Zimný semester 2015/2016
1. TÝŽDEŇ
Informačná spoločnosť
- Teórie informačnej spločnosti Bella, Reicha, Castllsa, Shillera, Habermasa, Giddensa
- SWOT analýza, určenie pozície mediálneho podniku, projektu
2. TÝŽDEŇ
Masové média a súčasná ekonomika
- Postindustriálna spoločnosť a médiá
- Definovanie trhovej pozície mediálneho podniku
3. TÝŽDEŇ
Koncepcia mediaeconomics
- Konkurencia obsahu, voľného času, reklamy, mediaplánovanie
- Založenie a rozvoj podniku
4. TÝŽDEŇ
Mediálny trh a vydavateľská politika
- Vývoj priemyslu tlačených médií, typy trhu, konkurencia, trendy
- Audiovizuálny sektor v mediálnom priemysle, konkurencia, trendy
- Evolúcia stratégie rozhlasu, komerčný, verejný rozhlas – financovanie
- Konvergencia trhov masmédií
- Aký mediálny tovar budeme vyrábať
5. TÝŽDEŇ
Konkurencia na trhu médií
- Princípy riadenia
6. TÝŽDEŇ
Štruktúra masmédií v Slovenskej republike
- Aktuálna štruktúra masmédií v Slovenskej republike a jej komparácia s vybranými krajinami
7. TÝŽDEŇ
Ekonomika
- Fixné a variabilné náklady, výnosy
- Prevádzkový rozpočet
8. TÝŽDEŇ
Ekonomika televízie
- Plánovanie hotovostných tokov v mediálnom podniku
9. TÝŽDEŇ
Ekonomika rozhlasu
- Definovanie jednotlivých pozícií v mediálnom podniku
10. TÝŽDEŇ
Kapitola z hospodárenia online médií
- Modely odmeňovania v médiách – prínosy a riziká
11. TÝŽDEŇ
Najväčšie slovenské podniky v oblasti masmédií
- Spoločnosť 7 Plus, Ringier, Petit Press a iné
12. TÝŽDEŇ
Svetové korporácie – spolupráca či konkurencia
- Bertelsmann, News Co., Viacom, Vivendi Universal, Walt Disney
- CNN, BBC, MTV, FG, WSJ, NYT, El País, Die Zeit, The Economist atď.
13. TÝŽDEŇ
Najväčšie masové médiá a trendy ich vývoja
- Modely a akciové trhy, novinár – reklama a public relations
- Ako udržať autorov v médiu
- Návštevy: 49038
Zimný semester 2015/2016
1. TÝŽDEŇ
Úvodný seminár. Historický vývoj liberalizmu
- Historické korene liberalizmu
- Hlavné myšlienky liberalizmu v prácach Fréderica Bastiata
- Ich ekonomická interpretácia
2. TÝŽDEŇ
Hlavné myšlienky liberalizmu v prácach vybraných autorov
- Hlavné črty liberalizmu v prácach Doeringa, Friedmana, Hazzlita, Misesa, Rothbarda a iných autorov
- Konfrontácia ich názorov
3. TÝŽDEŇ
Adam Smith ako zakladateľ ekonómie a obhajca slobodného trhu
- Význam Adama Smitha pre formovanie klasického liberalizmu
- Ekonomické názory Adama Smitha
- Neviditeľná ruka trhu a úloha štátu podľa Adama Smitha
- Názory ekonómov dvadsiateho storočia na odkaz Adama Smitha
4. TÝŽDEŇ
Spontánny poriadok F. A. von Hayeka
- Korene myšlienky spontánneho poriadku (škótske osvietenectvo)
- Organizácia a spontánny poriadok
- Jazyk, trh, právo a morálka ako príklady spontánneho poriadku
- Hayekova teória evolúcie spoločnosti
5. TÝŽDEŇ
Spontánny poriadok vs. ekonomická kalkulácia v podmienkach socializmu
- Nemožnosť ekonomickej kalkulácie v podmienkach socializmu podľa Misesa
