Zimný semester 2015/2016

1. TÝŽDEŇ

Úvod do komunikácie

Komunikácia ako prenos informácie a ako vytváranie spoločenstva ľudí súčasne sa zaoberajúcimi spotrebou informácií. Komunikačný proces, význam, formy a bariéry komunikácie. 

 

2. TÝŽDEŇ

Nástroje komunikácie – signály, jazyk a reč

História komunikácie. Vývojové etapy nástrojov komunikácie. Prvé média,  symboly, znamenia, signály, jazyk a reč.

 

3. TÝŽDEŇ

Základné pojmy masovej komunikácie

Definícia, funkcie, štruktúra a prostriedky masovej komunikácie.  Základná schéma procesu masovej komunikácie.

 

4. TÝŽDEŇ

Informačná revolúcia – printové a obrazové masmédia

Informačná spoločnosť. Medzníky informačnej revolúcie. Printové a obrazové masmédia. Písmo, tlač, noviny, časopisy a fotografia.

 

5. TÝŽDEŇ

Elektronické masmédia

Špecifiká elektronických masmédií. Telegraf, telefón, rozhlas, film, televízia a internet.

 

6. TÝŽDEŇ

Modely masovej komunikácie

Vybrané modely masovej komunikácie.

 

7. TÝŽDEŇ

Teórie masovej komunikácie

Vývoj teórií masovej komunikácie.

 

8. TÝŽDEŇ

Teoretický pohľad na média a spoločnosť

Médiá ako sprostredkovanie reality, moc, integrácia – symbolický charakter komunikácie.

 

9. TÝŽDEŇ

Masová komunikácia a kultúra

Teoretické aspekty kultúry, spoločnosti a komunikácie. Mediálna kultúra. Médiá a úroveň kultúry.

 

10. TÝŽDEŇ

Normatívne teórie správania sa médií

Princípy teórií: sloboda, rozmanitosť, objektivita, solidarita.

 

11. TÝŽDEŇ

Mediálna výchova

Mediálna gramotnosť. Stupne mediálnej výchovy. Mediálna výchova v SR a vo svete.

 

12. TÝŽDEŇ

Pôsobenie a účinky médií

Typológia sociálno-psychologických účinkov masmédií – zmeny postojov, noriem.

 

13. TÝŽDEŇ

Negatíva masovej produkcie

Média a etika. Násilie, manipulácia, stereotypizácia v médiách.