk: Základy teorie hospodářské hodnoty statků.
4. TÝŽDEŇ
Teória čiastkovej ekonomickej rovnováhy a hraničnej produktivity
Marshallova analýza dopytu a ponuky z hľadiska rôznych trhových situácií. Marginalistický prístup k využitiu výrobných faktorov. Analýza nákladov z hľadiska marginalistickej teórie. A. Marshall: Principles of Economics.
5. TÝŽDEŇ
Teórie firmy
Dokonalá a nedokonalá konkurencia, ortodoxné teórie firmy, moderné teórie firmy. J. Robinsonová: Teória nedokonalej konkurencie.
6. TÝŽDEŇ
Statické a dynamické chápanie ekonomiky
Chápanie statiky a dynamiky, teória inovácií a technického pokroku, teória hospodárskeho vývoja. J. A. Schumpeter: Teória hospodárskeho vývoja.
7. TÝŽDEŇ
Makroekonomický systém z pohľadu neoliberalizmu
Ordonáuka - východisko neoliberalizmu, ideálne typy hospodárstva. Charakteristika modelu sociálne trhového hospodárstva, koncepcia formovanej spoločnosti. Erhard: Deutsche Wirtschaftspolitik (Der Weg Sozialen Maktwirtschaft). Mises, L. E. von: Liberalizmus.
8. TÝŽDEŇ
Zbližovanie hlavných smerov ekonomickej analýzy
Neoklasická syntéza, neoklasické modely hospodárskeho rastu. Názory predstaviteľov novej rakúskej školy. R. Solow: Growth theory. Hayek, F. A. von: Právo, zákonodářství, svoboda. Hayek, F. A. von: Cesta do otroctví. Hayek, F. A. von: Osudní domýšlivost. Hayek, F. A. von: Soukromé peníze aneb proč zrušit centrální banku.
9. TÝŽDEŇ
Neoklasická renesancia
Návrat k myšlienkam neoklasiky. Virginská škola – racionálny človek v oblasti politiky, chicagská škola – racionálny človek v oblasti súkromia, teória ľudského kapitálu. J. Buchanan: What Should Economist Do? J. Buchanan: Verejné finance v demokratickém systému.
10. TÝŽDEŇ
Charakteristika základných teoretických princípov monetarizmu
Peňažná teória – východisko monetaristickej koncepcie. Názory monetaristov na ekonomický cyklus, nezamestnanosť a infláciu. Monetaristické zásady hospodárskeho regulovania. M. Friedman: Kapitalizmus a svoboda. M. Friedman: Za vším hledej peníze. M. Friedman, R. Friedmanová: Svoboda volby.
11. TÝŽDEŇ
Teória racionálnych očakávaní
Podstata a základné črty teórie racionálnych očakávaní. Teória racionálnych očakávaní a vznik novej klasickej makroekonómie. Modely novej klasickej makroekonómie. Teórie reálneho cyklu. R. J. Barro: Makroökonomie. V. Klaus: Ekonomická veda a reforma. J. Kornai: Cesta ke svobodné ekonomice.
12. TÝŽDEŇ
Teória ekonómie ponuky – jedna zo súčastí neokonzervatívnej línie ekonomickej teórie
Východiská teórie ekonómie ponuky, hlavné princípy teórie ekonómie ponuky. Lafferova krivka. Odporúčania pre hospodársku politiku.
- Návštevy: 43741
Zimný semester 2015/2016
1. TÝŽDEŇ
Historická škola (nacionálny smer v ekonómii)
Nemecká reakcia na klasickú ekonómiu; stará historická škola – stanovenie úlohy politickej ekonómie - analyzovať konkrétny vývoj inštitúcií; mladšia historická škola - katedrový socializmus , záujem o sociálnu politiku, umiernené sociálne reformy, Weber, Sombart - otázky týkajúce sa vzniku kapitalizmu.
2. TÝŽDEŇ
Marxova ekonomická teória
Metódy, ktoré uplatňoval Marx vo svojich dielach; rané diela Marxa; Marxova teória hodnoty a nadhodnoty; Marxove schémy reprodukcie a analýza ekonomického cyklu.