- Názory Schumpetera a Langeho na možnosti kalkulácie v podmienkach socializmu
- Rozptýlene informácie ako príčina nemožnosti kalkulácie v podmienkach socializmu podľa F. A. von Hayeka
- Schopnosť organizácie a spontánneho poriadku spracovávať informácie
6. TÝŽDEŇ
Spoločenské dopady centrálneho plánovania
- Názory F. A. von Hayeka na centrálne plánovanie
- Právny štát podľa F. A. von Hayeka
- Cesta do nevoľníctva a hlavné odkazy tohto diela pre súčasnosť
7. TÝŽDEŇ
Milton Friedman a konzervativizmus
- Rozdiely medzi liberalizmom a konzervativizmom
- Ukotvenie protrhových názorov Miltona Friedmana v ekonomickej teórii monetarizmu
- Súčasné podoby monetearizmu (nový monetarizmus, trhový monetarizmus). Sloboda voľby
8. TÝŽDEŇ
Podnikateľ, trhový proces a konkurencia
- Úloha podnikateľa v prácach J. A. Schumpetera
- Kreatívna deštrukcia
- Názory Schumpetera na budúcnosť trhovej ekonomiky
- Úloha podnikateľa v prácach F. A. von Hayeka a I. Kirznera
- Konkurencia ako proces objavovania. Komparácia prístupov Schumpetera, Hayeka, Kirznera a neoklasickej ekonómie
9. TÝŽDEŇ
Monopol a protimonopolné zákonodarstvo z pohľadu liberalizmu
- Názory Schumpetera na nedokonalú konkurenciu a monopol
- Nedokonalá konkurencia ako zdroj ekonomického rastu
- Názory M. N. Rothbarda na monopol
- Kritika neoklasického prístupu
- Liberálne názory na protimonopolnú politiku
10. TÝŽDEŇ
Úloha štátu a verejného sektora pri poskytovaní verejných statkov
- Verejné statky ako zlyhanie trhu podľa neoklasickej ekonómie
- Liberálna kritika neoklasického prístupu
- Poskytovanie verejných statkov súkromným sektorom
- Možnosti poskytovania bezpečnosti a spravodlivosti trhom
11. TÝŽDEŇ
Rakúska teória ekonomického cyklu
- Charakteristika monetárnych teórii ekonomického cyklu
- Rakúska teória ako jedna z monetárnych teórii
- Hayekov trojuholník
- Príčina cyklického vývoja podľa rakúskej školy a riešenie kríz
- Komparácia rakúskej teórie ekonomického cyklu s keynesovskou teóriou, monetaristickou teóriou a teóriou reálneho ekonomického cyklu
12. TÝŽDEŇ
Názory rakúskej ekonomickej školy na monetárny systém
- Frakčné bankovníctvo vs. 100% krytie
- Kritika frakčného bankovníctva zo strany M. N. Rothbarda
- Slobodné bankovníctvo F. A. von Hayeka
13. TÝŽDEŇ
Debata o úlohe štátu a trhu na Slovensku
- Hlavní proponenti trhovej ekonomiky na Slovensku
- Diskusia o úlohe monetárnej politiky v slovenskej "blogosfére"
- Návštevy: 54008
Zimný semester 2015/2016
1. TÝŽDEŇ
Úvod do novej klasickej ekonómie. Lucasova kritika. Nedostatky keynesovských modelov zo 60. a 70. rokov. Základná charakteristika modelov reálneho ekonomického cyklu. Základná nových keynesovských modelov.
2. TÝŽDEŇ
Mikroekonomické základy. Optimalizácia pod obmedzením.
3. TÝŽDEŇ
Charakteristika ekonomického cyklu. Vizualizácia údajov. Hodrick-Prescottov filter. Štylizované údaje o ekonomickom cykle.
