Patrik, čo ťa priviedlo k rozhodnutiu študovať dvojitý diplom? Ako si sa o tejto možnosti dozvedel? Bol si úplne prvým študentom tohto programu. Zažil si pri tom nejaké výzvy spojené so "zabehávaním" nového štúdia?

Od rozhodnutia som si sľuboval nové skúsenosti a pohľad na štúdium z inej perspektívy. K programu som sa dostal viac-menej náhodou – o príležitosti som sa dozvedel od vedúceho katedry, prof. Lábaja, ktorý nás počas posledného semestra v treťom ročníku vyučoval. Veľmi rád skúšam nové veci, ponuka bola lákavá a rozhodol som sa ju využiť prakticky okamžite.

Čo sa týka „zabehávania“ spolupráce, to bolo, samozrejme, prítomné – a nie vždy jednoduché, ako to pri nových veciach býva. Napríklad na rozhodnutie o prihláške na dvojité štúdium sme mali asi len tri dni. Hoci bolo rozšírenie spolupráce s University of Coimbra plánované už dlhšie, do poslednej chvíle nebolo isté, či sa všetko stihne zrealizovať už v danom roku. Ako som však počul od spolužiakov z nižších ročníkov, počas druhého roku spolupráce bola už väčšina vecí vyladená.

 

Štúdium si ukončil s červeným diplomom a ocenením dekanky za najlepšiu diplomovú prácu, ktorú si vypracoval so slovenským aj portugalským školiteľom. Ako prebiehala táto spolupráca na diaľku?

Je, samozrejme, dôležité už na začiatku nastaviť si vzájomne vyhovujúci model spolupráce. V našom prípade sme sa s portugalským školiteľom ešte v Coimbre viackrát osobne stretli – za účelom rozplánovania práce a stanovenia termínov. Keďže druhá časť štúdia (v 5. ročníku) prebieha už na Ekonomickej univerzite, v tomto období sme následne komunikovali už iba online. Spolupráci to však nijako neuškodilo.

Domácim školiteľom bol šéf katedry, mojím portugalským školiteľom zas učiteľ, ktorý ma v Coimbre vyučoval predmet Environmental Economics – poznali sme sa teda už niekoľko mesiacov pred výberom témy. Obaja školitelia boli maximálne ochotní a nápomocní. Nebudem však klamať, že koordinácia predstáv o obsahu práce na tri strany bola občas výzvou – tu sa môže študent plne realizovať a ukázať soft skills, ktoré si počas štúdia osvojil (smiech).

turcsek 2

Máš za sebou štúdium na dvoch rôznych univerzitách a v dvoch kultúrne odlišných prostrediach. Aké rozdiely si vnímal medzi EUBA a Coimbrou? V čom by sa mohli navzájom inšpirovať?

Kultúrne rozdiely určite existujú, no podľa mňa sú študenti aj učitelia v Portugalsku a na Slovensku prekvapivo podobní. V Coimbre sú predmety organizované v rámci 3-hodinových blokov, kde sa prednášky kombinujú so seminármi. Pre mňa to bola príjemná zmena – systém je flexibilnejší pre diskusiu a zároveň umožňuje „oživiť“ prednášku. Na druhej strane, aj na EUBA je tento formát bežný pri viacerých predmetoch na 2. stupni, kde sú prednášky a semináre často prelínané vďaka praktickému zameraniu výučby.

Výrazný rozdiel vidím v prístupe k autonómii študenta pri výbere predmetov – to sa mi v Coimbre veľmi páčilo. Ja som síce musel absolvovať predpísané predmety, aby zodpovedali tým z Bratislavy, no moji portugalskí spolužiaci mali oveľa viac voľnosti, dokonca už na bakalárskom stupni. Na EUBA je bežné stretávať rovnakých spolužiakov počas celého štúdia – v Coimbre je to skôr výnimka.

Ak by som mal spomenúť najväčšie kultúrne prekvapenie, bolo to určite „posunuté“ časové vnímanie Portugalcov. Spomínam si na prvý týždeň v Coimbre – s Erasmákmi sme boli večer v meste a boli mierne sklamaní z prázdnych ulíc. Okolo jednej v noci sme sa už chystali rozísť, keď sa zrazu začali schádzať davy študentov – centrum mesta ožilo. Pripomínalo mi to scénu z Walking Dead.

 

Čo podľa teba dvojitý diplom prináša oproti klasickému štúdiu? Splnil tvoje očakávania?

Určite áno – dokonca ich predčil. Oproti klasickému štúdiu prináša výzvy, najmä pri adaptácii na nové prostredie a zosúladení požiadaviek oboch škôl. Zároveň však otvára jedinečnú možnosť spoznať nových ľudí, iný vzdelávací systém a získať cenné životné skúsenosti. Počas pobytu som získal priateľstvá, ktoré pretrvajú.

 

Kde si po absolvovaní programu našiel uplatnenie a čo je náplňou tvojej práce dnes?

Momentálne pracujem ako analytik na Úrade podpredsedu vlády pre plán obnovy a vzdelanostnú ekonomiku, v malej analytickej jednotke zameranej na výskum a inovácie. Zaujímavosťou je, že na oddelení sme štyria analytici a vedúci odboru – všetci sme absolventi NHF z posledných 15 rokov. Štyria z nás sú absolventmi Hospodárskej politiky, resp. jej nástupníckeho programu Aplikovaná ekonómia.

Náplň práce je veľmi rôznorodá – tvorba analytických štúdií v oblasti výskumného a inovačného ekosystému, ex-post hodnotenia výskumných schém, ale aj dátovo-analytická podpora pri tvorbe verejných politík. Na tomto mieste som už predtým dlhodobo stážoval a pracoval počas štúdia, k čomu mi významne pomohlo praktické zameranie programu a skúsenosti s analytickými nástrojmi ako Stata, R či Python.

 

Ak by si sa mohol vrátiť do dňa pred vycestovaním do Coimbry, čo by si sám sebe poradil? Bol by to aj odkaz ďalším študentom a študentkám, ktorí zvažujú tento typ štúdia?

Odkaz pre všetkých zvažujúcich je jednoduchý – využite túto príležitosť. Investované úsilie sa vám mnohonásobne vráti v podobe zážitkov a skúseností. Spätne by som nemenil nič.