3. TÝŽDEŇ
Sociálna náuka katolíckej cirkvi
Názory na ekonómiu v Biblii; raný stredovek – sv. Augustín a subjektívna teória hodnoty; Tomáš Akvinský – tomistická syntéza; kresťanské ekonomické názory novoveku – Rerum novarum – sociálna encyklika z roku 1891, Quadragesino anno 1931, Mater et magistra 1961; významné sociálne encykliky Jána Pavla II.
4. TÝŽDEŇ
Francúzska sociologická škola (francúzsky štrukturalizmus)
Pozitívna metóda F. Simianda – predchodcu francúzskeho štrukturalizmu; hlavný predmet skúmania ekonómie – správanie a vzťahy ľudí združených do sociálnych skupín; výklad teórie ekonomických štruktúr a systémov – A. Marchal; vedúca osobnosť francúzskeho štrukturalizmu – F. Perroux, jeho teória dominancie, teória pólov rozvoja.
5. TÝŽDEŇ
Inštitucionalizmus
Americká reakcia na neoklasiku, jej kritika; psychologický smer – Veblen; právny smer – Commons; štatisticko-empirický smer – Mitchell, Berle, Means, J. M. Clark, Tugwell.
6. TÝŽDEŇ
Sociologické historické teórie rastu
Zohľadnenie faktorov rastu, na ktoré keynesovské a neoklasické teórie nebrali do úvahy – B. F. Hozelitz , W. A. Lewis, C. Clark; Rostowova teória štádií ekonomického rastu.
7. TÝŽDEŇ
Radikálna politická ekonómia
Hlavné oblasti kritiky tradičných ekonomických teórií – odmietanie trhu, odmietanie modernej makroekonomickej teórie, zmena hospodárskej politiky, požiadavka väčšej rovnosti; návrhy na vytvorenie antikultúry, paralelného sveta.
8. TÝŽDEŇ
Neoinštitucionalizmus
Návrat k myšlienkam inštitucionalizmu; potreba mimotrhového regulovania (Lowe); mikroekonomická inštitucionálna analýza tretieho sveta; pokus vytvoriť "public microeconomics"; holistický princíp.
9. TÝŽDEŇ
Kontraktačné teórie
Teória verejnej voľby (Buchanan, Tullock); teória hľadania renty (Kruegerová); teória vlastníckych práv (Demsetz, Alchian); teória ekonomických agentov (Jensen, Meckling); teória transakčných nákladov (Coase).
10. TÝŽDEŇ
Teórie sociálno-ekonomického vývoja spoločnosti
Charakteristika modernej industriálnej spoločnosti (Fourastié, Sorokin, Tinbergen); hlavné črty postindustriálnej spoločnosti (D. Bell, R. Heilbroner, Z. Brzezinsky); koncepcia superindustriálnej – postkapitalistickej - spoločnosti (Z. Brzezinsky, A. Toffler, H. Tofflerová, P. Drucker, R. Dahrendorf).
11. TÝŽDEŇ
Globálne problémy
Ekonomický rast a globálne problémy; vznik Rímskeho klubu a jeho činnosť; návrhy riešenia globálnych problémov.
12. TÝŽDEŇ
Nová inštitucionálna ekonómia
Potreba zaviesť do ekonomickej analýzy väčšie inštitucionálne detaily – štruktúru vlastnícky práv a transakčné náklady; ekonomická transformácia – zvláštny prípad aplikácie inštitucionálnej zmeny; nová inštitucionálna ekonómia a transformujúce sa krajiny strednej a východnej Európy.
13. TÝŽDEŇ
Morálne aspekty v ekonomických teóriach a socioekonómia
Prvky etických prístupov v teóriách A. Smitha, S. Sismondiho, historickej školy, teóriách blahobytu, inštitucionálnej a novej inštitucionálnej ekonómie; deontologická paradigma v diele A. Etzioniho; Amartya Sen – vzťah etiky a ekonómie; zohľadnenie etiky v procese globalizácie.
