Zimný semester 2015/2016

1. TÝŽDEŇ

Žurnalistika – jav novodobej kultúry

Stručný úvod do raných dôb vzniku novinárstva. Rozvoj obchodu a remesiel v mestách a potreba byť informovaný o udalostiach doma a vo svete – príčina zrodu prvých predchodcov novín. Prvá spojnica európskych miest – dostavníková pošta – ako fenomén komunikovania medzi vyspelými strediskami remesiel a obchodu. Vynájdenie kníhtlače, rýchlolisu, strojovej sadzby, telegrafu a ich využitie mimo žurnalistiky. Rozhlas, televízia a internet – multiplikačné prostriedky novinárskej informácie v súčasnom svete. 

 

2. TÝŽDEŇ

Hospodárske faktory rozvoja modernej žurnalistiky

Potreba byť informovaný vyplýva zo spoločenského charakteru práce. Informácia sociálna a informácia novinárska. Masovokomunikačný proces – od zdroja informácií cez komunikátora, komunikát, médium a recipienta až po spätnú väzbu – a jeho špecifiká v tlači, rozhlase a televízii. Vydavatelia ako limitujúci činiteľ v práci novinárov? (Polygrafický priemysel, papier, náklady novín a inzercia...).

 

3. TÝŽDEŇ

Žurnalistické prejavy  a žurnalistické celky

Prejav – písaný, hovorený a ilustrovaný výstup autora. Celok – komplexné novinárske dielo – noviny, časopisy, rozhlasové a televízne relácie.) Novinár v procese ich tvorby – aktívny element odrážania aktuálnej sociálnej reality. Determinanty kvalifikovanosti novinára a kvality jeho diela. (Vzdelanie, vek, sociálny pôvod, odborná kvalifikácia, pohlavie a zaradenie v redakčnej hierarchii.) 

 

4. TÝŽDEŇ

Tvorba žurnalistických prejavov

Zdroje informácií – ekonomické rubriky a ich novinári preferujú viacero prameňov. Odborné semináre, literatúra, tlačové besedy, analýzy finančných inštitúcií, štatistické údaje odborné noviny a časopisy, dokumentačné oddelenia a archívy, sieť expertov, riadiaci pracovníci rezortov, ekonómovia – vedeckí pracovníci.

 

5. TÝŽDEŇ

Metódy práce s faktami

Tímový charakter novinárskej práce a individuálny podiel na kvalite žurnalistického prejavu a celku. Proces redigovania ako proces organizovania kvality novín, rozhlasovej tvorby a televíznej produkcie. Päť fáz redigovania : Vymedzenie činnosti, jej sledovanie a zhromažďovanie podkladov, selekcia získaných informácií, tvorba prejavu, apretácia  a výroba.

 

6. TÝŽDEŇ

Autorský vklad v procese redigovania

Poznanie zákonitostí tvorby (od faktov a javov v aktuálnej sociálnej realite k jej odrazu v tlači, rozhlase a televízii) a pochopenie významu operatívneho, ale dôkladného analyzovania situácie. Stabilná účasť na riadení redakcie, využívajúca odbornú špecializáciu redaktora. Organizačná práca  a jej konkrétne úlohy. (Iniciačná, organizačná, autorská.)

 

7. TÝŽDEŇ

Žánrové špecifiká tvorby

Žáner ako osobitná forma odrazu skutočnosti je vyabstrahovaným rámcom predpokladov, do ktorého sú uzavreté reálne fakty a udalosti). Žurnalistické žánre sa vyvíjali v pribehu storočí spolu s vývojom novín a novinárstva. Prameňom sa pre ne stali v raných začiatkoch literárne prejavy a ich druhy. 

 

8. TÝŽDEŇ

Spravodajské žánre

Sú výsledkom činnosti, ktorou je spravodajstvo ako tvorivý proces získavania sociálnych informácií, ich pretvárania na novinárske správy a podávanie (transport) masám recipientov. (Angl. – newsreport, nem. - Nachrichtensendung, maď. – híradás.) Jeho úlohou je informovať recipienta o aktuálnych udalostiach, ktoré prinášajú zmenu k „plusu“, alebo k „mínusu“ v živote spoločnosti.

 

9. TÝŽDEŇ

Žánrové druhy spravodajstva

Agentúrna správa flešová, krátka správa, rozšírená práva, rámcová správa, komuniké.) Postupy výstavby správ – chronologický, logický, akcentujúci a emfatický. Výber postupu závisí často od plochy v novinách, časového priestoru v rozhlasovej, alebo TV relácii. Niekedy naň vplýva aj tradícia periodika.

 

10. TÝŽDEŇ

Publicistika

Publicistika buduje na udalostiach a javoch, ktoré významne vplývajú na vývoj spoločnosti a je potrebné ich hodnotiť. Zistiť príčiny a poukázať na dôsledky. Dostať sa k podstate javov v hospodárskom a politickom živote spoločnosti.

 

11. TÝŽDEŇ

Metódy skúmania

Najčastejšie používame dve metódy skúmania : deduktívnu a induktívnu. Deduktívna odvodzuje konkrétne stanovisko od všeobecných východísk.Induktívna  formuje všeobecnú tézu na základe zovšeobecnenia jednotlivých – už preskúmaných – javov. ublicistika sa najviac podieľa na spoluvytváraní verejnej mienky. Odráža totiž udalosti objektívne presne na základe znalosti vecí.

 

12. - 13. TÝŽDEŇ

Žánre publicistiky

Úvodník – editorial – je určitým programovým vyznaním vydavateľa. Vyjadruje názory a postoje k hlavným problémom spoločnosti. Porovnáva , klasifikuje kvalitu udalostí pútavo a so znalosťou vecí. Je príťažlivý v argumentácii a myšlienkovej hĺbke. Komentár – klasický predstaviteľ analytického žánru. Z lat. commentarius – vysvetľovanie, výklad, záznam. Autor v ňom zaujme stanovisko k situácii na základe poznania príčiny udalostí a ich dosahu na spoločnosť. Poznámka, glosa a recenzia – reprezentanti racionálneho typu stručných postrehov. Fejtón, besednica a Živé slová – žánrové druhy s epištolárnym nábojom (najčastejší reprezentanti ekonomicky zameraných novinárskych prejavov).

In order to promote positive awareness and promote organized public events, the University of Economics in Bratislava produces visual and audio recordings and publishes them on its website. In case of reservations to the published video and audio recordings, please make these reservations in writing to the following e-mail address: . Complete information on personal data processing here.