Zimný semester 2015/2016
1. TÝŽDEŇ
Predmet metodiky výučby ekonómie
- Vymedzenie metodiky výučby
- Závislosť metodiky výučby predmetu od jeho obsahu a zloženia študujúcich
- Dva atribúty a dve stránky prípravy vysokoškolských učiteľov
- Teoreticko-odborná príprava
- Metodická príprava
- Organizácia učebného procesu
2. TÝŽDEŇ
Úloha a miesto učiteľa na vysokej škole
- Osobnosť vyučujúceho ako subjektívny faktor metodiky
- Úloha učiteľa: a) teoreticky správne zvládnuť problematiku na báze najnovších neustále dopĺňaných poznatkov; b) schopnosť problematiku predniesť a viesť študenta k samostatnej práci
- Práca so začínajúcimi učiteľmi
3. TÝŽDEŇ
Vedecký a tvorivý prístup k výučbe ekonómie
- Vedecký prístup k výučbe ET. Proces vyučovania ako jednota objektívneho a subjektívneho
- Tvorivý prístup k výučbe ET. Ekonómia ako živá a neustále sa vyvíjajúc veda
- Prepojenosť teórie a praxe
- Vedecká organizácia pedagogickej práce
4. TÝŽDEŇ
Problémové vyučovanie
- Aktívne vyučovanie – teória a prax aplikovania v učebnom procese
- Podstata, ciele a význam problémového vyučovania
- Metodika prípravy a organizovania seminárov problémového charakteru
- Požiadavky na učiteľa z aspektu problémového vyučovania
5. TÝŽDEŇ
Názornosť vo výučbe a metodika používania technických prostriedkov
- Názornosť a jej miesto vo výučbe ET
- Druhy názorných pomôcok
- Prostriedky na vyjadrenie názornosti
- Niektoré metodické otázky prípravy a využívania názorných pomôcok a technických prostriedkov
6. TÝŽDEŇ
Aktivizujúce vyučovacie metódy
- Význam tvorivosti vo výchovno-vzdelávacom procese
- Rozvoj tvorivosti a intelektových schopností na vyučovacích hodinách
- Vyučovacie metódy, ich klasifikácia. Stručný opis vyučovacích metód
- Netradičné formy organizácie prednášky
- Aktivizujúce metódy na seminároch: skupinové vyučovanie, participačné metódy (situačné metódy, hranie rolí, brainstorming).
7. TÝŽDEŇ
Metodika prípravy prednášky
- Vzťah obsahovej a metodickej prípravy prednášky
- Východiskové faktory na prípravu prednášky
- Bezprostredná príprava prednášky
- Metodika písomnej prípravy prednášky a metodika prednášania
- Reč a jazyk prednášateľa
- Tvorivé pracovné prostredie v posluchárni
- Modernizácia výučby a názornosť prednášok
8. TÝŽDEŇ
Vzorová prednáška
- Vzorová prednáška
9. TÝŽDEŇ
Metodika prípravy a vedenia seminára
- Úloha seminára vo vyučovacom procese. Vzťah prednášky, seminára a individuálneho štúdia
- Druhy seminárov a ich charakteristika
- Obsahová a metodická príprava učiteľa na seminár. Štruktúra seminára
- Učebno-poznávacia funkcia seminárov. Kontrola plnenia úloh
- Konspektovanie. Príprava referátov na seminár
- Priebeh seminárov
- Učebno-pomocná a učebno-výchovná funkcia seminárov
10. TÝŽDEŇ
Vzorový seminár
- Vzorový seminár
11. TÝŽDEŇ
Metodika tvorby písomných prác pri štúdiu ekonómie
- Druhy písomných prác
- Seminárna práca a jej význam
- Postup spracovania písomnej práce
- Náležitosti a formálna úprava písomnej práce
- Práca s literatúrou
- Najčastejšie chyby pri písaní
- Prezentácia seminárnych prác
12. TÝŽDEŇ
Metodika skúšania
- Úloha skúšky
- Zostavovanie skúšobných otázok. Spôsob výberu otázok
- Priebeh ústnej skúšky
- Písomné skúšky
- Hodnotenie odpovedí študentov. Úsilie o objektivizáciu kritérií na skúškach
- Štátne skúšky
13. TÝŽDEŇ
Príprava učebných textov pre jednotlivé formy štúdia
- Úloha učebníc, skrípt, metodických pomôcok, iných písomných prác a digitálnych materiálov pedagogickom procese
- Učebnica, funkcie učebnice a požiadavky na učebnicu
- Využitie existujúcich domácich a zahraničných učebníc. Nevyhnutnosť tvorby vlastných učebných textov