- Návštevy: 46812
Zimný semester 2015/2016
1. TÝŽDEŇ
Komparácia ekonomických systémov
Úvod do štúdia, predmet štúdia a komparácia ekonomických systémov ako vedná disciplína.
2. TÝŽDEŇ
Metodológia ekonomickej analýzy
Hypoteticko-deduktívna metóda, mikro- a makroekonomický prístup, metodologické nástroje ekonomickej vedy, modely a modelovanie, model a reálny ekonomický systém. Ideálny a reálny typ hospodárstva. História ekonomických systémov.
3. TÝŽDEŇ
Teoretické základy rozdielnych koncepcií ekonomických systémov
Dva základné prúdy vo vývine ekonomického myslenia: abstraktno-logický a sociálno-historický. Základné školy makroekonómie: klasická škola, keynesovská škola, monetaristická škola, škola ponukovej ekonómie, škola racionálnych očakávaní. Inštitucionálna, neoinštitucionálna a nová inštitucionálna ekonómia.
4. TÝŽDEŇ
Kritéria klasifikácie a posudzovania úspešnosti ekonomických systémov
Typológia sústav porovnávacích kritérií. Podstatné charakteristiky ES: alokačná funkcia, vlastníctvo, verejný sektor, adaptačná schopnosť. Merateľné charakteristiky fungovania ES: tempo rastu, nezamestnanosť, inflácia, zahraničný obchod. Vnímateľné charakteristicky fungovania ES: index ekonomickej slobody, index korupcie a ďalšie.
5. TÝŽDEŇ
Trhové ekonomické systémy s prevahou regulačných účinkov trhu a súkromného vlastníctva výrobných faktorov
Fungovanie trhového hospodárstva, zásady, zlyhania trhu a zlyhania vlády. Inštitúcie modernej trhovej ekonomiky. Úloha vlastníckych práv. Anglo-americký ekonomický systém: podobnosti a rozdiely medzi USA, Kanada a Austráliou – prípadové štúdie.
6. TÝŽDEŇ
Ekonomické systémy – prípadové štúdie
Západná Európa – prípady Francúzsko, Švédsko, Veľká Británia, Nemecko. Japonský ekonomický systém.
7. TÝŽDEŇ
Ekonomické systémy – prípadové štúdie
Ázijské ekonomiky - Hongkong, Južná Kórea, Taiwan, Singapur a Indonézia. Ekonomický systém Číny a Indie.
8. TÝŽDEŇ
Ekonomické systémy – prípadové štúdie
Juhoamerické ekonomické systémy - prípadové štúdie z Argentíny, Brazílie, Čile.
9. TÝŽDEŇ
Trhové ekonomické systémy s prevahou regulačných účinkov trhu a štátneho, resp. kolektívneho vlastníctva výrobných faktorov
Trhový syndikalizmus - trhový socializmus samosprávneho typu - bývalá Juhoslávia. Langeho koncepcia trhového socializmu - Maďarsko po roku 1968. Demokratický socializmus - sociálno-demokratická koncepcia.
10. TÝŽDEŇ
Netrhové ekonomické systémy s prevahou regulačných účinkov záväzného štátneho plánu a štátneho, resp. kolektívneho vlastníctva výrobných faktorov
Administratívno-prikazovací systém riadenia ekonomiky v priemyselne vyspelých krajinách "reálneho socializmu" - bývalý ZSSR, Československo v 50.-60. rokoch.
11. TÝŽDEŇ
Ekonomické systémy – prípadové štúdie
Socialistické ekonomické systémy – prípadové štúdie. Ekonomický systém v socialisticky orientovaných rozvojových krajinách - Kuba, Severná Kórea.