4. TÝŽDEŇ
Základný model reálneho ekonomického cyklu bez trhu práce, bez technologického pokroku a populačného rastu.
5. TÝŽDEŇ
Dynamická analýza základného modelu. Reakčné funkcie.
6. TÝŽDEŇ
Linearizácia a log-linearizácia modelu.
7. TÝŽDEŇ
Úvod do programu MATLAB.
8. TÝŽDEŇ
Programovanie základného modelu reálneho ekonomického cyklu v programe MATLAB. Komparácia výsledkov modelu so štylizovanými údajmi. Moment matching.
9. TÝŽDEŇ
Doplnenie technologického pokroku a populačného rastu do modelu. Komparácia výsledkov rozšíreného modelu zo základným modelom.
10. TÝŽDEŇ
Doplnenie trhu práce do modelu. Komparácia výsledkov rozšíreného modelu zo základným modelom.
11. TÝŽDEŇ
Nové keynesovské modely ako rozšírenie modelu reálneho ekonomického cyklu. Základný nový keynesovksý model.
12. TÝŽDEŇ
Programovanie základného nového keynesovského modelu v programe MATLAB. Komparácia výsledkov modelu so štylizovanými údajmi. Moment matching.
13. TÝŽDEŇ
Záverečná práca.
- Návštevy: 58974
Zimný semester 2015/2016
1. TÝŽDEŇ
Žurnalistika – jav novodobej kultúry
Stručný úvod do raných dôb vzniku novinárstva. Rozvoj obchodu a remesiel v mestách a potreba byť informovaný o udalostiach doma a vo svete – príčina zrodu prvých predchodcov novín. Prvá spojnica európskych miest – dostavníková pošta – ako fenomén komunikovania medzi vyspelými strediskami remesiel a obchodu. Vynájdenie kníhtlače, rýchlolisu, strojovej sadzby, telegrafu a ich využitie mimo žurnalistiky. Rozhlas, televízia a internet – multiplikačné prostriedky novinárskej informácie v súčasnom svete.
2. TÝŽDEŇ
Hospodárske faktory rozvoja modernej žurnalistiky
Potreba byť informovaný vyplýva zo spoločenského charakteru práce. Informácia sociálna a informácia novinárska. Masovokomunikačný proces – od zdroja informácií cez komunikátora, komunikát, médium a recipienta až po spätnú väzbu – a jeho špecifiká v tlači, rozhlase a televízii. Vydavatelia ako limitujúci činiteľ v práci novinárov? (Polygrafický priemysel, papier, náklady novín a inzercia...).
3. TÝŽDEŇ
Žurnalistické prejavy a žurnalistické celky
Prejav – písaný, hovorený a ilustrovaný výstup autora. Celok – komplexné novinárske dielo – noviny, časopisy, rozhlasové a televízne relácie.) Novinár v procese ich tvorby – aktívny element odrážania aktuálnej sociálnej reality. Determinanty kvalifikovanosti novinára a kvality jeho diela. (Vzdelanie, vek, sociálny pôvod, odborná kvalifikácia, pohlavie a zaradenie v redakčnej hierarchii.)
4. TÝŽDEŇ
Tvorba žurnalistických prejavov
Zdroje informácií – ekonomické rubriky a ich novinári preferujú viacero prameňov. Odborné semináre, literatúra, tlačové besedy, analýzy finančných inštitúcií, štatistické údaje odborné noviny a časopisy, dokumentačné oddelenia a archívy, sieť expertov, riadiaci pracovníci rezortov, ekonómovia – vedeckí pracovníci.
5. TÝŽDEŇ
Metódy práce s faktami
Tímový charakter novinárskej práce a individuálny podiel na kvalite žurnalistického prejavu a celku. Proces redigovania ako proces organizovania kvality novín, rozhlasovej tvorby a televíznej produkcie. Päť fáz redigovania : Vymedzenie činnosti, jej sledovanie a zhromažďovanie podkladov, selekcia získaných informácií, tvorba prejavu, apretácia a výroba.
