Vážený pán minister,
Vaša magnificencia, vážený pán rektor,
Vaše spektability, honorability,
Vážení členovia vedeckej rady,
Vážení hostia, dámy a páni,
Dovoľte mi, aby som vás privítal na pôde Ekonomickej univerzity a Národohospodárskej fakulty pri príležitosti konania dnešného rozšíreného slávnostného zasadnutia VR NHF EU v Bratislave.
60 rokov v živote človeka znamená čas na rekapituláciu a hodnotenie. 60. výročie vzniku fakulty poskytuje príležitosť na zamyslenie sa o minulosti, prítomnosti ktorú prežívame a budúcnosti. V súčasnosti zažívame rozmach hodnotenia akademických inštitúcií cez rozličné evalvácie, akreditácie a ratingy, netreba však zabúdať na význam histórie inštitúcií, ktorý sa často nedoceňuje. Pred 60 rokmi vznikla fakulta, ktorá od svojich skromných začiatkov je dnes jedna z najväčších fakúlt EU a patrí jej dôstojné postavenie v rámci fakúlt slovenských vysokých škôl.
Doterajší vývoj na fakulte a dosiahnuté výsledky komplexnej akreditácie dokazujú, že Národohospodárska fakulta ako súčasť Ekonomickej univerzity v Bratislave predstavuje vrcholnú celoslovenskú vzdelávaciu a vedeckú ustanovizeň, ktorá je svojou makroekonomickou profiláciou jedinou a jedinečnou a svojou štruktúrou a obsahom výučby porovnateľná s fakultami obdobného zamerania v krajinách Európskej únie. Ako jedinej ekonomickej fakulte na Slovensku MŠ SR udelilo štatút Centra excelentnosti ekonomického výskumu pre riešenie civilizačných výziev v 21. storočí spojených so znalostnou ekonomikou a ekonomickým rastom.
V 60 ročnej histórii fakulty možno zaznamenať jednotlivé vývinové etapy, v rámci ktorých došlo k hlbokým vnútorným zmenám v štruktúre a v obsahu vzdelávania a výskumu.
Predchodkyňa dnešnej Národohospodárskej fakulty Ekonomickej univerzity v Bratislave (ďalej len NHF EU) vznikla v školskom roku 1953/54 pod názvom Všeobecnoekonomická fakulta VŠE.
Od akademického roku 1959-1960 sa zmenil názov na Fakultu politickej ekonómie. V roku 1968 na Fakultu národohospodársku a od roku 1980 má fakulta terajší názov Národohospodárska fakulta.
V roku 1990 bola s využitím skúseností a v spolupráci s mnohými zahraničnými vysokými školami spracovaná a akademickým senátom fakulty schválená nová koncepcia štúdia na NHF EU zodpovedajúca požiadavkám kladeným na ekonomické vzdelanie v podmienkach trhovej ekonomiky. Podľa nej sa v plnej miere začala v školskom roku 1990/91 výučba. Učitelia fakulty vypracovali nové osnovy jednotlivých predmetov a do študijných plánov boli zaradené nové predmety zamerané na prípravu ekonómov v podmienkach trhového hospodárstva. Na tieto podmienky bola prepracovaná aj obsahová náplň jednotlivých predmetov, ktoré sa vyučovali na fakulte.
Školským rokom 1994/95 sa skončila I. etapa prestavby štúdia na NHF EU, ktorá sa realizovala po roku 1990. V roku 1995 podľa tejto koncepcie ukončili štúdium prví absolventi päťročného inžinierskeho štúdia. Začali sa prípravy na otvorenie nových študijných odborov a programov a prípravy na zavedenie kreditového systému štúdia na fakulte.
Kreditový systém štúdia sa na NHF EU začal uplatňovať od školského roku 1995/96, keď študenti fakulty začali od prvého ročníka študovať podľa nových študijných plánov pre novoschválené študijné odbory a programy. Cieľom kreditového spôsobu vysokoškolského štúdia bolo utvoriť podmienky na skvalitnenie štúdia, rovnomernejšie získavanie poznatkov a vedomostí a spolurozhodovanie študentov o svojej ďalšej profilácii a tým aj internacionalizovanie štúdia. Uvedený nový systém štúdia zosúladil obsah štúdia s potrebami praxe. Súčasne umožnil študentom vyššiu mobilitu v rámci univerzity, SR a zahraničia. Nová koncepcia štúdia na fakulte bola v značnej miere podporená aj kvalitatívnymi zmenami vo vedeckovýskumnej činnosti a v oblasti zahraničných vzťahov fakulty.
