Zimný semester 2015/2016

1. TÝŽDEŇ

Typológia masmédií

Rozlíšenie masmédií podľa nosiča a obsahu- tlačené, elektronické, pasívne, on-line interaktívne masmédiá.

 

2. TÝŽDEŇ

Žurnalistika a spoločnosť

Médiá, novinári, publikum, verejná mienka, spoločnosť. Vplyv informácií na dianie v spoločnosti – koncepcia „media-driven society“ – ako médiá hýbu spoločnosťou.

 

3. TÝŽDEŇ

Žurnalistika a rozhodovanie

Profesionálne princípy a postupy novinárov – zber informácií a ich spracovanie – vyváženosť, rovnaké zaobchádzanie s údajmi.

 

4. TÝŽDEŇ

Vyhľadávanie správ

Základné techniky zberu informácií – dokumenty, ústny prejav respondentov, pozorovanie. 

 

5. TÝŽDEŇ

Výber správ

Spravodajské hodnoty v správach – blízkosť, zaujímavosť, aktuálnosť.

 

6. TÝŽDEŇ

Zhromažďovanie správ

Rozhovor ako primárny zdroj informácie – druhy otázok, kladenie otázok – neutralita voči respondentom.

 

7. TÝŽDEŇ

Hodnotenie informácií

Ako pristupovať k zdrojom informácií – základné postupy pri vyhľadávaní, etiketa.

 

8. TÝŽDEŇ

Zostavovanie správ

Princípy obrátenej pyramídy – od najdôležitejších informácií po informácie okrajovo súvisiace s ťažiskom. Odpovede na otázky – kto, kedy, ako, s kým a prečo.

 

9. TÝŽDEŇ

Redigovanie správ

Princípy úpravy textov, skrátenie dĺžky textu, preklad z hovorovej reči do písomného prejavu. 

 

10. TÝŽDEŇ

Práca so slovami

Ako vytvárať titulky článkov, popisy pod fotografie, ako citovať hovorené slovo, parafrázovanie výrokov respondentov.

 

11. TÝŽDEŇ

Práca s číslami

Koľko čísiel použiť v článku, ako ich zaokrúhľovať, ako vytvárať tabuľky, jednotlivé typy grafov, organizačné schémy, schéma majetkových prepojení firiem, mapy.

 

12. TÝŽDEŇ

Práca s obrazom

Práca s fotografiou v jednotlivých médiách – spôsob rozmiestnenia obrazu v tlačenej podobe.

 

13. TÝŽDEŇ

Noviny ako celok

Zásady grafickej úpravy tlačených médií – princíp vyváženosti slova a obrazu.