6. TÝŽDEŇ
Autorský vklad v procese redigovania
Poznanie zákonitostí tvorby (od faktov a javov v aktuálnej sociálnej realite k jej odrazu v tlači, rozhlase a televízii) a pochopenie významu operatívneho, ale dôkladného analyzovania situácie. Stabilná účasť na riadení redakcie, využívajúca odbornú špecializáciu redaktora. Organizačná práca a jej konkrétne úlohy. (Iniciačná, organizačná, autorská.)
7. TÝŽDEŇ
Žánrové špecifiká tvorby
Žáner ako osobitná forma odrazu skutočnosti je vyabstrahovaným rámcom predpokladov, do ktorého sú uzavreté reálne fakty a udalosti). Žurnalistické žánre sa vyvíjali v pribehu storočí spolu s vývojom novín a novinárstva. Prameňom sa pre ne stali v raných začiatkoch literárne prejavy a ich druhy.
8. TÝŽDEŇ
Spravodajské žánre
Sú výsledkom činnosti, ktorou je spravodajstvo ako tvorivý proces získavania sociálnych informácií, ich pretvárania na novinárske správy a podávanie (transport) masám recipientov. (Angl. – newsreport, nem. - Nachrichtensendung, maď. – híradás.) Jeho úlohou je informovať recipienta o aktuálnych udalostiach, ktoré prinášajú zmenu k „plusu“, alebo k „mínusu“ v živote spoločnosti.
9. TÝŽDEŇ
Žánrové druhy spravodajstva
Agentúrna správa flešová, krátka správa, rozšírená práva, rámcová správa, komuniké.) Postupy výstavby správ – chronologický, logický, akcentujúci a emfatický. Výber postupu závisí často od plochy v novinách, časového priestoru v rozhlasovej, alebo TV relácii. Niekedy naň vplýva aj tradícia periodika.
10. TÝŽDEŇ
Publicistika
Publicistika buduje na udalostiach a javoch, ktoré významne vplývajú na vývoj spoločnosti a je potrebné ich hodnotiť. Zistiť príčiny a poukázať na dôsledky. Dostať sa k podstate javov v hospodárskom a politickom živote spoločnosti.
11. TÝŽDEŇ
Metódy skúmania
Najčastejšie používame dve metódy skúmania : deduktívnu a induktívnu. Deduktívna odvodzuje konkrétne stanovisko od všeobecných východísk.Induktívna formuje všeobecnú tézu na základe zovšeobecnenia jednotlivých – už preskúmaných – javov. ublicistika sa najviac podieľa na spoluvytváraní verejnej mienky. Odráža totiž udalosti objektívne presne na základe znalosti vecí.
12. - 13. TÝŽDEŇ
Žánre publicistiky
Úvodník – editorial – je určitým programovým vyznaním vydavateľa. Vyjadruje názory a postoje k hlavným problémom spoločnosti. Porovnáva , klasifikuje kvalitu udalostí pútavo a so znalosťou vecí. Je príťažlivý v argumentácii a myšlienkovej hĺbke. Komentár – klasický predstaviteľ analytického žánru. Z lat. commentarius – vysvetľovanie, výklad, záznam. Autor v ňom zaujme stanovisko k situácii na základe poznania príčiny udalostí a ich dosahu na spoločnosť. Poznámka, glosa a recenzia – reprezentanti racionálneho typu stručných postrehov. Fejtón, besednica a Živé slová – žánrové druhy s epištolárnym nábojom (najčastejší reprezentanti ekonomicky zameraných novinárskych prejavov).
- Návštevy: 59819
Zimný semester 2015/2016
1. TÝŽDEŇ
Hospodárska tematika v tlači, rozhlase a televízii
Úvodom – ekonomická žurnalistika
2. - 3. TÝŽDEŇ
Základné informácie a informačné zdroje I.