V akademickom roku 1997/98 sa realizovala nová koncepcia rozvoja NHF EU a v rámci nej druhá etapa prestavby štúdia. Koncepcia bola zameraná tak, aby plne zodpovedala požiadavkám kladeným na ekonomické vzdelávanie v podmienkach rozvíjajúcej sa slovenskej ekonomiky, s cieľom pripraviť takých ekonómov – národohospodárov, ktorí budú po absolvovaní štúdia na fakulte schopní riešiť zložité problémy transformujúcej sa ekonomiky a zároveň budú dôstojnými partnermi svojich kolegov vo vyspelých krajinách. Fakulta sa svojou profiláciou v zásade priblížila profilu fakúlt obdobného zamerania vo vyspelých európskych krajinách. Výsledkom realizácie koncepcie je univerzálne uplatnenie absolventov jednotlivých študijných odborov a programov NHF EU v náročných povolaniach (riadiacich funkciách) či už v rámci hospodárstva SR ale aj v zahraničí. Zároveň realizácia koncepcie vytvorila podmienky pre úspešnú akreditáciu fakulty a medzinárodnú evalváciu fakulty v roku 2002.
Dnešná akademická slávnosť poskytuje priestor na pripomenutie mílnikov – výsledkov, ktoré Národohospodárska fakulta dosiahla počas svojho pôsobenia. NHF patrí medzi vrcholné a jedinečné vzdelávacie a vedeckovýskumné inštitúcie vo vysokoškolskom priestore Slovenskej republiky a Európskej únie. Vzdelávací proces vychádza z najnovších svetových poznatkov vedy, z vlastného výskumu, spolupráce s inými ekonomickými fakultami na Slovensku, v Európe a vo svete.
Výsledkom tvorivej práce kolektívu učiteľov fakulty je dnes na základe výsledkov komplexnej akreditácie akreditovaných 7 študijných programov na prvom – bakalárskom stupni štúdia, 10 študijných programov na druhom – inžinierskom stupni štúdia a 5 študijných programov na treťom – doktorandskom stupni štúdia. Fakulta má oprávnenie predkladať návrhy na habilitačné a inauguračné konanie v troch odboroch, čím sú vytvorené základné podmienky pre ďalší rozvoj jednotlivých študijných a vedných odborov, ako aj pre kvalifikačný rast každého učiteľa fakulty. Učitelia fakulty dnes reprezentujú špičkový odborný potenciál Slovenska v tých vedných disciplínach, ktoré sa na fakulte rozvíjajú.
Za šesťdesiat rokov svojej existencie Národohospodárska fakulta pripravila takmer 20 000 absolventov. Činnosť fakulty zabezpečuje viac ako 120 vedecko – pedagogických pracovníkov, z toho 24 profesorov, 22 docentov a 74 odborných asistentov. V akademickom roku 2013/2014 študuje na NHF EU 1899 študentov.
Stredobodom nášho záujmu je študent a kvalitný obsah študijných programov. To predpokladá prepojenie vedecko – výskumnej a pedagogickej práce. Výskum na NHF je široko teoreticky koncipovaný zameraný na základný a aplikovaný výskum. Cieľom je dosiahnuť medzinárodnú porovnateľnosť a excelentnosť výskumu vyúsťujúcu do medzinárodne uznávaných publikácií. Dôležitým predpokladom dosiahnutia medzinárodnej porovnateľnosti vo výskume je podpora mladých vedeckých pracovníkov a doktorandov, ktorí bez donútenia, prirodzene prejavujú záujem o tvorivú vedeckú prácu a zapájajú sa do riešenia výskumných projektov.
