V dňoch 7. – 13.11. sa uskutočnil Týždeň vedy a techniky, akcia, ktorú každoročne organizuje Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky, v spolupráci s Centrom vedecko-technických informácií SR a Národným centrom pre popularizáciu vedy a techniky v spoločnosti. Katedra poisťovníctva sa do tohto zaujímavého projektu zapojila už po piaty krát.

Katedru poisťovníctva možno označiť za unikátnu, keďže sa  od roku 1998 ako jediná venuje všetkým aspektom poisťovníctva v pedagogickej aj vedecko-výskumnej činnosti. Jej jedinečnosť dotvára úzka spolupráca s renomovanými spoločnosťami z hospodárskej praxe (ako napr. Allianz-Slovenská poisťovňa, Swiss Re, Kooperativa poisťovňa, KPMG, Generali poisťovňa, Deloitte, SAS),  ako aj odborníkmi z oddelenia Regulácie poisťovníctva NBS či Eximbankou.

Katedra poisťovníctva sa do Týždňa vedy a techniky zapojila viacerými podujatiami. Najpútavejšími bol každoročne organizovaný Vedecký seminár a prednáška pána Viktora Cingela, odborníka zo spoločnosti Allianz-Slovenská poisťovňa na tému Poisťovníctvo v novej (digitálnej) ekonomike.

Cieľom Vedeckého seminára bolo populárnym spôsobom poukázať na dôležitosť ľudí a ich správania v hospodárskom systéme. V prednáškovej miestnosti viackrát odzneli pojmy psychológia a behaviorálna ekonómia, ktoré sú v súčasnosti  považované za jeden z nosných pilierov výskumu v oblasti modernej ekonómie. Nosné prednášky tvorila prednáška Ekonómia v bielom plášti, ktorú prezentovala Zuzana Brokešová a prednáška Ako vidí poistenie psychológia?, ktorú prezentovala Monika Jurkovičová, čerstvá absolventka tretieho stupňa doktorandského štúdia.

Zuzana prezentoaval účastníkom workshopu reálny experiment, ktorý spolu s kolegami realizovala na Ekonomickej univerzite v Bratislave. Jeho cieľom bolo overiť rozdiely v rozhodovaní sa za rizika v laboratóriu a v skutočnom živote. Výskumníci ponúkli subjektom možnosť vybrať medzi istou výhrou 20€ alebo hodom kockou, s potenciálnou výhrou od 10 do 1000€. Svojimi výsledkami potvrdili očakávaný efekt, a síce laboratórne prostredie nemá vplyv na rozhodovanie subjektov za rizika.

Na túto tému nadviazala Monika, ktorá zaujala účastníkov workshopu vyvrátením zaužívaných paradigiem ekonómie o racionálne zmýšľajúcich agentoch, tzv. Homo economicus. Na sérii príkladov poukázala na význam a vplyv emócií na každodenné rozhodovanie, z ktorého pozostáva náš ekonomický život. Podľa skúmanej reprezentatívnej vzorky dospela k potvrdeniu  ľudskej averzie voči strate a vplyvu pocitov úzkosti na výber a kúpu poistných produktov.  

Deklaráciou dobrých vzťahov Katedry poisťovníctva s renomovanými spoločnosťami z praxe bola prednáška člena predstavenstva Allianz-Slovenskej poisťovne zodpovedného za rezort prevádzky a informačných technológií, pána Viktora Cingela, na tému Poisťovníctvo v novej (digitálnej) ekonomike. Prednáška samotným názvom a zárukou odbornosti zo strany „speakera“ prilákala početnú skupinu študentov. Jej predmetom bola čoraz väčšia digitalizácia bežného života a jej prínos, perspektívy a výzvy pre samotné poisťovne, ako aj benefity pre bežných užívateľov digitálnych zariadení pri využívaní poistných produktov. O úspešnosti a zaujímavosti prednášky svedčila kvalitná diskusia iniciovaná zo strany študentov.

Týždeň vedy a techniky 2016 v podaní Katedry poisťovníctva hodnotíme, na základe kvality prednesených príspevkov, entuziazmu prednášajúcich a záujmu Vás študentov veľmi pozitívne. Aj Vaša odozva je motiváciou pre ďalší výskum, ktorý Vám radi „spopularizujeme“ pri najbližšom stretnutí na jeseň v roku 2017. V mene všetkých zúčastnených a kolegov Vám veľmi pekne ďakujeme.

 

 

In order to promote positive awareness and promote organized public events, the University of Economics in Bratislava produces visual and audio recordings and publishes them on its website. In case of reservations to the published video and audio recordings, please make these reservations in writing to the following e-mail address: . Complete information on personal data processing here.