- Podnikanie
- Finančné dokumenty;
- Podnik – výročná správa;
- Podnikové stratégie;
- Marketingové stratégie;
- Výkaz ziskov a strát;
- Súvaha;
- Súkromné a verejné spoločnosti;
- Regulácia a orgány dozoru.
4. - 5. TÝŽDEŇ
Základné informácie a informačné zdroje II.
- Financie
- Chýry, klebety, dohady;
- Škandály;
- Obchody a obchodníci;
- Podnikové financie;
- Rizikový kapitál;
- Verejné spoločnosti a ich financovanie;
- Burzy;
- Ako sa hýbu finančné trhy;
- Obchodovanie s derivátmi;
- Trh dlhopisov.
6. - 7. TÝŽDEŇ
Základné informácie a informačné zdroje III.
- Ekonomika
- Ekonómovia a ekonomika;
- Ekonóm;
- Centrálna banka a hospodárska politika;
- Ekonomické indikátory;
- Medzinárodné súvislosti.
8. TÝŽDEŇ
Redigovanie v ekonomickej žurnalistike
- Základy
- Úvod do typov správ a analýz
9. - 10. TÝŽDEŇ
Písanie správ a analýz I.
- Základy
- Informačné zdroje;
- Centrálne a lokálne informačné zdroje;
- Zákon o tlači – verejný záujem a právo na súkromie;
- Medzinárodné podnikanie;
- Podnikanie;
- Podnikanie a médiá;
- Code of Conduct – pravidlá jednotlivých médií a redakcií.
11. - 13. TÝŽDEŇ
Písanie správ a analýz II.
- Typy správ a analýz
- Firma s problémami;
- Úspešná firma;
- Základná správa;
- Analýza fúzie;
- Valné zhromaždenie;
- Správanie sa spotrebiteľov;
- Možnosti investovania;
- Finančné plánovanie;
- Príbeh o daniach;
- Domácnosti;
- Poistenie.
- Návštevy: 59485
Zimný semester 2015/2016
1. TÝŽDEŇ
Dejiny rétoriky
Predmet a význam rétoriky; dejiny svetovej rétoriky (niektorí známi rečníci svojej doby od antiky až po súčasnosť, významné postavy slovenskej rétoriky - praktici i teoretici); rečníctvo a rétorika ako umenie a ako jeden zo spôsobov verejnej komunikácie, moderná rétorika v dobe rozvoja masovokomunikačných prostriedkov.
2. TÝŽDEŇ
Základné pojmy
Komunikácia, štylistika, rétorika a vzťahy medzi nimi.
3. TÝŽDEŇ
Základné jazykové výrazové prostriedky a špecifické rečnícke prostriedky
Základné jazykové dorozumievacie prostriedky, ich možnosti a miera používania v jednotlivých rečníckych žánroch; špecifické jazykové rečnícke prostriedky - rečnícke figúry.
4. TÝŽDEŇ
Zvuková stránka rečníckych prejavov
Technika reči - otázky dýchania a tvorenia hlasu artikuláciou; správna výslovnosť v slovenčine - chyby vo výslovnosti; intonačné prvky - lingvistické a paralingvistické prvky.
5. TÝŽDEŇ
Kinetická zložka rečníckych prejavov
Sprievodné pohybové prostriedky komunikácie a reči; gestikulácia, klasifikácia gest, interpretácia gest, mimika, pohľad - dôležitosť očného kontaktu počas rečníckeho prejavu, rôzne typy pohľadov v komunikácii; proxemika - vo vzťahu k rečníckym žánrom, zónové vzdialenosti a ich využitie v praxi.