12. TÝŽDEŇ
Problémy prechodu od jedného ekonomického systému k druhému v reálnej ekonomickej a politickej situácii
Ekonómia transformácie ekonomík. Politické bariéry a predpoklady - prechod od totality k pluralitnému politickému systému, víťazstvo vo voľbách strany určitej politickej orientácie. Problém konvergencie ekonomických systémov, tzv. tretia cesta. Prechod od administratívno-prikazovacieho systému riadenia k trhovému mechanizmu.
13. TÝŽDEŇ
Tendencie vo vývoji ekonomických systémov
Globalizácia svetového hospodárstva. Znalostná spoločnosť, nová ekonomika, kreatívna ekonomika. Interaktívna diskusia o vývoji ekonomických systémov. Nové impulzy a smery rozvoja, modelové situácie. Teória variet kapitalizmu.
- Návštevy: 31642
Zimný semester 2015/2016
1. TÝŽDEŇ
Úvod do makroekonómie a základné makroekonomické veličiny
Predmet skúmania makroekonómie: Ekonomický rast a ekonomický cyklus. Hlavné makroekonomické veličiny. Vzťah makroekonómie a mikroekonómie. Základné teoretické prístupy: Rozlíšenie medzi klasickým a keynesovským prístupom, rozlíšenie medzi dlhým a krátkym obdobím.
2. TÝŽDEŇ
Výkonnosť ekonomiky a ekonomický rast
Empirické poznatky o ekonomickom raste. Meranie ekonomického rastu. Kaldorové štylizované fakty. Keynesovské modely ekonomického rastu. Neoklasická teória ekonomického rastu: Solowov-Swanov model. Aplikácia Solowovho-Swanovho modelu. Úvod do modelov endogénneho rastu.
3. TÝŽDEŇ
Ekonomický cyklus
Empirické poznatky o ekonomických cykloch. Meranie ekonomických cyklov. Teórie ekonomického cyklu vychádzajúce zo strany ponuky: Prístup J. A. Schumpetera a moderná teória reálneho ekonomické cyklu; teórie politického cyklu. Teórie ekonomického cyklu vychádzajúce zo strany dopytu: Nepružnosť cien a úvod do teórie ekonomického cyklu J. M. Keynesa.
4. TÝŽDEŇ
Agregátny dopyt a agregátna ponuka
Agregátny dopyt: Piguov efekt bohatstva, Keynesov efekt úrokovej miery, Mundellov-Flemingov efekt výmenného kurzu. Agregátna ponuka v dlhom a v krátkom období. Klasický, extrémny keynesovský, tradičný keynesovský a neokeynesovský model agregátneho dopytu a agregátnej ponuky. Adaptívne a racionálne očakávania v modeli agregátneho dopytu a ponuky: Monetaristický model a model R. E. Lucasa.
5. TÝŽDEŇ
Teórie rozdeľovania, spotreby a úspor
Keynesova spotrebná funkcia. Teória životného cyklu. Hypotéza permanentného dôchodku. Teória spotreby založená na racionálnych očakávaniach.
6. TÝŽDEŇ
Peniaze a peňažný trh. Inflácia
Ponuka peňazí: Peňažný multiplikátor a tvorba peňazí v bankovom systéme; peňažné agregáty. Rovnica výmeny, kvantitatívna teória peňazí a klasická dichotómia. Inflácia a náklady inflácie. Fischerova rovnica. Dopyt po peniazoch: Cambridgská verzia kvantitatívnej verzie a vzťah dopytu po peniazoch a rýchlosti obehu peňazí. Keynesová teória preferencie likvidity, Friedmanova teória dopytu po peniazoch.
7. TÝŽDEŇ
Model IS-LM
Predpoklady modelu IS-LM. Rovnováha na trhu statkov a služieb. Krivka IS. Odvodenie krivky IS pomocou 45-stupňového diagramu a Hicksovho kríža. Rovnováha na peňažnom trhu. Krivka LM. Odvodenie krivky pomocou trhu dopytu a ponuky po peniazoch a pomocou Hicksovho kríža. Mechanizmus dosahovania rovnováhy v modeli IS-LM. Vzťah modelu IS-LM a modelu agregátneho dopytu a agregátnej ponuky.
