Zimný semester 2015/2016
1. TÝŽDEŇ
Úvod do komunikácie
Komunikácia ako prenos informácie a ako vytváranie spoločenstva ľudí súčasne sa zaoberajúcimi spotrebou informácií. Komunikačný proces, význam, formy a bariéry komunikácie.
2. TÝŽDEŇ
Nástroje komunikácie – signály, jazyk a reč
História komunikácie. Vývojové etapy nástrojov komunikácie. Prvé média, symboly, znamenia, signály, jazyk a reč.
3. TÝŽDEŇ
Základné pojmy masovej komunikácie
Definícia, funkcie, štruktúra a prostriedky masovej komunikácie. Základná schéma procesu masovej komunikácie.
4. TÝŽDEŇ
Informačná revolúcia – printové a obrazové masmédia
Informačná spoločnosť. Medzníky informačnej revolúcie. Printové a obrazové masmédia. Písmo, tlač, noviny, časopisy a fotografia.
5. TÝŽDEŇ
Elektronické masmédia
Špecifiká elektronických masmédií. Telegraf, telefón, rozhlas, film, televízia a internet.
6. TÝŽDEŇ
Modely masovej komunikácie
Vybrané modely masovej komunikácie.
7. TÝŽDEŇ
Teórie masovej komunikácie
Vývoj teórií masovej komunikácie.
8. TÝŽDEŇ
Teoretický pohľad na média a spoločnosť
Médiá ako sprostredkovanie reality, moc, integrácia – symbolický charakter komunikácie.
9. TÝŽDEŇ
Masová komunikácia a kultúra
Teoretické aspekty kultúry, spoločnosti a komunikácie. Mediálna kultúra. Médiá a úroveň kultúry.
10. TÝŽDEŇ
Normatívne teórie správania sa médií
Princípy teórií: sloboda, rozmanitosť, objektivita, solidarita.
11. TÝŽDEŇ
Mediálna výchova
Mediálna gramotnosť. Stupne mediálnej výchovy. Mediálna výchova v SR a vo svete.
12. TÝŽDEŇ
Pôsobenie a účinky médií
Typológia sociálno-psychologických účinkov masmédií – zmeny postojov, noriem.
13. TÝŽDEŇ
Negatíva masovej produkcie
Média a etika. Násilie, manipulácia, stereotypizácia v médiách.