Po zmenách politického a ekonomického systému po roku 1990 došlo k zásadnej zmene výskumu a obsahu vzdelávania. Výskumné úlohy riešené na NHF v rámci projektov VEGA, KEGA, APVV boli zamerané na skúmanie problémov rozvoja slovenského trhového hospodárstva, jeho fungovania a neskôr v centre pozornosti výskumu boli otázky vstupu SR do EÚ a EMÚ.
Významným impulzom k skvalitňovaniu vedecko – výskumnej činnosti NHF je rozvíjanie spolupráce s hospodárskou a spoločenskou praxou, čo napomáha aktualizovať a dynamizovať vedecké zameranie riešených výskumných úloh a v konečnom dôsledku skvalitniť odborný profil absolventov NHF.
Do roku 1990 výskum mal a mohol mať dobovo podmienený charakter. Bol determinovaný politicko – ideologickými požiadavkami danej doby a zameraný na skúmanie vzniku a formovanie reálne existujúcej podoby socialistickej ekonomiky. Napriek týmto obmedzeniam katedry a jednotlivci sledovali a mali prehľad o vývoji ekonomického myslenia vo svete.
Pri hodnotení vedeckovýskumnej činnosti mi prichodí poukázať na účasť vo vedeckovýskumných projektoch a na publikačné a aplikačné výstupy z projektov. Tvoriví pracovníci Národohospodárskej fakulty sa zapájajú do projektovej spolupráce so zahraničnými partnermi, NHF sa podarilo získať medzinárodné vedecké granty financované Európskou komisiou. Nedá mi nespomenúť aspoň dva z veľkých projektov:
„Vytvorenie excelentného pracoviska ekonomického výskumu pre riešenie civilizačných výziev v 21. storočí“
„Zvyšovanie kvality doktorandského štúdia a podpora medzinárodného výskumu na NHF“
Riešenie výskumných projektov prispelo k zvýšeniu podielu finančných prostriedkov získaných prostredníctvom vedecko – výskumných projektov. Realizáciou týchto projektov je vytvorenie 7 výskumných laboratórií s osobitným zameraním na riešenie náročných výskumných projektov.
Vážené dámy, vážení páni,
som rád, že môžem dnes medzi nami privítať predstaviteľov domácich a zahraničných ekonomických fakúlt. Vaša prítomnosť na dnešnom slávnostnom zasadnutí VR nech je impulzom k prehĺbeniu a skvalitneniu ďalšej našej spolupráce. Spolupráca a konkurencia nielen v rámci Slovenska, ale aj v rámci EÚ vytvára predpoklady pre ďalšie skvalitňovanie výskumu a profilu absolventov. Významnou aktivitou fakulty je internacionalizácia výučby, vedy a výskumu. Už niekoľko rokov študenti majú povinnosť absolvovať minimálne jeden predmet v cudzom jazyku na každom stupni štúdia. Za významnú súčasť internacionalizácie vzdelávania považujeme možnosti absolvovať časť štúdia v zahraničí v rámci programu ERASMUS. Najlepší študenti majú možnosť absolvovať spoločný študijný program Medzinárodné financie s univerzitou Nottingham Trent a získať dvojitý diplom.
V súlade s Dlhodobým zámerom NHF na roky 2011 – 2015 je našim cieľom aj naďalej udržať NHF medzi špičkovými ekonomickými fakultami v SR a dosiahnuť, aby naši absolventi mali konkurenčnú výhodu na domácom a európskom trhu práce v porovnaní s absolventami zo slovenských a zahraničných ekonomických fakúlt. V oblasti vedy a výskumu sa budeme aj naďalej usilovať o prehĺbenie internacionalizácie a excelentnými výsledkami výskumnej a publikačnej činnosti chceme výrazne zvýšiť postavenie a prestíž fakulty v akademickom a spoločenskom prostredí doma i v zahraničí, v odbornej verejnosti, v podnikateľskej sfére a v mediálnom priestore.
Súčasný turbulentný vývoj vo svete, kríza v Eurozóne a dlhodobé podfinancovanie školstva a vedy na Slovensku nevytvárajú optimálne prostredie pre rozvoj akademických inštitúcii. Napriek tomu Národohospodárska fakulta je stabilizovaný pilier Ekonomickej univerzity s vyváženou kvalifikačnou štruktúrou, výbornými výsledkami vo vede a výskume a s takými akreditovanými študijnými programami, ktoré vyžaduje spoločenská a hospodárska prax.