8. TÝŽDEŇ
Využitie modelu IS-LM
Fiškálna politika v modeli IS-LM. Monetárna politika v modeli IS-LM. Efektívnosť hospodárskej politiky v prípade investičnej pasce a pasce likvidity.
9. TÝŽDEŇ
Teoretické prístupy k nezamestnanosti
Teórie nezamestnanosti: neoklasický model chápania nezamestnanosti, keynesovský model chápania nezamestnanosti, teória ľudského kapitálu. Vzťah nezamestnanosti a inflácie: Phillipsova krivka. Teória hľadania práce.
10. TÝŽDEŇ
Fiškálna politika - teoretické prístupy
Princípy fungovania fiškálnej politiky a fiškálny mulitplikátor. Štátny rozpočet a nástroje fiškálnej politiky. Zlyhania fiškálnej politiky. Štátny dlh a možnosti vzniku dlhovej krízy.
11. TÝŽDEŇ
Monetárna politika - teoretické prístupy
Princípy fungovania monetárnej politiky. Nástroje monetárnej politiky. Optimálne menové pravidlá: Cielenie nezamestnanosti, reálneho HDP, monetárne cielenie, inflačné cielenie, cielenie cenovej hladiny a nominálneho HDP. Neštandardné nástroje monetárnej politiky: Kvantitatívne uvoľňovanie, forward guidance, helicopter money.
12. TÝŽDEŇ
Makroekonomická rovnováha v otvorenej ekonomike. Mundellov-Flemingov model
Úvod do platobnej bilancie a determinácia menového kurzu. Mundellov-Flemingov model: Odvodenie krivky BP a jej zakomponovanie do modelu. Účinnosť fiškálnej v podmienkach pevných menových kurzov, plávajúcich menových kurzov a v menovej únii. Účinnosť monetárnej politiky v podmienkach pevných menových kurzov a plávajúcich menových kurzov a v menovej únii.
13. TÝŽDEŇ
Záverečné zhrnutie a opakovanie najdôležitejších tém
- Návštevy: 37559
Zimný semester 2015/2016
1. TÝŽDEŇ
Úvod do mikroekonómie
Vznik a vývoj mikroekonomickej teórie. Vymedzenie predmetu mikroekonómie. Základné metódy a nástroje mikroekonomickej analýzy. Význam a využitie ekonomickej analýzy.
2. TÝŽDEŇ
Mikroekonomická teória spotrebiteľa
Ekonomická vzácnosť a racionálna voľba, štandardy hodnotenia racionálneho správania úplná racionalita, obmedzená racionalita. Teória užitočnosti a jej meranie. Model racionálnej voľby spotrebiteľa – hľadanie optima spotrebiteľa maximalizujúceho užitočnosť. Vnútorné a rohové riešenie optima. Aplikácia modelu racionálnej voľby v praxi. Intertemporálne rozhodovanie.
3. TÝŽDEŇ
Formovanie dopytu a elasticita dopytu
Vplyv dôchodku na dopyt – krivka ICC inferiórne a bežné statky. Engelova krivka a Engelova výdavková krivka pre rôzne druhy statkov. Vplyv ceny statku na dopyt – krivka PCC, odvodenie krivky dopytu z krivky PCC. Vzťah medzi cenovou elasticitou dopytu a krivkou PCC. Výnimky zo zákona dopytu. Efekty zmeny ceny na dopyt – substitučný a dôchodkový efekt v prípade normálneho a inferiórneho statku. Prebytok spotrebiteľa. Elasticita dopytu a jej využiteľnosť v praxi.
4. TÝŽDEŇ
Rozhodovanie v podmienkach rizika
Riziko a neistota. Očakávaný výsledok. Očakávaná užitočnosť a odmietanie rizika. Odvodenie funkcie užitočnosti. Vzťah k riziku a spravodlivá hra. Znižovanie rizika. Rozhodnutie o poistení s využitím indiferenčných kriviek. Rozhodovanie v podmienkach neistoty.