6. TÝŽDEŇ
Rečnícke žánre
Písomný a ústny prejav – charakteristika; prejav čítaný, prejav spamäti, foneticko-akustická rétorika; politický prejav a politický referát; diskusia, debata a polemika, interview, tlačová konferencia, rétorika a reklama; diplomatická rétorika, ceremoniálne a slávnostné prejavy.
7. TÝŽDEŇ
Rečník a poslucháč - ich vzájomný vzťah
Príprava rečníka na vystúpenie, každý poslucháč je iný, tajomstvá udržania pozornosti a záujmu poslucháčov; dialóg versus monológ - zaujať, presvedčiť, nie manipulovať, umenie počúvať a technika kladenia otázok; argumentácia - základné zásady umenia presviedčať, druhy argumentov, chyby v argumentácii.
8. TÝŽDEŇ
Tréma - čo s ňou
Tréma nie je len negatívna, ale aj pozitívna; analýza a bilancia prejavu po vystúpení - vlastné hodnotenie alebo hodnotenie pomocou druhej osoby.
9. TÝŽDEŇ
Zásady hovoreného prejavu
Vlastný pohľad na problém, inšpirácia, pracovná osnova, precvičenie reči.
10. TÝŽDEŇ
Prípadové štúdie
Analýza najčastejších chýb neskúsených rečníkov, bezduché reakcie - identifikácia nechcených reakcií a slov, ktorých by sa mal každý rečník vyvarovať, príklady niektorých nevhodných formulácií.
11. TÝŽDEŇ
Praktické precvičenie prejavu na vybranú tému s audionahrávkou
Prezentácia, rozbor a hodnotenie ústnych rečníckych prejavov.
12. TÝŽDEŇ
Praktické precvičenie prejavu na vybranú tému s audionahrávkou
Prezentácia, rozbor a hodnotenie ústnych rečníckych prejavov.
13. TÝŽDEŇ
Praktické precvičenie prejavu na vybranú tému s audionahrávkou
Prezentácia, rozbor a hodnotenie ústnych rečníckych prejavov.
- Návštevy: 63659
Zimný semester 2015/2016
1. TÝŽDEŇ
Typológia masmédií
Rozlíšenie masmédií podľa nosiča a obsahu- tlačené, elektronické, pasívne, on-line interaktívne masmédiá.
2. TÝŽDEŇ
Žurnalistika a spoločnosť
Médiá, novinári, publikum, verejná mienka, spoločnosť. Vplyv informácií na dianie v spoločnosti – koncepcia „media-driven society“ – ako médiá hýbu spoločnosťou.
3. TÝŽDEŇ
Žurnalistika a rozhodovanie
Profesionálne princípy a postupy novinárov – zber informácií a ich spracovanie – vyváženosť, rovnaké zaobchádzanie s údajmi.
4. TÝŽDEŇ
Vyhľadávanie správ
Základné techniky zberu informácií – dokumenty, ústny prejav respondentov, pozorovanie.
5. TÝŽDEŇ
Výber správ
Spravodajské hodnoty v správach – blízkosť, zaujímavosť, aktuálnosť.
6. TÝŽDEŇ
Zhromažďovanie správ
Rozhovor ako primárny zdroj informácie – druhy otázok, kladenie otázok – neutralita voči respondentom.
7. TÝŽDEŇ
Hodnotenie informácií
Ako pristupovať k zdrojom informácií – základné postupy pri vyhľadávaní, etiketa.
8. TÝŽDEŇ
Zostavovanie správ
Princípy obrátenej pyramídy – od najdôležitejších informácií po informácie okrajovo súvisiace s ťažiskom. Odpovede na otázky – kto, kedy, ako, s kým a prečo.
9. TÝŽDEŇ
Redigovanie správ
Princípy úpravy textov, skrátenie dĺžky textu, preklad z hovorovej reči do písomného prejavu.
10. TÝŽDEŇ
Práca so slovami
Ako vytvárať titulky článkov, popisy pod fotografie, ako citovať hovorené slovo, parafrázovanie výrokov respondentov.