V súčasnosti sa fakulta pripravuje na komplexnú akreditáciu a tiež medzinárodnú akreditáciu. Našim cieľom je profilovať sa ako výskumne orientované pracovisko, ktoré má stabilné miesto v európskom vzdelávacom a výskumnom priestore.
Som presvedčený, že práve 60. výročie založenia Fakulty posilní a povzbudí učiteľov, študentov a všetkých pracovníkov k tomu aby svoje schopnosti, znalosti, entuziazmus venovali svojim študentom, rozvoju fakulty a univerzity.
Dovoľte mi zamyslieť sa v tejto chvíli aj nad súčasným stavom a poslaním ekonomickej vedy a jej vplyvom na výskum a vzdelávanie na našej fakulte a na Slovensku vôbec. Mnohí ekonómovia vo svete a početné významné ekonomické inštitúcie vedú diskusie o týchto otázkach aj z hľadiska poučení z globálnej finančnej a hospodárskej krízy. Vynárajú sa otázky: Aké sú výhrady k súčasnej ekonomickej vede a prečo oni vznikajú? Či bolo možné predvídať krízu a dôvody prečo hlavný prúd ekonomickej teórie nezachytil negatívne tendencie o tom, že systém sa dostáva na neudržateľnú trajektóriu. V tejto súvislosti je potrebná zmena v ekonomickom vzdelávaní, aká zmena a prečo? Je kritika, ktorá sa vzniesla na ekonómov a ekonomickú vedu oprávnená a prečo je oprávnená?
V októbri 2011 Jean-Claude Trichet pri odchode z funkcie prezidenta Európskej centrálnej banky prehlásil, že ako tvorca hospodárskej politiky počas krízy zistil, že dostupné ekonomické a finančné modely pomáhajú len v obmedzenej miere. Makroekonomické modely zlyhali v predvídaní krízy a zdá sa, že sú neschopné vysvetliť primeraným spôsobom čo sa vlastne v ekonomikách stalo.
Niektorí kritici sú presvedčení, že ekonómovia nesú obrovskú zodpovednosť a majú svoj podiel viny za súčasnú krízu. Vo väčšine ekonomických teóriách absentuje napríklad problematika špekulatívnych bublín, ktoré považujú niektorí ekonómovia za hlavnú príčinu súčasnej krízy a upozorňujú, že to boli práve ekonómovia ktorí legitimizovali názor, že nespútané financie sú pre spoločnosť prospešné. Jednohlasne sa argumentovalo o „nástrahách nadmernej vládnej regulácie“ a práve tento typ ekonómov si získal privilegované postavenie tvorcov verejnej mienky a získal prístup do prostredia hospodársko – politického rozhodovania.
Ani dnes sa nedarí ekonómom dávať užitočné rady, ku ktorým by dospeli konsenzom. Názory ekonómov sa často pohybujú v dvoch extrémnych polohách – dobrým príkladom je hodnotenie fiškálnych stimulov. Jedna časť ekonómov považuje fiškálny stimul za absolútnu nevyhnutnosť, druhá skupina za neúčinné a škodlivé opatrenie.
Ukazuje sa, že hľadať chybu možno v samotných ekonómoch. Ekonómovia mali prehnanú dôveru v aktuálne preferované modely a teórie. (napr. efektívne fungovanie trhov, účinná samoregulácia trhov, neúčinnosť vládnych zásahov, prospešnosť finančných inovácii atď.) Kvalita ekonóma závisí od schopnosti zvoliť si pre určitú situáciu správny model.