5. TÝŽDEŇ
Teória firmy a teória výroby
Výrobné faktory a voľba technológie. Produkčné funkcie a ich využitie pre voľbu technológie firmy v krátkom období. Výnosy z variabilného vstupu a zákon klesajúcich výnosov z variabilného vstupu. Produkčné funkcie v dlhom období a voľba technológie, duálny problém riešenia optima firmy, cesta expanzie. Výnosy z rozsahu a úspory z rozsahu.
6. TÝŽDEŇ
Náklady firmy
Náklady firmy a nákladové funkcie pri zohľadňovaní výnosov z variabilného vstupu a výnosov z rozsahu. Vzťah produkčných a nákladových funkcií v krátkom a dlhom období. Porovnanie nákladov krátkeho a dlhého obdobia, konštrukcia obalovej krivky LAC a LTC a jej význam pre rozhodovanie o využití výrobnej kapacity firmy.
7. TÝŽDEŇ
Firma v podmienkach dokonalej konkurencie a jej rozhodovanie
Celkový príjem, priemerný príjem a hraničný príjem firmy v podmienkach dokonalej konkurencie. Rozhodovanie firmy o outpute v krátkom období. Ekonomický zisk a normálny zisk. Strata firmy a problém minimalizácie straty. Ukončenie výroby v krátkom období. Formovanie individuálnej ponuky a trhovej ponuky v krátkom období. Rozhodovanie o outpute firmy v dlhom období. Formovanie ponuky odvetvia v dlhom období – krivky LIS v prípade rastúcich, klesajúcich a konštantných nákladov odvetvia.
8. TÝŽDEŇ
Rozhodovanie firmy v podmienkach nedokonalej konkurencie – monopol
Celkový príjem, priemerný príjem a hraničný príjem firmy v podmienkach nedokonalej konkurencie. Monopol, jeho rovnováha, cena a zisk. Cenová diskriminácia monopolu, jej jednotlivé formy a ich využiteľnosť v praxi. Regulácia prirodzeného monopolu a jej jednotlivé formy. Negatívne dôsledky monopolu.
9. TÝŽDEŇ
Oligopol
Oligopol, jeho podstata a príčiny vzniku. Dobyvateľný trh oligopolu a utopené náklady. Strategické správanie firiem v oligopole, kooperatívne a nekooperatívne stratégie firiem. Rovnováha oligopolu podľa jednotlivých modelov, cena a zisk v podmienkach oligopolu – Cournotov model, Stackelbergov model, Bertrandov model, model so zalomenou krivkou dopytu, koluzívny model a ďalšie modely oligopolu. Teória hier, väzňova dilema a Nashova rovnováha.
10. TÝŽDEŇ
Monopolistická konkurencia
Rozhodovanie firmy monopolistickej konkurencie o cene a veľkosti outputu v krátkom a dlhom období. Ekonomický zisk a strata firmy v krátkom období. Problém ukončenia výroby v krátkom období. Rovnováha firmy v dlhom období a nulový ekonomický zisk.
11. TÝŽDEŇ
Trh výrobných faktorov
Všeobecná analýza trhu výrobných faktorov. Teória hraničného produktu a jej význam pre tvorbu cien výrobných faktorov. Rozhodovanie firmy na trhu výrobných faktorov. Trh práce, krátkodobý dopyt po práci, dlhodobá krivka dopytu po práci, ponuka práce v podmienkach nedokonalej konkurencie. Trh kapitálu a jeho osobitosti. Akumulácia kapitálu, investičné rozhodovanie, reálna a nominálna úroková miera.
12. TÝŽDEŇ
Všeobecná rovnováha, efektívnosť a spravodlivosť
Predpoklady modelu všeobecnej ekonomickej rovnováhy. Efektívnosť vo výrobe. Efektívnosť vo výmene. Výrobno-spotrebná efektívnosť. Dosiahnutie všeobecnej ekonomickej rovnováhy – hľadanie optima pre model 2x2x2x2. Cenový systém a výrobno-spotrebná efektívnosť. Efektívnosť verzus spravodlivosť a spoločenský blahobyt.