11. TÝŽDEŇ
Práca s číslami
Koľko čísiel použiť v článku, ako ich zaokrúhľovať, ako vytvárať tabuľky, jednotlivé typy grafov, organizačné schémy, schéma majetkových prepojení firiem, mapy.
12. TÝŽDEŇ
Práca s obrazom
Práca s fotografiou v jednotlivých médiách – spôsob rozmiestnenia obrazu v tlačenej podobe.
13. TÝŽDEŇ
Noviny ako celok
Zásady grafickej úpravy tlačených médií – princíp vyváženosti slova a obrazu.
- Návštevy: 55222
Zimný semester 2015/2016
1. TÝŽDEŇ
Úvod do komunikácie
Komunikácia ako prenos informácie a ako vytváranie spoločenstva ľudí súčasne sa zaoberajúcimi spotrebou informácií. Komunikačný proces, význam, formy a bariéry komunikácie.
2. TÝŽDEŇ
Nástroje komunikácie – signály, jazyk a reč
História komunikácie. Vývojové etapy nástrojov komunikácie. Prvé média, symboly, znamenia, signály, jazyk a reč.
3. TÝŽDEŇ
Základné pojmy masovej komunikácie
Definícia, funkcie, štruktúra a prostriedky masovej komunikácie. Základná schéma procesu masovej komunikácie.
4. TÝŽDEŇ
Informačná revolúcia – printové a obrazové masmédia
Informačná spoločnosť. Medzníky informačnej revolúcie. Printové a obrazové masmédia. Písmo, tlač, noviny, časopisy a fotografia.
5. TÝŽDEŇ
Elektronické masmédia
Špecifiká elektronických masmédií. Telegraf, telefón, rozhlas, film, televízia a internet.
6. TÝŽDEŇ
Modely masovej komunikácie
Vybrané modely masovej komunikácie.
7. TÝŽDEŇ
Teórie masovej komunikácie
Vývoj teórií masovej komunikácie.
8. TÝŽDEŇ
Teoretický pohľad na média a spoločnosť
Médiá ako sprostredkovanie reality, moc, integrácia – symbolický charakter komunikácie.
9. TÝŽDEŇ
Masová komunikácia a kultúra
Teoretické aspekty kultúry, spoločnosti a komunikácie. Mediálna kultúra. Médiá a úroveň kultúry.
10. TÝŽDEŇ
Normatívne teórie správania sa médií
Princípy teórií: sloboda, rozmanitosť, objektivita, solidarita.
11. TÝŽDEŇ
Mediálna výchova
Mediálna gramotnosť. Stupne mediálnej výchovy. Mediálna výchova v SR a vo svete.
12. TÝŽDEŇ
Pôsobenie a účinky médií
Typológia sociálno-psychologických účinkov masmédií – zmeny postojov, noriem.
13. TÝŽDEŇ
Negatíva masovej produkcie
Média a etika. Násilie, manipulácia, stereotypizácia v médiách.