Tento typ ekonómov, ktorí neuvažujú nad možnými alternatívami prináša a šíri prehnanú sebaistotu aj v otázke, aké možné opatrenia je potrebné prijať. Paul Krugman už v roku 2009 poukazoval na problém tzv. zombie ideológie v ekonómii. Stále podľa neho pretrváva téza, podľa ktorej vládne intervencie sú za každých okolností neprijateľné. Podobne je to aj so zavedením reformy finančného sektora. Kladie si otázku prečo tieto tzv. zombie názory už dávno nezanikli a odpovedá parafrázovaním známych názorov – pretože stoja za nimi obrovské peniaze: „Je ťažké prinútiť človeka, aby niečo pochopil, keď jeho plat závisí na tom, aby to nepochopil“.
Mnohí významní svetoví ekonómovia dnes hovoria o kríze ekonomickej teórie a na jej prekonanie navrhujú aj tieto námety:
- Rozšíriť výučbu dejín ekonomických teórií a hospodárskych dejín
- Zasadiť výskum a štúdium ekonómie do širšieho spoločensko – ekonomického kontextu
- Výskum a štúdium by malo byť sprevádzané odstupom od modelov, ktoré síce môžu mať určitú výpovednú hodnotu, ale len v podmienkach obmedzených a často s realitou málo súvisiacich predpokladov. Výsledkom je, že ekonomické subjekty sa nesprávajú v súlade s predpokladmi modelu
- Inšpirovať sa inými odbormi ako napríklad fyzika, psychológia, biológia, epidemiológia
Tohtoročný nositeľ Nobelovej ceny za ekonómiu Robert Schiller k tomu napísal: „Ekonómia má dôležitú kvantitatívnu stránku, ktorej sa nemožno vyhnúť. Potrebné je skombinovať matematické poznatky ekonómie s takými úpravami, ktoré sú potrebné na to, aby boli modely v súlade s ľudským prvkom ekonómie.“
Ukazuje sa, že mnohí ekonómovia aj u nás až príliš často sledovali svoje vlastné skupinové a politické preferencie. Namiesto toho, aby boli objektívnymi analytikmi, stávali sa ideológmi, ktorí uprednostňujú svoje záujmové riešenie.
Vážené dámy a páni, vážení hostia,
fakt, že NHF patrí k najlepším vzdelávacím a výskumným inštitúciám ekonomického zamerania na Slovensku je zásluhou aj desiatok a desiatok učiteľov, výskumníkov, administrátorov, ktorých nie je možno vzhľadom na čas vymenovať. Dovoľte mi, aby som poďakoval všetkým, ktorí akýmkoľvek spôsobom prispeli k rozvoju Národohospodárskej fakulty, ktorí sa stotožnili s jej cieľmi, budovali tradíciu národohospodárskeho vzdelávania na Slovensku, bez nich by sme dnes nemohli hovoriť o súčasných výsledkoch.
Vážené kolegyne, vážení kolegovia, učitelia. Skúmať, písať a učiť musí byť pre nás predovšetkým radosť. Ak túto radosť dokážeme v sebe kultivovať a ďalej niesť aj napriek mnohým problémom a ťažkostiam, potom dokážeme aj niesť tradíciu vzdelania a vysokého školstva v Európe. Nesme túto radosť na ceste hľadania pravdy a poznania, ktoré by mali byť neoddeliteľnou súčasťou akademického prostredia.
Dovoľte aby som poďakoval našim absolventom a strategickým partnerom fakulty za ich podporu a spoluprácu.
Vážení absolventi aj vy zohrávate dôležitú úlohu pri rozvoji našej fakulty. Zo začiatku stačí ak zostanete v kontakte so svojou fakultou a univerzitou. V priebehu svojho profesionálneho rastu a kariéry ste určite zistili, že je potrebné viac ako len získať diplom. Sú potrebné vlastnosti ako vytrvalosť, tvorivosť, ale aj permanentné vzdelávanie. Je žiadúce byť čestný a poctivý vo vzťahoch so svojimi kolegami, partnermi a spoluobčanmi.
Naozaj máme byť na čo hrdí: fakulta patriaca medzi najlepšie hodnotené ekonomické fakulty na Slovensku, skvelí učitelia, výborní študenti, úspešní absolventi, oddaní a zapálení administratívni pracovníci, veľkorysí spolupracovníci, partneri a podporovatelia fakulty nielen z bratislavského regiónu ale z celého Slovenska, priatelia fakulty zo zahraničných univerzít. Všetci si uvedomujeme, že vzdelanie, veda a technológie sú cestou a kľúčom k úspešnej budúcnosti, hoci si často uvedomujeme, že tieto oblasti nie sú dostatočne finančne podporované.