13. TÝŽDEŇ
Zlyhanie trhu a úloha štátu
Zlyhanie trhu a jeho príčiny. Externality – kladné externality a neefektívnosť, záporné externality a neefektívnosť. Verejné statky, nevylučiteľnosť a nezmenšiteľnosť v spotrebe, problém čierneho pasažiera, verejné statky a efektívnosť, optimálne množstvo verejného statku. Nedokonalá konkurencia (monopolná sila). Asymetria informácií – morálny hazard, nepriaznivý výber. Úloha štátu pri prekonávaní zlyhania trhu.
- Návštevy: 46823
Zimný semester 2015/2016
1. TÝŽDEŇ
Úvod do štúdia ekonómie
Vývoj ekonomického myslenia. Predmet ekonómie a jej definícia. Výrobné faktory a ich rozdelenie. Dve roviny skúmania ekonómie (mikroekonómia a makroekonómia). Dva prístupy v ekonómii (pozitívna a normatívna ekonómia). Metodológia ekonómie, fázy skúmania, omyly a problémy v ekonomickom uvažovaní. Trh v novej ekonomike. Trhový mechanizmus a jeho fungovanie. Trhová konkurencia. Zlyhania trhového mechanizmu z hľadiska efektívnosti, stability a rovnosti. Zásahy štátu do trhového mechanizmu s cieľom obmedziť nedostatky súkromného trhu.
2. TÝŽDEŇ
Správanie spotrebiteľa a utváranie dopytu
Teoretické východiská analýzy správania spotrebiteľa. Kardinalistická verzia užitočnosti a rovnováha spotrebiteľa. Ordinalistická verzia užitočnosti a rovnováha spotrebiteľa. Engelova krivka. Zmena rovnováhy spotrebiteľa ako dôsledok zmeny ceny statku. Odvodenie krivky dopytu. Substitučný a dôchodkový efekt.
3. TÝŽDEŇ
Správanie firmy, utváranie ponuky a rovnováha firmy v podmienkach dokonalej konkurencie
Teoretické východiská analýzy správania firmy. Správanie firmy a formovanie ponuky v poňatí neoklasickej ekonómie. Produkčná funkcia v krátkom a v dlhom období. Rovnováha výrobcu a technologické optimum firmy. Ekonomické optimum firmy. Klasifikácia nákladov firmy. Funkcie nákladov firmy. Príjmy firmy. Krátkodobá rovnováha firmy. Odvodenie funkcie ponuky firmy. Dlhodobá rovnováha firmy v podmienkach dokonalej konkurencie.
4. TÝŽDEŇ
Správanie firmy v podmienkach nedokonalej konkurencie
Príčiny vzniku nedokonalej konkurencie. Formy nedokonalej konkurencie. Analýza správania monopolu. Maximalizácia zisku v podmienkach monopolu. Dôsledky správania sa monopolu. Oligopol - typy oligopolu, zalomená krivky dopytu a rovnováha firmy v podmienkach oligopolu. Analýza správania oligopolu prostredníctvom väzňovej dilemy. Monopolistická konkurencia – krátkodobá a dlhodobá rovnováha.
5. TÝŽDEŇ
Trh výrobných faktorov
Postavenie a úloha subjektov na trhu výrobných faktorov. Dopyt po výrobných faktoroch – odvodený dopyt. Celkový a hraničný produkt. Príjem z celkového a hraničného produktu. Špecifiká ponuky vý-robných faktorov. Ceny výrobných faktorov. Teórie rozdeľovania. Rozdeľovanie dôchodkov a kvalita života.