- Návštevy: 52443
Zimný semester 2015/2016
1. TÝŽDEŇ
Predmet metodiky výučby ekonómie
- Vymedzenie metodiky výučby
- Závislosť metodiky výučby predmetu od jeho obsahu a zloženia študujúcich
- Dva atribúty a dve stránky prípravy vysokoškolských učiteľov
- Teoreticko-odborná príprava
- Metodická príprava
- Organizácia učebného procesu
2. TÝŽDEŇ
Úloha a miesto učiteľa na vysokej škole
- Osobnosť vyučujúceho ako subjektívny faktor metodiky
- Úloha učiteľa: a) teoreticky správne zvládnuť problematiku na báze najnovších neustále dopĺňaných poznatkov; b) schopnosť problematiku predniesť a viesť študenta k samostatnej práci
- Práca so začínajúcimi učiteľmi
3. TÝŽDEŇ
Vedecký a tvorivý prístup k výučbe ekonómie
- Vedecký prístup k výučbe ET. Proces vyučovania ako jednota objektívneho a subjektívneho
- Tvorivý prístup k výučbe ET. Ekonómia ako živá a neustále sa vyvíjajúc veda
- Prepojenosť teórie a praxe
- Vedecká organizácia pedagogickej práce
4. TÝŽDEŇ
Problémové vyučovanie
- Aktívne vyučovanie – teória a prax aplikovania v učebnom procese
- Podstata, ciele a význam problémového vyučovania
- Metodika prípravy a organizovania seminárov problémového charakteru
- Požiadavky na učiteľa z aspektu problémového vyučovania
5. TÝŽDEŇ
Názornosť vo výučbe a metodika používania technických prostriedkov
- Názornosť a jej miesto vo výučbe ET
- Druhy názorných pomôcok
- Prostriedky na vyjadrenie názornosti
- Niektoré metodické otázky prípravy a využívania názorných pomôcok a technických prostriedkov
6. TÝŽDEŇ
Aktivizujúce vyučovacie metódy
- Význam tvorivosti vo výchovno-vzdelávacom procese
- Rozvoj tvorivosti a intelektových schopností na vyučovacích hodinách
- Vyučovacie metódy, ich klasifikácia. Stručný opis vyučovacích metód
- Netradičné formy organizácie prednášky
- Aktivizujúce metódy na seminároch: skupinové vyučovanie, participačné metódy (situačné metódy, hranie rolí, brainstorming).
7. TÝŽDEŇ
Metodika prípravy prednášky
- Vzťah obsahovej a metodickej prípravy prednášky
- Východiskové faktory na prípravu prednášky
- Bezprostredná príprava prednášky
- Metodika písomnej prípravy prednášky a metodika prednášania
- Reč a jazyk prednášateľa
- Tvorivé pracovné prostredie v posluchárni
- Modernizácia výučby a názornosť prednášok
8. TÝŽDEŇ
Vzorová prednáška
- Vzorová prednáška
9. TÝŽDEŇ
Metodika prípravy a vedenia seminára
- Úloha seminára vo vyučovacom procese. Vzťah prednášky, seminára a individuálneho štúdia
- Druhy seminárov a ich charakteristika
- Obsahová a metodická príprava učiteľa na seminár. Štruktúra seminára
- Učebno-poznávacia funkcia seminárov. Kontrola plnenia úloh
- Konspektovanie. Príprava referátov na seminár
- Priebeh seminárov
- Učebno-pomocná a učebno-výchovná funkcia seminárov
10. TÝŽDEŇ
Vzorový seminár
- Vzorový seminár
11. TÝŽDEŇ
Metodika tvorby písomných prác pri štúdiu ekonómie
- Druhy písomných prác
- Seminárna práca a jej význam
- Postup spracovania písomnej práce
- Náležitosti a formálna úprava písomnej práce
- Práca s literatúrou
- Najčastejšie chyby pri písaní
- Prezentácia seminárnych prác
12. TÝŽDEŇ
Metodika skúšania
- Úloha skúšky
- Zostavovanie skúšobných otázok. Spôsob výberu otázok
- Priebeh ústnej skúšky
- Písomné skúšky
- Hodnotenie odpovedí študentov. Úsilie o objektivizáciu kritérií na skúškach
- Štátne skúšky
13. TÝŽDEŇ
Príprava učebných textov pre jednotlivé formy štúdia
- Úloha učebníc, skrípt, metodických pomôcok, iných písomných prác a digitálnych materiálov pedagogickom procese
- Učebnica, funkcie učebnice a požiadavky na učebnicu
- Využitie existujúcich domácich a zahraničných učebníc. Nevyhnutnosť tvorby vlastných učebných textov
- Návštevy: 60654
Strategický partner
Hlavní partneri
Partneri