Máme odvážnu víziu a stratégiu pre budúci rozvoj fakulty, musíme sa snažiť porozumieť obsah vzdelávania a výučby pre 21 storočie. Vysokoškolské vzdelávanie má výnimočnú úlohu – poskytnúť dnes špičkové znalosti s cieľom dokázať riešiť problémy zajtrajška. To si však vyžaduje neustále vzdelávanie, prácu na sebe, produkciu výskumných pracovníkov pre budúcnosť. Čo však by sa nemalo zmeniť, to sú naše hodnoty a priority. To znamená neustály tlak na vzdelávanie a výskum našich učiteľov.
Univerzita a fakulta nie je iba vrcholnou vedeckou ustanovizňou, ale tiež je významnou národnou inštitúciou, ktorá ba mala neustále pripravovať a po všetkých stránkach kultivovať elitu slovenskej spoločnosti. Ak hovoríme o elite spoločnosti, nemám na mysli len samotné vzdelanie, schopnosť samostatného a kritického myslenia, odvahu prijímať dôležité rozhodnutia. V rovnakej miere musí ísť o morálne kreovanie budúcich lídrov – vedúcich osobností s odvahou k pravde a poctivosti, ktorú vyžaduje od nás každodenný život.
Úspešnými absolventami sa nestávajú tí, ktorí za hlavný cieľ považujú získanie diplomu ako vstupenky do sveta kariéry. Skutočne úspešní absolventi považujú za zmysluplné štúdium kontakt s výnimočnými osobnosťami. Skutoční univerzitní profesori dokážu zobrať svojich študentov na dobrodružnú cestu vedeckým výskumom. A práve študenti s hlbokým záujmom o vedomosti a pravdu sú ozdobou našej fakulty ale aj jej nádej do budúcnosti.
Máme svoju históriu, máme svoju budúcnosť a to čo teraz potrebujeme je vidieť príležitosti aj v zložitých časoch a využiť ich. Musíme mať ideály a tie premeniť na idei v našej vízii, idei na činy a takto realizovať víziu v praxi.
Vážené dámy, vážení páni,
Ďakujem Vám všetkým tu prítomným bývalým dekanom, prodekanom a vedúcim katedier a ich rodinným príslušníkom a pozostalým za obetavú prácu a Váš prístup k rozvoju NHF.
Ďakujem všetkým pracovníkom fakulty za obetavú prácu. V tomto a ďalšom roku nás čaká úloha kvalitne a zodpovedne sa pripraviť na komplexnú akreditáciu.
Našou snahou bude aj naďalej prispievať našimi očakávaniami a rozhodnutiami k rozvíjaniu schopností a profesionality ľudí na fakulte. Aj prezentáciu uvádzaných výsledkov činnosti katedier a fakulty chápme spoločne ako nastavené zrkadlo, ktoré nám všetkým dodá väčšiu vieru v naše schopnosti a možnosti. Som presvedčený, že ľudia na fakulte majú niekoľkonásobne väčší tvorivý potenciál ako sami dnes využívajú. Každý z nás môže byť lepší, tvorivejší a úspešnejší ako sme dnes. Aj fakulta môže byť ešte lepšia a úspešnejšia, ak každý začne od seba očakávať viac a vyžadovať od seba viac.
Záverom mi dovoľte parafrázovať slová významného ekonóma Alfreda Marshalla z jeho inauguračnej prednášky na Cambridgskej univerzite. „Mojím najväčším prianím je, aby sa zvýšil počet tých, ktorých posiela Národohospodárska fakulta do sveta s chladnou hlavou, ale horúcim srdcom. Svoje najlepšie sily by mali venovať boju so sociálnym utrpením a neuspokojiť sa, kým neodhalia a nenasmerujú všetky materiálne prostriedky na lepší a ušľachtilejší život“.
Bratislava 21. 11. 2013
prof. Ing. Ján Lisý, PhD.
dekan NHF EU v Bratislave