6. TÝŽDEŇ
Agregátny dopyt a agregátna ponuka a meranie výkonnosti ekonomiky
Vymedzenie pojmov agregátny dopyt a agregátna ponuka. Klasický a keynesovský prístup ku kriv-kám AD a AS. Makroekonomická rovnováha a jej modely (klasický, keynesovský, monetaristický a novej klasickej ekonómie). Makroekonomické veličiny (HDP, HNP, ČDP, ČNP). Finálne statky, pridaná hodnota a medziprodukt. Metódy výpočtu HDP. Nominálny a reálny HDP. Čistý ekonomický blahobyt a pravý ekonomický rozvoj. Osobný dôchodok a disponibilný osobný príjem. Pravý ekono-mický rozvoj. Index ľudského rozvoja (HDI).
7. TÝŽDEŇ
Spotreba, úspory, investície
Spotrebná funkcia. Funkcia úspor. Hraničný sklon k spotrebe a úsporám. Investície a ich efekty. Teó- rie spotreby a úspor. Investičný multiplikátor. Mechanizmus akcelerátora.
8. TÝŽDEŇ
Ekonomický rast a ekonomický cyklus v novej ekonomike
Teoretické názory neokeynesovcov, neoklasikov na ekonomický rast. Ekonomická rovnováha a stabilita. Ekonomický cyklus, jeho priebeh a fázy. Prejavy ekonomického cyklu v podobe zmien makroekonomických veličín. Druhy ekonomického cyklu. Príčiny a teórie ekonomického cyklu. Pôsobenie akcelerátora v ekonomickom cykle. Proticyklická stabilizačná politika vlády. Príčiny cyklického vývoja v prvej dekáde 21. storočia.
9. TÝŽDEŇ
Peniaze, peňažný trh a banková sústava
Podstata, formy a funkcie peňazí. Tvorba bankových peňazí. Multiplikátor ponuky peňazí. Teoretické a empirické vymedzenie peňazí. Peňažné agregáty. Dopyt, ponuka peňazí a formovanie rovnováhy na peňažnom trhu. Teoretické názory na peniaze. Kvantitatívna teória peňazí. Kúpna sila peňazí. Banková sústava.
10. TÝŽDEŇ
Ekonomická teória a makroekonomická politika
Podstata makroekonomickej politiky a jej ciele. Rozpočtová a fiškálna politika. Štátny rozpočet. Fiškálne multiplikátory. Deficit ŠR a verejný dlh. Monetárna politika a jej nástroje. Stabilizačná politika a jej ciele.
11. TÝŽDEŇ
Inflácia a nezamestnanosť
Inflácia (podstata, meranie). Cenové indexy. Druhy inflácie. Inflačný inpulz a jeho akomodácia. Cielenie inflácie. Účinky, dôsledky, náklady inflácie a jej liečenie. Vymedzenie zamestnanosti a nezamestnanosti. Rôzne formy nezamestnanosti. Indikátory zamestnanosti. Prirodzená miera nezamestnanosti. Ukazovateľ NAIRU. Vzájomný vzťah nezamestnanosti a inflácie - Phillipsova krivka.
12. TÝŽDEŇ
Medzinárodný obchod a medzinárodný pohyb kapitálu
Uzatvorená ekonomika a otvorená ekonomika. Teória absolútnej výhody a teória komparatívnej výhody. Medzinárodný obchod - importujúca ekonomika a exportujúca ekonomika. Medzinárodný pohyb kapitálu – prílev a odlev kapitálu, faktory ovplyvňujúce medzinárodne kapitálové toky. Úspory, investície a medzinárodný pohyb kapitálu. Platobná bilancia a jej štruktúra. Protekcionistická a liberálna politika v medzinárodnom obchode.
13. TÝŽDEŇ
Menový kurz, medzinárodné menové vzťahy a medzinárodná ekonomická integrácia
Menový kurz – nominálny a reálny, zmeny menového kurzu. Dopyt po mene na devízovom trhu, ponuka meny na devízovom trhu. Faktory ovplyvňujúce dopyt a ponuku na devízovom trhu. Formovanie rovnovážneho menového kurzu. Základné systémy menového kurzu: plávajúci menový kurz, riadený floating, pevný menový kurz. Medzinárodná ekonomická integrácia.
- Návštevy: 27565
Strana 1 z 2
Strategický partner
Hlavní partneri
Partneri